حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) سراسر عزا و ماتم است.
کد خبر: ۹۰۹۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶ 16 October 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: شهر شیراز به ویژه سومین حرم اهل بیت (ع) در سالروز رحلت جانسوز آخرین پیامبر خدا حضرت محمد (ص) و شهادت سبط اکبرش امام حسن مجتبی (ع) دومین امام شیعیان غرق در عزا و ماتم شده است.

مراسم سوگواری سالروز رحلت پیامبر مکرم اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در آستان مقدس احمدی و محمدی و بقاع متبرکه استان با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی در حال برگزاری است.

امروز دلسوختگان خاندان عصمت و طهارت با عزاداری و نوحه خوانی وفات پیامبر مهربانی‌ها و امام دوم شیعیان جهان، امام حسن مجتبی (ع) را به محضر امین ولایت تسلیت می‌گویند.

گوشه گوشه شهر پرچم‌ها و بیرق‌های سیاه بر در هر خانه‌ای برافراشته شده است و خانه‌ها حسینیه، ماتم سرای اهل بیت پیامبر اکرم (ص) است.

معاون فرهنگی و تبلیغات اسلامی حرم مطهر شاهچراغ (ع) گفت: در ایام سوگواری دهه آخر صفر ویژه برنامه‌های سخنرانی مذهبی و مرثیه سرایی تا ۲۶ مهر هر شب بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در صحن حرم مطهر با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سلامی گفت: در این مراسم آیت الله سید احمد خاتمی، آیت الله ملک حسینی و حجج الاسلام رضوی اردکانی، میرزا محمدی و جاوید به ایراد سخن می‌پردازند.

او تصریح کرد: در این برنامه‌ها حاج کاظم محمدی، سید عباس انجوی، حاج خلیل نگهبان، حجت الاسلام توفیق زاده، حجت الاسلام انصاری، سید مصطفی موسوی نژاد، سعید خائف، امیر یقطین و مهدی عرشی در رثای شهادت حضرت سیدالشهداء (ع) مرثیه سرایی می‌کنند.

حضرت محمد (ص) در سال عام الفیل در ماه ربیع الاول در خانه عبدالله ابن عبدالمطلب و بانو آمنه بنت وهب دیده به جهان گشود و به خاطر ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری به نام‌های رسول الله، نبی الله، مصطفی، محمود، امین، امّی، خاتم، مزّمل، مدّثر، نذیر، بشیر، مبین، کریم، نور، رحمت، نعمت، شاهد، مبشّر، منذر، مذکّر، یس و طه‏ لقب یافت.

پیامبر مهربانی‌ها در ۲۵ سالگی با حضرت خدیجه (س)، بانوی بزرگوار اسلام ازدواج کرد و یگانه دخترش فاطمه زهرا (س) متولد شد و با تعلیم و تربیت در مکتب وحی پیامبر با پیشوای اول شیعیان امام علی (ع) ازدواج کرد و سلسله امامت و ولایت از نسل ایشان ادامه یافت.

پیامبر اسلام در چهل سالگی به رسالت مبعوث شد و به مدت ۲۳ سال عهده‏ دار امر رسالت و نبوت بود. حضرت محمد (ص)، کتاب آسمانی قرآن را به عنوان قانون جامع زندگی بشریت از سوی خداوند ارائه کرد.

پیامبر اکرم در سال ۱۱ بعثت، آخرین حج خود را با عنوان حجة الوداع انجام داد و دربازگشت در منطقه‌ای به نام غدیرخم، به امر خداوند امام علی (ع) را به عنوان امام و، ولی مردم بعد از خود منصوب کرد و سرانجام در بیست و هشتم ماه صفر سال یازدهم هجری از دنیا رفت.

امام حسن مجتبی (ع) نیز از سلسله امامت و ولایت، اولین فرزند علی (ع) و فاطمه (س) در شب نیمه ماه مبارک رمضان، سال سوم هجرت در شهر مدینه دیده به جهان گشود، آن حضرت از نـظر اخلاق و روش و سیادت، شبیه‌ترین مردم به رسول خدا (ص) بود و لقب‌های او سبط، سید، زکی و مجتبی است.

امام حسن (ع) پس از شهادت پدر بزرگوار خود به امر خدا و طبق وصیت آن حضرت، به امامت رسید و نزدیک به ۶ ماه به اداره امور مسلمین پرداخت.

آن حضرت از عابدترین و بخشنده‌ترین افراد زمان و دارای خصوصیات اخلاقی، فردی و اجتماعی بسیاری بود، بارزترین خصیصه ایشان کرامت و بخشندگی است، از لحاظ بذل و بخشش و دستگیری از بیچارگان و درماندگان نیز در عصر خود زبانزد خاص و عام بود.

امام حسن مجتبی (ع) در روز ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری قمری در حالی که ۴۷ سال از عمر بابرکتش می‌گذشت به تحریک معاویه بدست همسر خود (جعده) مسموم، شهید و در بقیع به خاک سپرده شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار