مهمترين مراکز توليد دست بافته های عشایر در استان فارس، منطقه فيروزآباد، ممسنی و داراب است. قالی قشقايی نه تنها در ايران بلکه در سطح جهان نيز به واسطه اصالت نقش ها و رنگ های گیاهی زيبا و کيفيت مشهور و مورد تقاضا است .
کد خبر: ۹۱۱۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸ 24 October 2020

تابناک فارس به نقل از علم و فناوری : اقتصاد شبانی، وابستگی به دام و مرتع، تولید صنایع دستی و کشاورزی از ویژگی های مهم اقتصادی جوامع عشایری است که در قالب پوششی از فرهنگ غنی خاص از جامعه، اقتصادی مولد را بوجود آورده است .

جامعه عشایری کشور به عنوان هدف سوم کشور، بعداز جامعه شهری و روستایی شناخته می‌شوند، که براساس اسناد موجود از سال 1345 تا به امروز در کشور حضوری فعال، بخصوص در عرصه اقتصادی داشته اند .

آمار جامعه عشایری یک میلیون و 200 هزار نفر است که دو درصد جمعیت کل کشور را شامل می شوند، اما بدیهی است که بهره وری نیروی انسانی و عوامل تولید، مهمترین عملکرد را در برنامه ششم توسعه دارا می باشند.

در این برنامه به عشایر توجه خاصی به عنوان متولیان تولید شده است زیرا تامین کننده 25 درصد گوشت قرمز کشور هستند و 35 درصد صنایع دستی کشور و 40 درصد فرش صادراتی کشور توسط عشایر تولید می‌شود .

 

در این راستا استان فارس یکی از قطب‌های مهم عشایر کشور محسوب می‌شود. جامعه عشایر فارس متشکل از ایلات قشقایی، خمسه، لر و طوایف مستقل می باشد.

یکی از تولیدات جامعه عشایر فارس، تولید صنایع دستی است که قالی، قالیچه، گلیم و جاجیم از مهم‌ترین تولیدات عشایر فارس محسوب می گردد.

در استان فارس بخش عمده ای از توليد قالی، قالیچه، و گليم توسط زنان و دختران عشاير ساکن و کوچ رو قشقايی انجام می شود. برای بافت این نوع دست بافت‌ها معمولاً از نقشه استفاده نمی کنند و نقشه ها ذهنی هستند و معمولاً از طرح هايی استفاده می شود که از نسل های گذشته به حال انتقال يافته و تغييرات جزيی در همان چهارچوب آداب و رسوم موجود می باشد .

برای رنگرزی نخ های پشمی مورد مصرف در پود دست بافته ها، بیشتر از رنگهای گياهی و کمتر از رنگهای شيميايی استفاده می شود.

مهمترين مراکز توليد دست بافته های عشایر در استان فارس، منطقه فيروزآباد، ممسنی و داراب است. قالی قشقايی نه تنها در ايران بلکه در سطح جهان نيز به واسطه اصالت نقش ها و رنگ های گیاهی زيبا و کيفيت مشهور و مورد تقاضا است .

به گفته دکتر یوسفی رئیس اداره برنامه ریزی و فن آوری اطلاعات اداره کل امورعشایرفارس: صادرات فرش دست‌بافت استان فارس 14 درصد از کل صادرات فرش ایران را شامل می‌شود .

وی می افزاید: 44 درصد از صنایع دستی فارس متعلق به جامعه عشایر استان می باشد. بیش از 57 هزار متر مربع از انواع صنایع دستی توسط زنان عشایری بافته و تولید و روانه بازار داخلی و خارجی می گردد .

همه ما میدانیم که مصرف انواع پروتئین ها در وعده های غذایی ما بسیار مفید و حائز اهمیت است و گوشت قرمز و لبنیات سرشار از پروتئنها نقش مهمی در این خصوص دارند. در این راستا ، مردم عشایر نقش مهمی در تولید این مواد پروتئینی دارند.

 

در واقع هر آلاچیق عشایری ، یک واحد تولیدی محسوب می شود که با تلاش خستگی ناپذیر مردم زحمت کش عشایر منجر به محصولات و تولیداتی پاک و سالم می شوند زیرا که دام های عشایر در دل طبیعت از مراتع خدادادی و علف های طبیعی کوهستان ها و دشت ها چرا می کنند و محصولات لبنی و گوشت قرمزی که از این دام ها تولید می شود، کاملا ارگانیک و سالم هستند .

مردم عشایر کشور 28 درصد از دام سبک و 4 درصد از دام سنگین کشور را پرورش می دهند و از این درصد، سه میلیون راس دام سبک متعلق به عشایر کوچرو استان فارس می باشد و قریب به 30 درصد از گوشت قرمز استان فارس به همت عشایر زحمت کش فارس تولید می شود .

عشایر کشور سالانه 9/5 میلیون راس دام به بازار مصرف عرضه می کنند. در واقع هر نفر عشایر، پروتئین مورد نیاز 16 نفر را در سال تولید می کند .

به گفته دکتر حیاتی معاون توسعه و امور زیر بنایی اداره کل امور عشایر فارس، استان فارس به عنوان قطب عشایر کشور محسوب می شود که حدود 27 هزار خانوار عشایری کوچنده در قلمرو این استان زیست می کنند .

وی در همین خصوص به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری گفت: عشایر استان فارس با پرورش قریب به سه میلیون راس دام سالانه حدود 30 درصد گوشت قرمز استان را تولید می کنند .

دکتر حیاتی به نقش عشایر در امنیت غذایی کشور اشاره کرد و افزود: عشایر نقش بسزایی در امنیت غذایی و تولیدات ارگانیک دارند ، دام هایی که توسط عشایر نگهداری می شود، اغلب از علوفه طبیعی و مراتع استفاده می کنند به همین دلیل تولیدات عشایر از یک ویژگی خاص ارگانیک برخوردارند و به همین دلیل نقش عشایر در ارتقا امنیت غذایی بسیار موثر است .

 

علاوه بر گوشت قرمز، گوشت مرغ محلی، تخم مرغ، انواع محصولات لبنی و دامی توسط خود عشایر تولید می شود که مازاد بر مصرف خودش را روانه بازار می کنند. ارگانیکترین محصولات کشور در بخش عشایر تولید میشود، از پشم و موی دام ها انواع دست بافته های مختلف به همت زنان عشایر بافته می شود که بخشی از رونق اقتصادی در جامعه عشایر محسوب می شود، توجه به صنایع دستی عشایر و تولیدات زنان عشایر، تکمیل زنجیره تولید لبنیات و جمع اوری و تولید پشم دام در مناطق عشایری می تواند در سال جهش تولید ، در اقتصاد عشایر بسیار موثر باشد .

یکی از موضوعاتی که در تنوع بخشی به تولیدات عشایر به ان کمتر توجه شده ، موضوع گیاهان دارویی می باشد که در دنیای امروز بسیار پرکاربرد و در راس توجه مردم قرار گرفته و می توان در سال جهش تولید در زمینه کشت و جمع اوری آن اقدامات موثری انجام داد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار