معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۱۰ شرکت تولیدی ماسک متخلف و غیر مجاز در این استان از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا کنون شناسایی و پلمب و با آنها برخورد قضایی شد.
کد خبر: ۹۱۱۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲ 22 October 2020

ابوالفضل اصلانی افزود: از اسفند پارسال شرکت‌هایی در استان اصفهان بدون مجوز و نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بصورت زیرزمینی اقدام به تولید و عرضه ماسک سه لایه کردند که ۱۰ شرکت متخلف تا کنون شناسایی و با آن برخورد شده است.

وی با تاکید بر اینکه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با هیچکس تعارف ندارد، اظهار داشت: در ۲ مورد نیز ماسک بی‌کیفیت از استان‌های دیگر وارد اصفهان و در ابتدای امر با آن برخورد شد.

اصلانی با بیان اینکه برای بررسی کیفیت ماسک آزمایش‌های متعدد وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای ماسک باید آزمایش کارایی فیلتر علیه ویروس‌های مختلف یا ذرات ریز در مواقع آلودگی هوا صورت گیرد که این کار توسط آزمایشگاه‌های معتبر و مد نظر معاونت غذا و دارو انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۲ آزمایشگاه معتبر انرژی اتمی و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این زمینه به ما کمک می‌کنند، اضافه کرد: به زودی آزمایشگاه‌های دیگر اضافه می شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه کارشناسان این معاونت بصورت تصادفی و موردی نیز اقدام به تهیه ماسک از محل عرضه و ارسال آن به آزمایشگاه می‌کنند، توضیح داد: در آزمایشگاه بررسی می‌شود که آیا این ماسک با کیفیت مناسب و طبق استاندارد تولید شده است.

اصلانی با اشاره به اینکه این بازدیدها از روزهای نخست شیوع ویروس کرونا و افزایش تولید ماسک شدت گرفت، تاکید کرد: اگر گزارشی درباره پایین بودن کیفیت ماسک به ما برسد در کوتاهترین زمان توسط نهادهای نظارتی بررسی خواهد شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه در زمان حاضر هیچ محدودیتی در عرضه و فروش ماسک سه لایه در استان وجود ندارد، گفت: ماسک مورد نیاز و به اندازه کافی تولید و ذخیره شده و توسط شرکت‌های پخش مجاز در حال توزیع است.

وی با بیان اینکه از حدود ۲ ماه گذشته وضع تولید ماسک در اصفهان بهبود یافت، افزود: در زمان حاضر وضعیت استان در این زمینه بهتر شده و پارچه مورد نیاز یعنی "ملت بلون" به اندازه کافی در دسترس است.

لایه ملت بلون یکی از قسمت‌های مهم در ماسک‌های پزشکی است که نفوذناپذیری بالایی در برابر میکروب‌ها و ذرات نانومتری و ریز در هوا و در صنعت فیلتراسیون و تولید ماسک‌های تنفسی و فیلترهای صنعتی دارد.

اصلانی بدون اشاره به میزان ذخیره یا توزیع ماسک سه لایه در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: ماسک‌هایی که در زمان حاضر در داروخانه‌ها به فروش می رسد از نوع سه لایه جراحی (پرستاری) و نیمه صنعتی (اس ام اس) هستند.

وی با بیان اینکه قیمت این ماسک‌ها تا ۲ هفته گذشته متفاوت و برای جراحی یکهزار و ۳۰۰ و برای نیمه صنعتی یکهزار و ۵۰۰ تومان بود، تاکید کرد: در زمان حاضر قیمت آنها یکسان و معادل یکهزار و ۳۰۰ تومان شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه این ماسک‌ها در بسته‌های پنج یا ده عددی و جعبه ۵۰ عددی در داروخانه ها عرضه می شود، خاطرنشان کرد:  اسفند پارسال و فروردین امسال بدلیل مشکلاتی که وجود داشت به هر فرد مقدار محدودی ماسک فروخته می‌شد اما امروز محدودیتی نداریم.

وی همچنین با بیان اینکه نیازی به اخذ کد ملی برای فروش ماسک در داروخانه ها نیست، تصریح کرد: تا کنون برای هیچ یک از لوازم سلامت محور چنین محدودیتی نداشتیم و فقط برای برخی داروهای خاص این کار شده است.

به گفته وی اگر چنین کاری در داروخانه ای انجام شده از بد سلیقگی آن واحد بوده  است و اگر گزارش شود با آن برخورد خواهد شد.

اصلانی همچنین تاکید کرد که اگر در واحدی ماسک سه لایه به قیمت بیش از یکهزار و ۳۰۰ تومان یا بدون مجوز و بی‌کیفیت عرضه می شود مردم آن را به شماره تلفن ۱۹۰ معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گزارش کنند.

اصلانی، بهترین راهکار برای اطمینان از کیفیت ماسک سه لایه را خرید آن از واحدهای معتبر بویژه داروخانه عنوان و تاکید کرد: اگر مردم ماسک را بصورت جعبه ای تهیه می کنند باید کد رهگیری و شماره پروانه معتبر از سازمان غذا و دارو داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های تولید کننده ماسک مجاز دارای کد رهگیری و پروانه بهداشتی معتبر از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هستند، خاطرنشان کرد: انواع ماسک پارچه ای نیز در اصفهان به میزان بالا تولید می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قیمت مصوب برای ماسک پارچه ای را دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰ تومان اعلام و اضافه کرد: ماسک n۹۵  نیز با توجه به لایه ها و کیفیت دارای قیمت پنج تا ۱۵ هزار تومان است اما کاربرد آن مختص کادر درمان می‌باشد و مردم عادی به آن نیاز ندارند.

به گفته اسماعیل نادری معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان در زمان حاضر میزان تولید ماسک در استان بین یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار در روز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار