مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس گفت: با شناسایی علل وقوع سیل فروردین‌ماه ۹۸ در دروازه قرآن، اقدامات لازم انجام و این نقطه در مقابل سیل احتمالی ایمن‌سازی شد.
کد خبر: ۹۱۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷ 25 October 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:امیرحسین جمشیدی  افزود: بر اساس طرح ارایه شده از سوی اداره‌کل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری و نظر مشاور شهرداری شیراز پروژه آبخیزداری و کنترل سیلاب حوزه آبخیز دروازه قرآن شیراز اجرا شد که این پروژه به مهار آب‌های سطحی کمک و از ایجاد دبی ناگهانی در ورودی شهر جلوگیری می کند.
وی ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در دروازه قرآن باعث می‌شود جلو آب در هنگام بارندگی لحظه‌ای که شدت آن در بازه زمانی کم باشد و دبی لحظه‌ای آن زیاد باشد، گرفته شود و آب را به مرور به سمت دروازه قرآن آزاد ‌کند.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس گفت: با اجرای طرح آبخیزداری نیازی به افزایش قطر کالورت یا زیرآبگذر نداشت و حتی برآورد صورت گرفته براساس دور بازگشت ۱۰۰ ساله پاسخگو بود اما برای اطمینان بیشتر دور بازگشت را ۵۰۰ ساله گرفتیم و لوله کمکی در کنار کالورت قدیمی اضافه کردیم که اگر بارندگی استثنایی ایجاد شود حجم آب را از دروازه قرآن به رودخانه خشک انتقال دهیم.
جمشیدی افزود: همچنین با بلند کردن دیوارهای و خاک برداری پایین حوضچه‌ای که قبل از ورودی کالورت قرار داشت، حجم آب نگهداری سه برابر شده است.
وی ادامه داد: در منطقه سعدی شیراز نیز حجم لوله گذاری انجام شده مشکلی نداشت و ایراد در ورود مسیل طبیعی به لوله بود که در ۲ نقطه‌ای که مشکل وجود داشت دیواره‌های شیب دار ایجاد کردیم و کل کانال نیز لایروبی شده است.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس گفت: مدیریت بحران استانداری فارس شیوه‌ نامه مقابله با سیل احتمالی را به شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده تا از هم اکنون پیش‌بینی‌ها و اقدامات لازم را انجام دهند.
جمشیدی بیان کرد: براساس این شیوه‌نامه شهرداری‌ها باید نسبت به لایروبی جوی‌ها و آبروهای شهری اقدام کنند.
پروژه آبخیزداری و کنترل سیلاب حوزه آبخیز دروازه قرآن شیراز که به نام سردار شهید قاسم سلیمانی نامگذاری شده پنجشنبه یکم آبان ماه ۹۹ با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به بهره‌برداری رسید.
برای اجرای این پروژه با ۶ بند سنگ ملاطی افزون بر ۱۷۶ میلیارد ریال هزینه شد.
دروازه قرآن شیراز در پنجم فروردین ۹۸ شاهد سیلاب بود که ۲۱ نفر از شهروندان و مسافران نوروزی در این سیلاب جان باختند و خسارت های زیادی به بناها و خودروها وارد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار