معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا و فوق تخصص گوارش کودکان گفت: کودکان زیر 5 سال پرخطرترین گروه سنی از نظر بروز مسمومیت ها هستند و از علل شیوع مسمومیت در این سن می توان به حس کنجکاوی کودک و عدم نگهداری مناسب داروها و مواد شیمیایی در خانه ها اشاره کرد.
کد خبر: ۹۱۱۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲ 25 October 2020

تابناک فارس به نقل از بهداشت نیوز: دکتر مریم بهمنیار با بیان اینکه مسمومیت دارویی شایع ترین مسمومیت خطرناک در کودکان به خصوص کودکان زیر 2 سال می باشد، افزود: تنوع رنگی بسته های دارویی، جذابیت شکل، ظاهر و رنگ آن ها و عدم درک کامل و صحیح مفهوم دارو در این سن از عوامل اصلی بروز مسمومیت دارویی در کودکان می باشد.

به گفته وی رعایت توصیه های ذکر شده در پایین و انجام اقدامات مناسب برای کاهش قابل توجه مسمومیت در کودکان ضروری است.

- کودکان خردسال ممکن است هرچیزی را به دهان ببرند. این عمل بخشی از آموزش و درک این گروه سنی از محیط اطرافشان است و این عمل زمینه ساز بروز مسمومیت است.

- به کودکان خود بیاموزید هیچ چیز ننوشند و یا نخورند مگر اینکه با اجازه بزرگسالان باشد.

- محصولات شیمیایی، شوینده ها، جوهر نمک، محلول هایبازکنی، سفید کننده، نفت، بنزین و ... را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کنید. هیچگاه این فرآورده ها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگه داری نکنید. در ضمن این مواد را دور از دید و دسترس کودکان قرار دهید.

- داروها را دور از دید و دسترس کودکان قرار دهید.

- داروهای خود را در مقابل چشم کودکان نخورید، زیرا کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می کنند و ممکن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند.

- اگر به کودکان خود دارو می دهید به او تفهیم کنید که این دارو است و از کلماتی مثل آبنبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نکنید.

- متاسفانه نگهداری شربت متادون (جهت ترک اعتیاد) در ظرف خالی نوشابه و شیشه خالی دارو، منجر به مسمومیت ناخواسته و مرگ ده ها کودک شده است.

- بلع باطری کوچک ساعت یا اسباب بازی (باتری مینیاتوری) در کودک می تواند با عوارض جدی همراه باشد. در این موارد کودک را در اسرع وقت به یک مرکز درمانی منتقل کنید.

دکتر بهمنیار گفت: مسمومیت یکی از عوامل مهم مرگ و میر در گروه سنی کودکان زیر 5 سال می باشد، درنتیجه، پیشگیری از آن در اولویت قرار دارد و اولین گام برای پیشگیری از مسمومیت در کودکان آموزش و اطلاع رسانی والدین و دیگر افراد مرتبط با کودکان است.

برچسب ها: گروه ، پرخطر ، مسمویت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار