پر واضح است که در شرایط گرانی و افزایش تورم، نظارت‌ها باید چند برابر شود در حالی که مسوولان امر به جای کنترل بازار تنها به توجیه روی می‌آورند و با درخواست از مردم جهت گزارش دادن موارد تخلف به سازمان صمت و یا واحد نظارت بر اصناف، از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۵۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲ 03 October 2020

تابناک فارس به نقل ازفارس: بعد از گرانی افسارگسیخته قیمت گوشت قرمز و فرآورده‌های گوشتی، روی آوردن به مصرف مرغ و تخم‌مرغ تنها امید مردم برای پر کردن سفره‌های بی‌رنگ و لعاب این روزها شد.

سفره‌هایی که مدت‌هاست به لطف افزایش قیمت‌ها دیگر رنگ و بوی قبل را ندارند

افزایش بی‌رویه قیمت محصولات غذایی مانند برنج، روغن، حبوبات، لبنیات و بقیه مایحتاج اولیه بر زندگی روزمره مردم تاثیر بسیار داشت تا جایی که در ابتدای تابستان با اعلام افزایش نرخ مصوب مرغ و تخم‌مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار باز هم شاهد افزایش قیمت بودیم تا مرغ هم به‌عنوان تنها دلخوشی مردم از سفره‌ها پرواز کند!

اما این پایان ماجرا نبود و نرخ مصوب در هیچ کجای کشور اجرایی نشد و مرغی که قرار بود به قیمت هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه شود، از ۲۰ هزار تومان هم تجاوز کرد.

خانمی در یکی از فروشگاه‌های سطح شهر مشغول خرید مرغ است، با او هم‌صحبت می‌شوم. از گرانی‌ها گلایه‌مند است و می‌گوید: تا سال گذشته گاهی می‌توانستیم گوشت یا ماهی هم تهیه کنیم اما هر روز که می‌گذرد چند قلم کالا از لیست خریدمان حذف می‌شود.

بانشی ادامه می‌دهد: با افزایش بی‌رویه و غیرمنطقی گوشت و فراورده‌های گوشتی و حتی تن ماهی که امروز بیش از ۳۰ هزار تومان قیمت دارد، مرغ و تخم‌مرغ غالب خرید اکثریت است اما همین روند افزایشی مانع خرید این دو کالا برای اقشار زیادی نیز شده است.

مردانی، یکی دیگر از شهروندانی است که در دروازه کازرون شیراز در یک مرغ‌فروشی منتظر است، از او درباره نحوه و میزان خرید ماهانه‌اش می‌پرسم و پاسخ می‌دهد: در گذشته با یکبار مراجعه برای یکی دوماه مرغ و ماهی می‌خریدم اما افزایش قیمت این روزها قدرت خرید مردم را به قدری کاهش داده است که دیگر برای مصرف یک هفته هم نمی‌توان یکجا خرید کرد.

به گفته مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، قیمت ۱۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم مرغ، منوط به تامین نهاده‌های دامی به اندازه کافی برای مرغ‌داران بود که اتفاق نیفتاد و خرید نهاده از بازار آزاد سبب شد هیچ‌کس به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار اکتفا نکند.

فروش مرغ در استان فارس با قیمت متوسط ۱۸ هزار تومان آماری است که از سوی سازمان صمت فارس اعلام می‌شود در حالی که مراجعه به چند مرغ‌فروشی در همسایگی هر یک از ما به راحتی این ادعا را رد می‌کند.

این در حالی است که مسوولان صمت فارس از مرغ‌های با کیفیت‌ و تروتمیز سخن می‌گویند که تولید خط دوم بوده و قیمت‌شان بیشتر است

این در حالی است که مسوولان صمت فارس از مرغ‌های با کیفیت‌ و تروتمیز سخن می‌گویند که تولید خط دوم بوده و قیمت‌شان بیشتر است.

مراجعه به یکی از فروشگاه‌های لوکس و تروتمیز بالای شهر نشان می‌دهد که برای خرید هر کیلوگرم ران مرغ بدون پوست باید بیش از ۳۴ هزار تومان ناقابل بپردازی!

فروشگاهی دیگر در مرکز شهر هم رانی که همه جا گفته می‌شود به قیمت مرغ است، ۳۰ هزار تومان قیمت زده خورده است.

در فروشگاهی دیگر سینه مرغ هرکیلوگرم بیش از ۲۸ هزار تومان قیمت دارد.

پایین شهر هم که مغازه‌ها از لوکس بودن می‌افتند، قیمت‌ها کمی کمتر می‌شود که بازهم از توان بسیاری از مردم خارج است.

اینکه گرانی وجود دارد امری طبیعی است و در همه جای کشور است و شاید بتوان افزایش قیمت نهاده و نبود ارز دولتی و توجیهات این‌چنینی را برایش پذیرفت، اما اینکه چهار عدد ران مرغ به دلیل نداشتن پوست، بسته‌بندی جدید یا نداشتن آب میان‌بافتی تفاوت قیمتی عجیب و غریب را رقم بزند به هیچ‌عنوان پذیرفته شده نیست.

در اینجا ذکر این نکته ضروری است که مردم دستشان به همان مرغ‌های تمیز نشده و دارای آب میان‌بافتی هم نمی‌رسد! و از اعلام تخلفات خسته شده‌اند و سکوت را ترجیح داده‌اند، چه برسد به مرغ‌های بسته‌بندی شده لوکس!

حکایت تخم‌مرغ هم موضوع فراتری نیست؛ چرا که دو هفته پیش وزیر جهاد کشاورزی از عملیاتی شدن نرخ جدید تخم‌مرغ مطابق با نرخ جدید نهاده‌های دامی خبر داد. به‌گونه‌ای که قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ فله درب مزرعه ۱۲ و برای مصرف‌کننده ۱۴ هزارو ۵۰۰ تومان برآورد شده است.

این قیمت برای تخم‌مرغ فله اعلام شده است و اگر شهروندان تهیه تخم‌مرغ بسته‌بندی را ترجیح دهند باید هزینه بیشتری بپردازند. قیمتی که هنوز از سوی ستاد تنظیم بازار به استان‌ها ابلاغ نشده است!

عدم آزادسازی نهاده‌های وارداتی، سبب رونق بازار سیاه و دونرخی شدن قیمت شد

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس نیز این افزایش قیمت‌ها را کشوری اعلام می‌کند و می‌گوید: به دلیل عدم توان دولت در تامین نهاده‌ها ی دام و طیور مشکلاتی ایجاد شد، چنانچه کنجاله سویا و ذرت با ارز چهار هزارو ۲۰۰ تومانی وارد می‌شود اما به دلیل تاخیر در تامین این ارز، کمبود در بازار ایجاد می‌شود.

صمد رنجبری با اشاره به عدم آزادسازی نهاده‌های وارداتی از بنادر، گفت: این موضوع سبب رونق بازار سیاه و دونرخی شدن قیمت نهاده‌ها شد و کنجاله سویا که دو هزارو ۹۰۰ تومان بود تا ۱۳ هزار تومان به فروش رسید لذا به تبع این شرایط هزینه‌های تولید افزایش یافت و مرغدار هم مجبور به افزایش قیمت شد تا بتواند بخشی از هزینه‌هایش را تامین کند.

وی با بیان اینکه تلاش شده است تا ارز مورد نیاز جهت تامین نهاده‌ها توسط دولت تامین شود، اظهار داشت: نهاده‌ها در حال ازاد شدن از گمرکات هستند و به زودی به تهادلی در قیمت مرغ خواهیم رسید.

رنجبری افزود: همچنین در مورد تخم‌مرغ نیز ستاد تنظیم بازار نرخ جدیدی را اعلام کرده است و به زودی شاهد نزولی شدن قیمت این محصول در بازار هستیم.

پر واضح است که در شرایط گرانی و افزایش تورم، نظارت‌ها باید چند برابر شود در حالی که مسوولان امر به جای کنترل بازار تنها به توجیه روی می‌آورند و با درخواست از مردم جهت گزارش دادن موارد تخلف به سازمان صمت و یا واحد نظارت بر اصناف، از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند.

در حالی که اگر کمی در کوچه و خیابان‌های شهر قدم بزنیم رژه گران‌فروشی به راحتی قابل مشاهده است و نیازی به اعلام شهروندان ندارد.

برچسب ها: قیمت ، بازار ، مرغ ، تخم مرغ ، گرانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار