شهردار صدرا درباره ساخت و سازهای غیرقانونی و کوه‌خواری در صدرا بیان کرد: متاسفانه این موضوع درست است و برای برخی ارگان‌ها شهر صدرا یک شهر انتفاعی است، در صدرا 5 هزار هکتار محدوده قانونی و حدود 17 هزار هکتار حریم شهری وجود دارد که طبق قانون، در بدو تاسیس شهرهای جدید متصدی این 5 هزار هکتار شرکت عمران است که باید بسترهای عمومی را برای ساکنین آینده فراهم کند و زمین‌های قانونی را به فروش برساند.
کد خبر: ۹۱۰۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲ 18 October 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: بهزاد پرنیان صبح امروز در سلسله نشست‌های پرسمان پیشرفت تحت عنوان رویای شهر سبز که توسط مرکز مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی بسیج‌ دانشجویی برگزار شد، اظهار داشت: حدود یک سال است که توفیق خدمت در شهرداری صدرا را کسب کرده‌ام.

وی با بیان اینکه من در شرایط آشفته‌ای سکان‌دار شهرداری شدم، گفت: در فضایی که شهردار، رئیس شورای اسلامی، معاونین شهرداری و سه نفر از پیمانکاران دستگیر شده بودند که این سه نفر فعالیت‌های عمرانی شهر را انجام می‌دادند و اکثر مناقصه‌ها را تحویل گرفته بودند، پروژه‌ها نیمه تمام بود به همین دلیل یک فضای بی‌اعتمادی بین مردم و شهرداری حاکم شده بود.

شهردار صدرا افزود: اولویت نخست ما تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بود که با هماهنگی با دستگاه‌های نظارتی توانستیم در یک مدت کوتاه پروژه‌های نیمه تمام را به اتمام برسانیم.

پرنیان با اشاره به هزینه‌ بازسازی اماکن تخریب شده در اغتشاشات آبان‌ماه سال گذشته بیان کرد: اغتشاشات آبان‌ماه سال گذشته یکی از چالش‌های اساسی صدرا بود علاوه بر تخریب ساختمان شهرداری آسیب‌های جدی‌ به معابر، تابلوها و اماکن عمومی وارد شد که برآورد خسارت‌های ما حدود 10 میلیارد تومان بود و 2 ماه از توان اجرایی شهرداری صرف بازسازی امکانات تخریب شده، شد.

وی با اشاره به دیگر چالش‌های این شهر در سال گذشته عنوان کرد: برف سنگین و کم سابقه صدرا نیز یکی از چالش‌های پیش روی شهرداری بود که با کار شبانه‌روزی توانستیم چالش‌های این مسیر را هموار کنیم که به اذعان شهروندان هیچ کدام از معابر اصلی و پرتردد شهر حتی برای یک ساعت هم مسدود نشد.

شهردار صدرا شیوع کرونا را یکی دیگر از دلایل تعطیلی پروژه‌های عمرانی عنوان کرد و گفت: شیوع کرونا نیز یک چالش جدید جهانی بود که شهرداری هم از این غائله مستثنی نبود، در این مدت تنها یک سوم از نیروهای شهرداری مشغول خدمت بودند و پروژه‌های عمرانی تعطیل شده بود، بعد از عید نوروز نیز دستگیری دو نفر دیگر از اعضای شورای شهر مزید بر علت شد.

پرنیان افزود: با همه مشکلات توانستیم پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کنیم و همچنین قبل از عید لکه‌گیری، لای روبی، جدول‌گذاری، رفع نقاط حادثه‌خیز ترافیکی و همچنین رفع 13 نقطه آب‌گیر را در دستور کار قرار دادیم به گونه‌ای که در سال گذشته که شاهد بارش باران بودیم در هیچکدام از این نقاط آبگرفتگی رخ نداد.

وی درباره اجرای طرح‌های مختلف در سطح شهر صدرا گفت: در حاشیه بلوار بوستان در حال آماده‌سازی نخستین پیاده‌رو سلامت به طول یک و نیم کیلومتر و عرض پانزده متر هستیم که در این مسیر امکانات مختلفی تعبیه می‌شود همچنین در برنامه‌های آتی، احداث پنج پارک جدید را در دستور کار قرار دادیم که هم اکنون برای سه طرح آن، پیمانکار انتخاب شده و برای دو طرح دیگر در حال یافتن پیمانکار توانمند هستیم.

شهردار صدرا با بیان اینکه چشم‌انداز ما برای راه‌اندازی پارک‌های زیر هزار متر تا پایان سال و برای مابقی دو سال است، افزود: همچنین پارک 9 هکتاری در مجاورت میدان اسفار طراحی شده که 200 میلیارد برآورد هزینه آن‌ است که برنامه ما برای تکمیل این پروژه از طریق جذب سرمایه‌گذار است که هم اکنون در مرحله چاپ آگهی است.

 

پرنیان با اشاره به بودجه‌های تخصیص‌ یافته در پروژه‌های عمرانی بیان کرد: فضای تعاملی مناسبی در این مدت بین شهرداری و شرکت عمران برقرار و تعاملات مثبتی ایجاد شده همچنین در دیدار با معاون وزیر و مدیر عامل شهرهای جدید کشور قول تخصیص 100 میلیارد بودجه در قالب دو پکیج 50 میلیاردی را از شرکت عمران اخذ کردیم که مقرر شده شرکت عمران با این بودجه پروژه‌های اعلامی شهرداری را به سرانجام برساند.

وی گفت: نخستین پروژه را شهرداری به شرکت عمران اعلام کرده که هم اکنون شرکت عمران در حال انجام آن است و با این تعامل توانستیم بودجه عمرانی شهرداری را از 40 میلیارد به 90 میلیارد افزایش بدهیم.

شهردار صدرا در پاسخ به این سوال که کل بودجه شهرداری صدرا چند میلیارد است و چند میلیارد آن صرف پروژه‌های عمرانی می‌شود، بیان کرد: بودجه سال 98 شهرداری 70 میلیارد تومان بود که این بودجه در سال 99 به 100 میلیارد تومان افزایش یافت‌. قانون بودجه تعیین کرده که 60 درصد بودجه باید صرف امور جاری شهرداری و 40 درصد صرف پروژه‌های عمرانی شود.

پرنیان در پاسخ به سوالی درباره راه‌اندازی سامانه شفافیت مالی برای هزینه‌کردهای شهرداری تصریح کرد: من در روز معارفه قول دادم که پستوها را بردارم و شهرداری را به یک اتاق شیشه‌ای تبدیل کنم، یکی از مشکلات اساسی شهرداری این بود که در حوزه قراردادها بسته و غیر شفاف عمل می‌شد.

شهردار صدرا با بیان اینکه سایتی برای شفافیت در واگذاری پروژه‌های عمرانی، قراردادها و مزایده‌ها طراحی شده است، گفت: در حال حاضر در مرحله ورود اطلاعات در این سایت هستیم اما در مورد شفافیت در بودجه جاری تا به حال چنین کاری انجام نشده است، البته از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم و این پیشنهاد یک سنگ بنای جدید در عرصه شفافیت در شهرداری‌های کشور باشد.

پرنیان گفت: در مسائل بودجه جاری نیز چون موارد هزینه‌کرد مختلف است، مثل هزینه نگهداری فضای سبز یا حقوق پاکبانان که تحت نظارت سازمان بازرسی و دیوان محاسبات انجام می‌شود، ما موظف هستیم علاوه بر نظارت‌های مستمر و متداول، هزینه‌های خود را به یک حسابرس رسمی اعلام کنیم.

وی درباره ساخت و سازهای غیرقانونی و کوه‌خواری در صدرا بیان کرد: متاسفانه این موضوع درست است و برای برخی ارگان‌ها شهر صدرا یک شهر انتفاعی است، در صدرا 5 هزار هکتار محدوده قانونی و حدود 17 هزار هکتار حریم شهری وجود دارد که طبق قانون، در بدو تاسیس شهرهای جدید متصدی این 5 هزار هکتار شرکت عمران است که باید بسترهای عمومی را برای ساکنین آینده فراهم کند و زمین‌های قانونی را به فروش برساند.

شهردار صدرا عنوان کرد: این دیدگاه یک دیدگاه انتفاعی است که متاسفانه بعضی از اراضی شیبداری که می‌توانست به پارک یا بام صدرا تبدیل شود از همان بدو تاسیس شهر تا زمان تاسیس شهرداری، توسط بعضی از ادارات ذی‌نفع از جمله منابع طبیعی، اوقاف و شرکت عمران و غیره تفکیک و به افراد و تعاونی‌های بعضی از ادارات واگذار شده که طبق قانون اگر زمینی در اراضی قانونی به مالکیت خصوصی و حقیقی انتقال یافت شهرداری موظف است با درخواست پروانه ساخت مالک موافقت کند؛ اگر شهرداری با این درخواست موافقت نکند با شکایت شاکی و حکم دیوان عدالت اداری شهردار به انفصال از خدمات دولتی محکوم می‌شود.

پرنیان با بیان اینکه شهرداری صدرا در سال 89 تاسیس شده اما شرکت عمران حدود 17 سال پیش از شهرداری صدرا، تاسیس و در صدرا شروع به کار کرده است، تصریح کرد: در بازدیدی که دادستان از ساخت و سازهای شهر صدرا انجام دادند، مقرر شد بعضی از ساخت و سازهای که در زمین‌های شیب‌دار صورت گرفته تخریب و به جای آن زمین معوض در نقطه‌ای دیگر به مالکان داده شود که به نظر بنده این تنها راهکار شرایط فعلی است.

وی درباره طرح تفصیلی شهر صدرا عنوان کرد: در صدرا نیز طرح جامع و طرح تفصیلی وجود دارد که در بهمن 98 بازنگری طرح جامع تصویب شد و براساس آمار در اراضی قره پیری که 570 هکتار وسعت دارد تاکنون 110 قطعه غیر مجاز ساخته شده است. اطراف دانشگاه آزاد 230 هکتار وسعت دارد و 560 قطعه غیر مجاز ساخته شده است. اراضی قصر قمشه هم 700 هکتار است و 970 قطعه غیر مجاز ساخته شده که در کل 1500 هکتار اراضی و 1650 قطعه غیر مجاز داریم.

شهردار صدرا با بیان اینکه این آمایش از ساخت و سازهای غیر مجاز تا پیش از انتصاب بنده است، عنوان کرد: یکی از مشکلات شهرداری با این قطعات غیرمجاز اخذ عوارض شهرداری است چون غیرمجازند، شهرداری اجازه گرفتن عوارض ندارد و از طرفی چاره‌ای جز خدمات‌رسانی به آنان نداریم؛ مثلا ما ناچاریم زباله‌های این قطعات را جمع‌آوری کنیم.

پرنیان با بیان اینکه سامانه پیامکی، شماره همراه شهردار و پل‌های ارتباطی‌ مختلفی برای گزارش تخلفات تعبیه شده است، تصریح کرد: مردم تخلفات ساختمانی را شناسایی کرده و یا هرگونه گزارش از حوزه‌های خدمات شهری را با ما در میان بگذارند که ما مرتبا این سامانه را رصد و گزارشات را پیگیری می‌کنیم.

وی گفت: شهروندان از طریق بخش‌های سایت شهرداری می‌توانند علاوه بر گزارش تخلفات ساختمانی، مستقیم به شهردار پیام و گزارش ارسال کنند و در بخش نظرات صفحات شهرداری در اینستاگرام و سایت نیز، تک تک نظرات بررسی و پیگیری می‌شود، تلفن گویا شهرداری نیز به شماره 07136412929 برای ضبط پیام‌های شهروندان و رسیدگی به آنها در نظر گرفته شده است.

پرنیان با اشاره به اجرای طرح‌های فرهنگی در شهر صدرا نیز بیان کرد: مباحث فرهنگی در صدرا رها شده بود که این امر با استقلال حوزه معاونت فرهنگی و اخذ مجوز سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری صدرا به عنوان دومین شهر دارای سازمان فرهنگی در استان فارس و استفاده از نیروهای توانمند در این حوزه، فرهنگسراها را احیا و کلاس‌های فرهنگی و آموزشی را راه‌اندازی کردیم.

شهردار صدرا با بیان اینکه مسائل فرهنگی را به مجتمع‌های مسکونی انتقال دادیم و در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های فرهنگی را در مجتمع‌های مسکونی اجرا کردیم، گفت: انتخاب نماینده فرهنگی در مجتمع‌های مسکونی پرجمعیت از بین هیئت مدیره مجتمع، انتخاب رابط فرهنگی در مساجد و کانون‌های فرهنگی و تلاش در جهت مردمی کردن و تاثیرگذاری اقدامات فرهنگی با استفاده از امکانات شهرداری و باتوجه به شرایط شیوع کرونا از کارهایی است که در حوزه فرهنگی آغاز شده است، هرچند نهادهای فرهنگی کشور هیچ توجهی به صدرا ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار