معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم اعلام کرد:آمارهای ثبت‌شده در سامانه سیب(سلامت) نشان می‌دهد که سالمندان جهرمی اهمیت کمی برای میوه، سبزی و لبنیات قائل هستند، این در حالی است که تعذیه مناسب و دوری از غذاهای شور و پرچرب نقش بسیاری در پیشگیری از بیماری‌های زمینه ای مانند فشار خون و دیابت دارد.
کد خبر: ۹۰۵۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴ 30 September 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:سید مجید ارجمند افزود: ۲۷ هزار و ۱۲۶ سالمند مرد و زن در شهرستان جهرم تحت پوشش معاونت بهداشتی دانشگاه هستند که فشار خون بالا، دیابت و بیماری های قلبی به ترتیب از جمله بیماری‌های زمینه‌ای هستند که شیوع بیشتری در بین سالمندان جهرمی دارد.

به گفته وی آمارهای ثبت‌شده در سامانه سیب(سلامت) نشان می‌دهد که سالمندان جهرمی اهمیت کمی برای میوه، سبزی و لبنیات قائل هستند، این در حالی است که تعذیه مناسب و دوری از غذاهای شور و پرچرب نقش بسیاری در پیشگیری از بیماری‌های زمینه ای مانند فشار خون و دیابت دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان کرد: این موضوع حائز اهمیت است که فشار خون بالا موجب بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

ارجمند اضافه کرد: تحرک بدنی در سالمندان جهرمی بسیار کم است، این در حالی است که یک پیاده‌روی ساده می‌تواند در بهبود بیماری‌های زمینه‌ای و پیشرفت آن‌ها جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: بیماری آلزایمر از دیگر درگیری‌های سالمندان است. مغز نیز همچون دیگر اعضا و بخش‌های بدن به ورزش کردن نیاز دارد. انجام فعالیت‌هایی که قدرت حافظه را تقویت می‌کنند، موجب حفظ سلامت مغز می‌شود.

وی با اشاره به بیماری کرونا و در معرض بودن سالمندان در برابر این بیماری گفت: سالمندان از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در برابر کرونا هستند مراقبت از سلامت آنان از سوی فرزندان و اطرافیان امری ضروری و مهم است.

او بیان کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا اکنون ۳۱۸ سالمند در بخش کووید بیمارستان پیمانیه جهرم بستری شده‌اند. بیماری‌های زمینه‌ای از علت‌های اصلی حاد شدن بیماری کرونا در آنان بوده است.

کارشناس سلامت سالمندان و میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز با اشاره به خدماتی که به سالمندان ارائه می‌شود به خبرنگار ایرنا گفت: به صورت دوره‌ای توسط مراقبین سلامت، غربالگری فشارخون، قندخون، چربی خون و بررسی وضعیت تغذیه و تعادل سالمندان انجام و تمام اطلاعات گرفته شده در پرونده سلامت سالمندان و سامانه سیب ثبت می‌شود.

نرجس‌السادات میرصادقی افزود: غربالگری سرطان‌های شایع مثل سرطان روده بزرگ و سینه و همچنین بررسی وضعیت سلامت روان و افسردگی سالمندان از خدماتی است که به همت معاونت بهداشتی دانشگاه برای سالمندان تحت پوشش انجام می‌گیرد.

وی اظهار کرد: برای پیشگیری از برخی بیماری‌ها از جمله پوکی استخوان، مکمل های کلسیم و ویتامین به صورت دوره‌ای در اختیار سالمندان قرار داده می‌شود. همچنین آموزش‌های مرتبط با شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی، بیماری‌های غیرواگیر، بالا رفتن سطح سواد سلامت و آمادگی درباره حوادث و بلایا توسط مراقبین سلامت به سالمندان داده می‌شود.

به گفته وی سالمندان برای تحت مراقبت قرار گرفتن، ابتدا باید به پایگاه‌های بهداشت مراجعه کنند تا در آنجا پس از تشکیل پرونده الکترونیک، خدمات سلامت را به صورت دوره‌ای دریافت کنند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار