«نادر طیبی» گفت: استان فارس با داشتن مخازن عظیم گاز در مناطق نزدیک به نوار شمالی خلیج فارس یکی از مستعدترین استان های کشور در زمینه توسعه نفت و گاز و زیر شاخه های وابسته و دارای شرایط بسیار مطلوب در زمینه توسعه طرحهای پتروشیمی است که متاسفانه در زمینه اجرای طرح های پتروشیمی علی رغم طرح های مصوب توسط مسئولان رها شده است.
کد خبر: ۹۱۰۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰ 18 October 2020

تابناک فارس به نقل از شبستان: «نادر طیبی»،  در جلسه کمیسیون انرژی، محیط زیست، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس که با حضور «جعفر قادری»، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن معرفی کمیسیون انرژی و جایگاه آن در سطح استان فارس گفت: استان فارس با داشتن مخازن عظیم گاز در مناطق نزدیک به نوار شمالی خلیج فارس یکی از مستعدترین استان های کشور در زمینه توسعه نفت و گاز و زیر شاخه های وابسته و دارای شرایط بسیار مطلوب در زمینه توسعه طرحهای پتروشیمی است که متاسفانه در زمینه اجرای طرح های پتروشیمی علی رغم طرح های مصوب توسط مسئولان رها شده است.

عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون انرژی، محیط زیست، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس افزود: با توجه به مطالبه جدی در زمینه ایجاد طرح های پتروشیمی در فارس و وجود نقشه جامع انرژی استان پیشنهاد می شود تا حداقل از میان ۱۰ طرح پتروشیمی موجود جمع بندی نهایی و کارشناسی در زمینه راه اندازی حداقل چهار پتروشیمی، انجام و با تعامل سازنده با وزارت نفت اقدامات اجرایی این صنایع در آینده نزدیک محقق شود.

طیبی اظهارداشت: سیاست زدگی و عدم آشنایی به مباحث کارشناسی، عدم حمایت کافی در بدنه دولت از توانمندی های فارس، فقدان رویکرد منسجم و هماهنگ در مدیران استانی از جمله معضلات حوزه انرژی در استان است.

وی اضافه کرد: طرح تبدیل گاز به فرآورده‌های نفتـی در استـان فـارس (شيراز GTL)، بررسی ظرفیت ها و ضرورت های توسعه انرژی های نو در استان فارس، نیروگاه خورشیدی چهار مگاواتی در سروستان فارس، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در اقلید فارس، با پنل های تولید داخلی از طرح های قابل توسعه در استان است.

طیبی گفت: فارس از استان های مستعد در حوزه انرژی نفت و گاز است اما ظرفیت های فارس در این زمینه کمتر مورد توجه قرار گرفته به طوری که پروژه های کلان و درآمدزا در این حوزه در استان کم است.

در ادامه این جلسه «کامبیز عالم پور»، هم گفت: پتانسیل‌های بالای انرژی‌های تجدیدپذیر همراه با رویکرد مثبت دولت موجب شده که اخیراً با رشد فزاینده این انرژی مواجه باشیم، انرژی که می‌تواند تأثیرات بسیاری را در صنعت برق ایران داشته باشد.

عضو کمیسیون انرژی، محیط زیست، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی فارس افزود: در سال‌های اخیر با توجه به سیاست‌های کلان کشور و حمایت‌های دولت از انرژی‌های تجدیدپذیر، حدود 200 شرکت در سطح کشور در صنعت فتوولتاییک مشغول به فعالیت هستند.

عالم پور بیان کرد: از این تعداد بیش از 23 شرکت تولید کننده، پیمانکار، تامین کننده و مشاور بومی در استان فارس مستقر هستند و توانسته‌اند سهم قابل توجهی در اشتغال‌زایی این صنعت در استان و کشور داشته‌باشند.

وی از جمله مطالبات کمیسیون انرژی از نماینده مجلس را حمایت از ایجاد انجمن صنعت انرژی های تجدید پذیر، مشکلات حمایتی از طرح های نیروگاهی در استان فارس خصوصا زمین در زمینه نیروگاه های بزرگ خورشیدی، حمایت از اجرای طرح های نیروگاهی کوچک و ثبت در سامانه کارا، اجرایی شدن مصوبه ۱۰ هزار تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی تبصره 16 قانون بودجه 99، حمایت ناکافی از شرکت های دانش بنیان استان و نبود متولی جامع در این زمینه، ضرورت حمایت از دانشگاه های استان خصوصا دانشگاه شیراز و پارک فناوری به عنوان اولین قطب علمی کشور در این زمینه، افزایش نرخ خرید تضمینی برق انرژی های تجدید پذیر در استان عنوان کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار