امام جمعه لارستان با بیان اینکه در گیرودار بازی‌های سیاسی و مقصر دانستن یکدیگر از سوی مسئولان، اقتصاد عملاً رها می‌شود و زمینه برای جولان دادن عده‌ای دلال فراهم‌شده است، افزود: بنابراین دلال‌ها بازار را می‌چرخانند و ساعت‌به‌ساعت قیمت‌ها متفاوت است و همه گروه‌ها و سلائق سیاسی بدانند، تاوان این بازی‌ها را فقط مردم می‌دهند.
کد خبر: ۹۰۷۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰ 10 October 2020

تابناک فارس به نقل از فارس:حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمختار موسوی خرم در خطبه‌های آئین عبادی- سیاسی شهر لار در سخنانی با بیان اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند منکر مشکلات ایجادشده ناشی از تحریم باشد، اظهار داشت: تحریم، یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار است که جزء بی‌رحمانه‌ترین و بی‌سابقه‌ترین جنگ‌های تاریخ بشریت به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه به خاطر همین تحریم‌ها، صادرات نفت ایران کاهش چشمگیری داشته، مشکلات پولی و مالی برای کشور رقم خورده و میلیاردها دلار از ثروت ایران در کشورهایی نظیر هند، ژاپن و کره جنوبی بلوکه‌شده است، افزود: درآمد سالانه کشور ایران به جهت تحریم از سالی 100 میلیارد دلار به یک‌سوم کاهش‌یافته است.

امام جمعه لارستان اثرات منفی اقتصادی ناشی از بیماری کرونا را هم ازجمله دلائل بروز مشکلات در جهان و در پی آن جامعه ایران دانست و تصریح کرد: باوجود همه مشکلات ایجادشده به جهت تحریم و کرونا، باید بررسی شود که چه میزان از مسائل فعلی جامعه ایران مربوط به این عواقب است و بقیه مشکلات مربوط به کجاست.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه باید در یک کار کارشناسانه ریشه مشکلات ایجادشده ناشی از سایر عوامل مورد تحلیل و تبیین قرار گیرد، ادامه داد: بروز برخی از مشکلات عوامل درونی برمی‌گردد که ازجمله آن می‌توان به عدم باور عمیق زبانی و عملی به شرایط جنگ اقتصادی، عدم تشکیل ستاد فرماندهی قوی و آرایش قرارگاهی لازم در مقابله با حملات پیاپی دشمن، شرطی‌سازی اقتصاد کشور به گشایش‌ها و وعده‌های بیگانگان و عدم باور به ظرفیت‌های بی‌شمار داخلی می‌توان اشاره کرد.

وی فرافکنی، مقصرترشی و توجیه گری در عوامل مشکلات اقتصادی و گرفتار آمدن در چنبره بازی‌های سیاسی، کمبود نگرش، روحیه و مدیریت جهادی در مواجه با مشکلات، فاصله گرفتن از مردم و عدم درک مشکلات اقشار محروم، عدم باور عمیق به مردمی سازی اقتصاد، نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها در حوزه اقتصاد و فعالیت‌های جزیره‌ای و نامتوازن که منجر به بروز اختلال در چرخه اقتصاد می‌شود، عدم التزام شایسته با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تصمیم‌گیری‌ خلق‌الساعه، فقدان نظارت نظام‌مند و قاطع بر دستگاه‌های مختلف، ابتلا به پدیده ناهنجار رانت‌خواری، امتیازخواهی ویژه و عدم اهتمام به بستن منافذ و حفره‌های بروز فساد اقتصادی در جامعه و غیره را جمله دلائلی داخلی کشور دانست که در کنار مسئله تحریم منجر به بروز مشکلات اقتصادی شده است.

امام جمعه لارستان بابیان اینکه باید باور جنگ اقتصادی در عمل مسوولان دیده شود، خاطرنشان کرد: لازم است یک ستاد فرماندهی قوی برای نظارت و مقابله با حربه‌های اقتصادی دشمنان در داخل کشور شکل بگیرد و در کابینه دولت و مجلس نظرات مسوول این ستاد در زمره مصوبات اولویت‌دار قرار بگیرد که متأسفانه اکنون جای خالی آن در کشور حس می‌شود.

حجت‌الاسلام موسوی با ابراز تأسف و انتقاد از دیدگاه برخی مسوولان نسبت به اینکه با تغییر رئیس‌جمهور آمریکا و رأی آوری «بایدن» به‌جای «ترامپ» مشکلات حل می‌شود، عنوان کرد: طی چهل سال پس از انقلاب که با آقایان «ریگان» و «کارتر» شروع شد تا به امروز جز تغییر روش روسای جمهور آمریکا، هیچ تفاوتی بین هدف آن‌ها دیده نشده است و ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران را که بر مدار حق قرار دارد، یک خطر جدی برای منفعت خود می‌دانند.

امام جمعه لارستان با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر اخباری از سوی اروپایی‌ها مبنی بر برقرار بودن تحریم تسلیحاتی ایران پس از لغو زمان مشخص‌شده در پایان مهر ماه، گفت: اروپایی‌ها مطرح می‌کنند که از برجام خارج نشده‌اند اما آن‌ها همان سازی را که آمریکا می‌زند با آن می‌رقصند که این نشان می‌دهد در عمل هیچ فرقی بین آن‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در گیرودار بازی‌های سیاسی و مقصر دانستن یکدیگر از سوی مسوولان، اقتصاد عملاً رها می‌شود و زمینه برای جولان دادن عده‌ای دلال فراهم‌شده است، افزود: بنابراین دلال‌ها بازار را می‌چرخانند و ساعت‌به‌ساعت قیمت‌ها متفاوت است و همه گروه‌ها و سلائق سیاسی بدانند، تاوان این بازی‌ها را فقط مردم می‌دهند.

حجت‌الاسلام موسوی به‌ واسطه شرایط اقتصادی ایجاد شده، آسیب‌های اجتماعی افزایش‌یافته است، تأکید کرد: قطعاً با ادامه این روند، گناه در جامعه فزونی پیدا خواهد کرد.

امام‌جمعه لارستان با توصیه به مردم برای حضور مستمر در مناطق محروم، یادآور شد: بعد از ۴۰ سال آمدید، رفتید، حرف زدید و شعار دادید ولی آن مناطق همچنان باقی است که روز قیامت باید برای همه این‌ها جواب داشته باشید و برای فرزندان آن‌ها که از عدالت اجتماعی بی‌بهره شده‌اند، پاسخگو باشید.
وی با بیان اینکه برخی مسوولان در جلسات برای رفع مشکلات و پرداخت وام را افتخار خود می‌دانند اما پس از جلسه که پیگیری می‌کنیم پاسخ می‌دهد این حرف‌ها کجاست؟، تصریح کرد: آقایان در جلسه فقط حرف می‌زنند و بعد که پیگیری می‌کنیم، اصلاً قابل‌حل نیست.

امام‌جمعه لارستان با تأکید بر اینکه سالهاست که مقام معظم رهبری توجه به اقتصاد مقاومتی را فریاد می‌زنند، گفت: ایشان از همان سالها، این روزها را می‌دیدند که بیش از ۱۵ سال شعارهای سال را تقویت اقتصاد تعیین کردند که متأسفانه به آن توجه نشده است.

حجت‌الاسلام موسوی خرم تصمیم‌های غیرکارشناسی توسط مسوولان در مسائل گوناگون نظیر عرضه دلار ۴ هزار تومانی را زمینه‌ساز رانت، فساد و متلاطم شدن بازار دانست و بیان کرد: در پیش گرفتن سیاست‌های متعدد از سوی افراد مختلف موجب بروز مشکلات می‌شود.

وی با انتقاد از نظارت‌های مقطعی، بر لزوم نظارت مستمر دستگاه‌های مسوول بر بازار تأکید، اضافه کرد: در جلسات با مسوولان در سطح لارستان بر لزوم بستن بسترهای فسادزا و ایجادکننده امتیازدهی‌های خاص است، بارها تأکید کرده‌ام و نباید برای همراه سازی یک جریان خاص، به گروهی امتیازات ویژه داد.

انتهای پیام/ س

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار