عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در استان فارس سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ کودک ناشنوا متولد می‌شوند که نیاز به عمل جراحی کاشت حلزون دارند.
کد خبر: ۹۰۵۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶ 01 October 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: سید بصیر هاشمی با اشاره به اینکه ازدواج‌های فامیلی مخصوصا در خانواده‌هایی که سابقه ناشنوایی دارند، یکی از عوامل مهم تولد نوزادان ناشنوا در فارس است، اظهار داشت: سالانه بین ۸۰ تا یکصد کودک ناشنوا در استان متولد می‌شود که برای بدست آوردن شنوایی خود نیازمند پیوند کاشت حلزون گوش هستند.

وی در گفتگو با فارس، تشخیص به‌موقع وکاشت حلزون در بین ناشنوایان را یکی از موضوعات مهم در بین افراد ناشنوا بیان کرد و افزود: برای کاهش تولد ناشنوایان تلاش داریم با کمک دستگاه پیشرفته ان جی اس NGS که هم‌اکنون در شیراز وجود دارد، غربالگری و ارزیابی کامل ژنتیکی بیماران را انجام دهیم، هم‌اینک این موضوع از طریق معاونت پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال اجرا است که امیدواریم با این روش و تشخیص زودهنگام بتوان تعداد متولدین ناشنوا در فارس راکاهش داد .

ناشنوایی یک معلولیت خاموش به شمار می‌رود و تعداد این افراد در حال افزایش است بطوریکه از هر هزار تولد یک نفر ناشنوا است و نیاز به کاشت حلزون دارد

هاشمی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا کم شنوا یا ناشنوا هستند،گفت: ناشنوایی یک معلولیت خاموش به شمار می‌رود و تعداد این افراد در حال افزایش است بطوریکه از هر هزار تولد یک نفر ناشنوا است و نیاز به کاشت حلزون دارد .

دبیر و عضو هیئت بورد تخصصی گوش، حلق و بینی کشور با اشاره به رقم بالای یک در هزار شیوع ناشنوایی در جامعه، تاکید کرد: عدم درمان به‌موقع این بیماران، موجب محرومیت آنان از نعمت شنوایی تا پایان عمر می‌شود؛ لذا به خانواده‌ها توصیه می‌شود با پیشگیری از بروز ناشنوایی و اقدام سریع برای درمان این مشکل، نعمت سلامتی را به فرزندان خود هدیه دهند.

رییس کمیته علمی کمیسیون کشوری کاشت حلزون شنوایی، ادامه داد: در کشور سال‌های گذشته بیش از دوازده هزار کاشت حلزون شنوایی انجام شده که نزدیک به هزار و ۹۰۰ مورد مربوط به شیراز بوده و این موضوع موجب شده مرکز کاشت حلزون دانشگاه علوم پزشکی شیراز پس از تهران بیشترین تعداد کاشت حلزون را در کشور به خود اختصاص دهد.

از آنجایی که عمده بیماران از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند، تهیه این مبلغ برای آنان سنگین است و در پرداخت این مبلغ با مشکل مواجعه می‌شوند و نیاز به حمایت بیشتر بهزیستی و خیرین دارند .

رئیس مرکز کاشت حلزون دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به هزینه کاشت حلزون اضافه کرد: هزینه پروتز کاشت حلزون برای دولت بیش از ده هزار دلار هزینه دارد که با تایید مرکز کاشت، بیمار با پرداخت مبلغ کمی می‌تواند شنوایی خود را بدست بیاورد، اما از آنجایی که عمده بیماران از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند، تهیه این مبلغ برای آنان سنگین است و در پرداخت این مبلغ با مشکل مواجعه می‌شوند و نیاز به حمایت بیشتر بهزیستی و خیرین دارند .

 

مدیر گروه بخش گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پس از انجام جراحی کاشت حلزون شنوایی، کودکان به دلیل نیاز به توانبخشی باید به مدت طولانی در شیراز بمانند و با توجه به اینکه ما منطقه جنوب کشور را پوشش می‌دهیم ، کودکان و والدین برای ادامه درمان نیاز به مکانی جهت اقامت دارند که خیران می‌توانند در این زمینه حمایت کنند .

هاشمی افزود: انجام این جراحی‌ها و به‌دنبال آن توانبخشی‌های لازم توسط تیم کاشت حلزون در شیراز از سال ۸۲ آغاز شد که با حمایت خیرین فارس از ابتدای امر تا کنون بسیاری از بیماران را درمان کرده ایم.

وی تاکید کرد: کودکانی که به طور مادرزادی ناشنوا باشند در صورتی‌که ناشنوایی آنها در زمان مناسب تشخیص داده شود و همچنین افرادی که گفتار دارند اما به دلیل حادثه‌ای دچار ناشنوایی شده‌اند، می‌توانند مورد جراحی کاشت حلزون شنوایی قرار گرفته و شنوایی خود را بدست بیاورند.

کاشت حلزون شنوایی برای کودکان تا سن مشخصی به خوبی جوابگو است که یک سالگی زمان طلایی برای این جراحی می‌باشد

این پزشک متخصص تصریح کرد: کاشت حلزون شنوایی برای کودکان تا سن مشخصی به خوبی جوابگو است که یک سالگی زمان طلایی برای این جراحی می‌باشد و افرادی که به‌دلیل حادثه‌ای دچار ناشنوایی شده‌اند، باید تا ۱۰ سال پس از وقوع ناشنوایی اقدام به انجام کاشت لزوم نمایند تا نتیجه مناسب را دریافت کنند .

هاشمی اظهارداشت: انواع اعمال جراحی سمعک‌های قابل کاشت که از چند سال پیش در دنیا انجام شده است در شیراز نیز انجام می‌شود و هم‌اکنون بیماران منطقه جنوب ایران نیز می‌توانند در صورت واجد شرایط بودن از این پیشرفت پزشکی بهره‌مند شوند.

 

وی با اشاره به نقش پررنگ استان فارس در عمل جراحی کاشت حلزون گفت: کاشت پروتز حلزون از حدود ۲۵ سال پیش در کشورمان آغاز شده و مرکز کاشت حلزون شیراز نیز از سال ۸۲ کار خود را آغاز کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در استان فارس سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ کودک ناشنوا متولد می‌شوند که نیاز به عمل جراحی کاشت حلزون دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار