در این مطلب برایتان می‌گوییم چه غذا‌هایی بخورید و نخورید تا از بروز علائم آسم مخصوصا در فصل زمستان پیشگیری کنید.
کد خبر: ۹۰۹۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۶ 15 October 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: روز‌های سرد سال را می‌گذرانیم و گرم و سالم ماندن، این روز‌ها یکی از دغدغه‌های همه‌ی ماست. در فصل زمستان سیستم ایمنی ما کمی افت می‌کند و مستعد بیماریهایی، چون سرماخوردگی، سرفه و مشکلات تنفسی مانند آسم می‌شویم.

روز‌های سرد سال را می‌گذرانیم و گرم و سالم ماندن، این روز‌ها یکی از دغدغه‌های همه‌ی ماست. در فصل زمستان سیستم ایمنی ما کمی افت می‌کند و مستعد بیماریهایی، چون سرماخوردگی، سرفه و مشکلات تنفسی مانند آسم می‌شویم.

آسم یک بیماری مزمن التهابی است که بر راه‌های هوایی ریه اثر گذاشته و آن‌ها را ملتهب، باریک و یا متورم می‌کند و در نتیجه نفس کشیدن سخت می‌شود. هوای سردی که تنفس می‌کنیم باعث افزایش ترشح ماده‌ای به نام هیستامین می‌شود که بدن آن را طی یک حمله‌ی آلرژیک تولید می‌کند و موجب خس خس سینه و آسم می‌شود. در این مطلب برایتان می‌گوییم چه غذا‌هایی بخورید و نخورید تا از بروز علائم آسم مخصوصا در فصل زمستان پیشگیری کنید.

۱. سیر و زنجبیل

سیر و زنجبیل به عنوان آنتی بیوتیک‌های طبیعی و بسیار موثر معروفند که به کنترل علائم آسم طی ماه‌های سرد زمستان کمک می‌کنند. هر دوی این مواد غذایی سرشار از خواص ضد التهابی‌اند. سیر و زنجبیل خاصیت درمان کنندگی در علائم آسم دارند و عصاره‌ی مرغ همراه با زنجبیل و سیر را می‌توانید هر روز مصرف کنید.

۲. ویتامین D. و C.
کمبود ویتامین D. که به ویتامین خورشید هم معروف است می‌تواند موجب آسم شود. نور خورشید در فصل زمستان به کنترل آسم کمک می‌کند و ویتامین C، واکنش‌های التهابی را سرکوب کرده و از اسپاسم‌های برونشیت جلوگیری کرده و تنگی نفس را برطرف می‌کند.

۳. شیرین بیان

جالب است بدانید شیرین بیان در انواع دارو‌های چینی که برای بهبود عملکرد ریه‌ها درست می‌شوند وجود دارد. از شیرین بیان برای آرامسازی لوله‌های برونشی که در تسکین آسم فوق العاده مفیدند استفاده می‌شود.

۴. منیزیم

مطالعات متعددی نشان داده‌اند کودکانی که کمبود منیزیم دارند بیشتر در معرض آسم‌اند. زیرا این ماده‌ی مغذی، آرامبخش سیستم تنفسی است؛ بنابراین خوب است غذا‌های منیزیم‌دار را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

۱. لبنیات سرد مصرف نکنید

محصولات لبنی ذاتا تولید موکوس را افزایش می‌دهند که می‌تواند شما را مستعد خس خس سینه و سایر عفونت‌ها کند. در نتیجه شرایط برای علائم آسم تشدید خواهد شد. پس بهتر است طی ماه‌های سرد سال مصرف لبنبات سرد را کنار بگذارید.

۲. مواد غذایی حاوی نگهدارنده

مواد غذایی مدت دار برای اینکه قابلیت ماندگاری بیشتری داشته باشند، مواد شیمیایی خاصی به آن‌ها افزوده می‌شود. این مواد نگهدارنده فقط برای مبتلایان به آسم مضر نیستند بلکه برای همه‌ی افراد ضرر دارند، از جمله کودکان. کارشناسان همیشه توصیه می‌کنند غذا‌ها و نوشیدنی‌ها را تازه و طبیعی مصرف کنید.

۳. هله هوله

دیگر نیازی به توضیح نیست که همه‌ی افراد باید از مصرف هله هوله و فست فود‌ها اجتناب کنند. خوردن اینگونه غذا‌ها نه تنها مشکل آسم را تشدید می‌کند بلکه منجر به افزایش وزن و سایر بیماری‌ها نیز می‌شود مانند دیابت و مشکلات قلبی. غذا‌هایی که پُر از کربوهیدرات‌های تصفیه شده هستند و همچنین آرد سفید مانند نان و پاستا و کیک و کلوچه و ...، بینهایت التهاب برانگیز بوده و سمومی در روده تولید می‌کنند که منجر به آسم شده و علائم موجود را بدتر خواهند کرد.

۴. میگو

تعجب نکنید! میگو چه منجمد و چه تازه پُر از سولفیت است که می‌تواند فورا موجب سرفه و خس خس سینه شده و بیماری آسم را تشدید کند.

برچسب ها: تغذیه ، زمستان ، آسم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار