گفتنی است؛ استان فارس با سطح زیرکشت معادل ۳۰ هزار هکتار خرما و تولیدی افزون بر ۱۳۰ هزار تن در سال یکی از استان‌های عمده تولید خرما درکشور است.
کد خبر: ۹۱۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 25 October 2020

تابناک فارس به نقل از ایانا: حسین پژمان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد:‌ با توجه به عملکرد بالا و سازگاری این رقم تجاری با شرایط اقلیمی این استان، سال گذشته مجموع ۱۲ هزار اصله از این رقم تهیه و در شهرستان های خرما کاری استان فارس کشت شدند.

وی افزود: با توجه به استقبال خوب کشاورزان در سال جاری نیز حدود ۲۴ هزار اصله نهال خرمای مجول از امارات خریداری شده که پس از طی مراحل قرنطینه در گلخانه دانشکده کشاورزی بین استان های خرماخیز کشور از جمله فارس توزیع خواهد شد.

پژمان ابراز کرد: با توجه به رشد سریع ارقام کشت بافت خرما پیش بینی می شود در ۶ سال آینده حجم قابل توجهی پاجوش این رقم در استان تولید و به توسعه نخلستان های تجاری کمک شایان توجهی شود.

به گفته وی؛ مناسب ترین آرایش و تراکم کشت این رقم هشت متر بین ردیف و هفت متر روی ردیف است که با این تراکم امکان انجام عملیات داشت و برداشت مکانیزه این رقم میسر خواهد شد‌.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خرمای مجول در شرایط مناسب ۶۰ الی ۷۰ کیلوگرم خرمای مناسب و تجاری تولید می کند، گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو از رقم مذکور در مرحله رطب ( مرحله مناسب برای مصرف در بازارهای اروپایی) بیش از ۲۰ دلار است ‌و در بازار ایران هر کیلو خرمای این رقم با قیمت حدود ۱۰۰ هزارتومان به فروش می‌رسد.

پژمان بیان کرد: درحال حاضر حداقل ۳۰ درصد از نخلستان های استان فارس به دلیل کهولت سن و وجود ارقام نامرغوب وکم بازده از بازده اقتصادی مطلوب برخوردارنیستند و مهم ترین اقدام در این زمینه نوسازی این بخش از نخلستان های استان با ارقام مرغوب، تجاری و بین الملی مثل مجول، پیارم و برحی است.

او با اشاره به اینکه خرمای رقم مجول گران قیمت ترین خرما در دنیا است، افزود: اندازه درشت ( وزن ۲۴ گرم در کلاس درجه یک)، رنگ و شکل مناسب ، هسته کوچک و نسبت گوشت به هسته بالا و امکان برداشت به دو صورت رطب و خرمای نیمه خشک از ویژگی های بارز این رقم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: رقم مجول بومی مراکش است و کمبود پاجوش ( روش سنتی تکثیر خرما) مهم ترین مانع توسعه آن در ممالک خرماخیز دنیا از جمله کشورمان در دهه های گذشته بود که ابداع فناوری کشت بافت و امکان تکثیر انبوه ارقام کمیاب خرما مشکل تکثیر و توسعه خرما در دنیا را در سه دهه اخیر حل کرده است.

پژمان بیان کرد: اولین دسته از نهال های کشت بافت این رقم در دهه ۱۳۷۰ وارد کشور شدند و در استان‌های خرما کاری کشور کشت و سازگاری خوبی نشان دادند و این موضوع سبب شد که واردات و تکثیر این رقم برای توسعه و نوسازی نخلستان های کشور و استان فارس در دستور کار قرار گیرد.

گفتنی است؛ استان فارس با سطح زیرکشت معادل ۳۰ هزار هکتار خرما و تولیدی افزون بر ۱۳۰ هزار تن در سال یکی از استان‌های عمده تولید خرما درکشور است.

 

برچسب ها: تولید ، خرما ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار