معاون غذا و دارو در دانشگاه علوم پزشکی جهرم اعلام کرد:داروهای اعصاب و مسکّن‌ها، بیشترین عامل مسمومیت‌های دارویی در شش ماه اول سال ۹۹ در جهرم بوده است.
کد خبر: ۹۱۱۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸ 22 October 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:به گفته دکتر ابوالفضل نیکوسیر، مردان سهم بیشتری در مسمومیت ها داشته‌اند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم اعلام کرد: ۸۶۰ بیمارمسموم دارویی در نیمه اول سال ۱۳۹۹، در بیمارستان‌های جهرم بستری شدند که در مقایسه با ۵۴۹ نفر بیمار در شش ماه اول سال ۱۳۹۸ افزایش قابل توجهی نشان می دهد.
وی ادامه داد: در شش ماه اول سال ۹۹، بیشترین سن درگیری با مسمومیت‌ها را افراد بالای ۱۲ سال تشکیل داده‌اند و از بیماران مسموم‌شده ۳۱ درصد زنان و ۶۹ درصد مردان بوده اند.
به گفته معاون دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی جهرم؛ ۴۵ درصد از این تعداد مسمومیت‌ها به صورت اتفاقی و ۵۵ درصد به صورت تعمدی رخ داده است.
نیکوسیر ابراز کرد: مسمومیت الکل در شش ماه اول سال ۹۹ افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته است؛ پندار های غلط مصرف الکل را برای مقابله با کرونا تجویز کرد در حالی که مصرف الکل هیچ گونه تأثیری در درمان کرونا ندارد و به علت مسمومیت بالا، مصرف خوراکی آن باعث بروز مسمومیت‌های شدید، کوری و مرگ می‌شود.
وی اضافه کرد: در نیم‌سال اول سال ۹۹، از بین مسمومیت‌های دارویی، به ترتیب بنزودیازپین‌ها یعنی داروهای اعصاب و مسکّن‌ها بیشترین درصد ایجاد مسمومیت‌ها را داشته‌اند.
وی ادامه داد: همچنین از بین مسمومیت های ناشی از گزیدگی، عقرب گزیدگی بیشترین آمار مراجعه به بیمارستان را داشته است.
نیکوسیر گفت: از بین ۲۴۷ نفر مسموم ناشی از گزیدگی در سال ۹۹، ۲۴۱ نفر با بهبودی کامل ترخیص، ۵ نفر به سایر بیمارستان‌ها اعزام شدند و یک نفر دچار مرگ تأخیری شد.
وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از انواع مسمومیت‌های شیمیایی و دارویی بیان کرد: افراد هرگز سعی نکنند با چشیدن یا بوییدن یک ماده ناشناخته آن را شناسایی کنند. همچنین نباید با مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک سلامت خود را به خطر بیندازند.
وی گفت: در مسمومیت‌های اتفاقی یا عمدی با داروها، شهروندان می‌توانند برای اطلاع از نحوه انجام اقدامات اولیه، هر چه سریعتر با شماره تلفن مرکز اطلاع‌رسانی و سموم معاونت غذا و دارو به شماره ۱۹۰ یا ۵۴۳۴۵۰۳۵ تماس بگیرند.
شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار