در طب سنتی مصرف گوشت از دو منظر مورد توجه است؛ نخستین مورد میزان غذادهی گوشت است چرا که برخی از انواع گوشت‌ها ارزش غذایی بیشتری دارند و دوم میزان راحتی آن‌ها برای هضم است.
کد خبر: ۹۱۱۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 25 October 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: در طب سنتی گوشت از غذا‌های مقوی محسوب می‌شود و مصرف آن برای افرادی مناسب است که فعالیت بدنی سنگینی داشته باشند.

خوردن زیاد گوشت برای سایر افراد که دارای تحرک کمی هستند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

در طب سنتی مصرف گوشت از دو منظر مورد توجه است؛ نخستین مورد میزان غذادهی گوشت است چرا که برخی از انواع گوشت‌ها ارزش غذایی بیشتری دارند و دوم میزان راحتی آن‌ها برای هضم است و کسانی که معده ضعیفی دارند، نباید از گوشت‌های دیرهضم استفاده کنند.

بین گوشت‌ها بهترین گوشت، "گوشت گوسفند" است؛ این گوشت مغذی و مزاج آن گرم و معتدل است؛ کنار این گوشت می‌توانید از مصلحاتی مثل آب آلو، سرکه و سماق استفاده کنید.

"گوشت بز" حرارت کمتری دارد و به‌اندازه گوشت گوسفند مغذی نیست؛ این گوشت بیشتر برای افراد گرم‌مزاج مناسب است؛ این افراد می‌توانند گوشت بز را به‌همراه ترشی مصرف کنند؛ استفاده از مصلحاتی مثل نخود و پیاز هم برای سایر افراد با مزاج‌های دیگر مناسب است.

"گوشت گاو" گوشتی با طبع سرد است که از مصرف آن باید تا حد ممکن پرهیز داشت؛ مصلحات مناسب برای گوشت گاو، ادویه‌جات، آب نخود و سرکه است.

"گوشت شتر" بهترین گوشتی است که در طبیعت وجود دارد؛ مزاج این گوشت گرم و بسیار سخت‌هضم است؛ برای افرادی که دچار بیماری‌های ناشی از سردی زیاد و مزمن هستند، بسیار مناسب است؛ خوردن نخود و سرکه همراه این گوشت به معتدل شدن آن کمک می‌کند.

"گوشت مرغابی" غلیظ است و خوردن آن توصیه نمی‌شود؛ مصرف شیره انگور و پختن این گوشت همراه سرکه و کرفس می‌تواند از مضرات مصرف این گوشت بکاهد.

"گوشت پرندگان کوچک" مثل کبوتر، گرم و بسیار لطیف هستند؛ مصرف این گوشت‌ها برای افرادی که دارای طبع گرم هستند، توصیه نمی‌شود؛ از نخود می‌توانید به‌عنوان مصلح برای این نوع گوشت‌ها استفاده کنید.


"گوشت مرغ" در صورتی که خانگی باشد نه صنعتی باعث فربه شدن بدن می‌شود؛ مرغ‌های صنعتی به‌دلیل سمومی که مصرف می‌کنند، بهتر است که مصرف نشوند؛ طبع گوشت مرغ خانگی، معتدل است و خون خوبی هم تولید می‌کند، اما با تمام این‌ها مصرف این گوشت به افراد سردمزاج توصیه نمی‌شود؛ روغن بادام و نخود از مصلحات گوشت مرغ هستند.

"گوشت خروس" نسبتاً مفید است، اما بهتر است مصرف این گوشت و اجزای بدن مرغ و خروس زیر نظر طبیب طب سنتی باشد.

"گوشت ماهی طبیعی" که در رودخانه‌ها و دریا‌ها رشد کرده، برای افراد گرم‌مزاج مناسب است؛ مصرف ماهی برای سایر افراد موجب ایجاد بلغم و سنگینی می‌شود؛ مصرف ماهی برای افراد سردمزاج به هیچ وجه توصیه نمی‌شود همچنین باید توجه داشت که خوردن ماهی همراه با ماست یا دوغ به‌شدت مضر است و می‌تواند باعث عوارض شدید جسمی شود.

ماهی بهتر است لاغر باشد و رنگ طبیعی داشته باشد؛ کباب کردن آن با روغن زیتون، نمک و زنجبیل می‌تواند به اعتدال آن کمک کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار