برای شروع پیشگیری یا کنترل مناسب قند خون هیچگاه دیر نیست؛ رعایت رهنمودهای غذایی، ورزشی و سبک زندگی سالم در این زمینه راهگشا است.
کد خبر: ۹۱۰۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹ 20 October 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:استاد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت:دیابت عبارت از نوعی اختلال در متابولیسم است که به دلیل نقص در ترشح یا عملکرد انسولین (به عنوان هورمون کاهنده قند خون)، و یا یا هردو ایجاد می شود.
دکترسیده مریم عبداله زاده افزود:شیوع بیماری در سراسر جهان و بهویژه ایران، به دلیل گسترش اضافه وزن و چاقی ناشی از شیوه نادرست زندگی شهرنشینی و افزایش سن جوامع بشری، به سرعت رو به افزایش است.
ویبا بیان اینکه مبتلایان به دیابت بیش از همسالان سالمشان در معرض خطر بروز عوارضی مانند بیماری های قلبی عروقی، درگیری چشم و کلیه ها (به صورت اختلالات بینایی/کوری یا نارسایی کلیوی) و قطع پا قرار دارند گفت: بیماران مبتلا به دیابت به شرط کنترل مناسب و دقیق قند خون خود با رعایت اصول تغذیه سالم، فعالیت فیزیکی منظم، کنترل استرس و استفاده از داروهای خوراکی کاهنده قند خون یا انسولین، می توانند از طول عمر طبیعی زندگی سالم و برخوردار باشند.
او اظهار داشت: هیچگاه برای شروع پیشگیری یا کنترل مناسب قند خون دیر نیست؛ رعایت رهنمودهای غذایی، ورزشی و سبک زندگی سالم در این زمینه راهگشا است.
دکتر عبداله زاده بااشاره رهنمودهای ورزشی و اصلاح شیوه زندگی برای پیشگیری یا کنترل بیماری گفت:ورزش منظم به پیشگیری یا کنترل قند، چربی و فشار خون، و در نتیجه کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و کاهش وزن کمک می کند؛ انجام دست کم ۱۵۰ دقیقه ورزش منظم با شدت متوسط در هفته، برای پیشگیری از ابتلا به دیابت و سرطان روده بزرگ و نیز حفظ سلامت قلب و عروق توصیه می شود.
استاد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت:چنانچه تاکنون ورزش یا ورزش طولانی مدت انجام نداده اید، از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ورزش به میزان سه تا چهار بار در هفته شروع کرده و به تدریج زمان آن را افزایش دهید تا به هدف مناسب، یعنی ۴۵ تا ۶۰ دقیقه ورزشی مانند پیاده روی با سرعت متوسط و دست کم چهار تا پنج روز در هفته برسید.
وی بهترین تاثیر از همراهی تمرین های کششی آهسته، ورزش های هوازی (مانند شنا و پیاده روی) و تمرین های مقاومتی (استفاده از طناب های کشی یا لاستیکی و یا وزنه های پا) به دست می آیدعنوان کرد و افزود:، چنانچه هم اکنون به بیماری دیابت یا برخی از عوارض همراه آن مبتلا هستید، قبل از شروع ورزش لازم است بی خطر بودن ورزش انتخابی خود و نیز مشاوره متخصص طب ورزشی یا پزشک متخصص (برای انجام برخی از آزمایشات ضروری) پیگیری شود.
دکتر عبداله زاده به این بیماران توصیه کرد راهکارهای منطقی مبارزه با استرس و تنش های عصبی را فرا گرفته و به کار گیرند. همچنین از مصرف الکل و سیگار یا سایر دخانیات پرهیز کند.

برچسب ها: سبک زندگی ، تغذیه ، دیابت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار