چهار شیره مخلوطی از شیره خرما، انگور، توت و انجیر است که وقتی با هم ترکیب شود، اکسیر حیات در درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.
کد خبر: ۹۱۱۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ 26 October 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: چهار شیره معجونی طبیعی است که خواص خیلی زیادی دارد و سرشار از پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌ها است. این معجون برای کم خونی و فقر آهن و رفع سرماخوردگی و گلودرد، تقویت بینایی، تقویت‎ قلب مفید است.

چهار شیره چیست؟

چهار شیره مخلوطی از شیره خرما، انگور، توت و انجیر است. شیره هر کدام از این‌ها به طور جداگانه خواص بسیاری دارد و وقتی با هم ترکیب شود، اکسیر حیات در درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. طبع این شیره گرم و‌تر است و در ماه‌های سرد سال، می‌تواند گرمای خوبی به بدن بدهد. چهار شیره سرشار از ویتامین ب ۶، ب ۲، ب ۱۲ و برای خون‌سازی بدن مهم است و املاحی مثل فسفر، آهن، منگنز و ید دارد.

خوردن این معجون طبیعی خون را لطیف می‌کند و از غلظت خون جلوگیری می‌کند و برای یبوست و بیماری‌های استخوانی نیز بسیار مفید است و سبب تقویت قوای جسمی و تقویت حافظه می‌شود. معجون چهار شیره سردرد‌ها و سرگیجه‌های ناشی از کم خونی را برطرف می‌کند.

فیبر موجود در چهار شیره، سوءهاضمه را رفع می‌کند، همچنین این معجون طبیعی بینایی، اعصاب و قلب را تقویت و تب را برطرف می‌کند و در رفع سرماخوردگی و گلو درد موثر است. یکی دیگر از خواص آن روی پوست است و خوردن منظم آن باعث شادابی و جوانی پوست می‌شود.


معجون ۴ شیره مفید برای دوران بارداری

این معجون طبیعی برای دوران بارداری بسیار مفید است و بهترین جایگزین برای دارو‌ها برای رفع کمبود هموگلوبین است. میزان جذب آهن موجود در این معجون بسیار بالاتر از قرص آهن است.

به دلیل طبع گرم و خاصیت ضدالتهابی این معجون استفاده از آن سبب تسکین درد‌های مفصلی و آرتروز می‌شود. مواد معدنی موجود در این شیره‌های گیاهی نظیر کلسیم، منیزیم و فسفر به استحکام و سلامت استخوان‌ها بسیار کمک می‌کند.

مصرف چهار شیره انرژی مورد نیاز کودکان و دانش‌آموزان را تامین می‌کند

این معجون به رشد کودکان و نوجوانان کمک می‌کند. تمامی املاح، مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری برای رشد بهتر و سالم‌تر کودکان و نوجوانان در این معجون وجود دارد. همچنین به دلیل فعالیت و تحرک بالای کودکان، مصرف چهار شیره در وعده صبحانه، علاوه بر رساندن انرژی لازم به آن‌ها، باعث تقویت حافظه و افزایش قدرت یادگیری آن‌ها نیز می‌شود.

مصرف چهار شیره انرژی مورد نیاز کودکان و دانش‌آموزان را تامین می‌کند و به همین خاطر قدرت یادگیری و فعالیت آن‌ها را افزایش می‌دهد. انرژی بالای چهار شیره سبب رفع بی‌حسی و کرختی در افراد بزرگسال و سالمند نیز می‌شود.

هر کدام از این شیره‌ها، جداگانه خواص بسیار زیادی دارد و وقتی با هم ترکیب شود، در درمان کم خونی معجزه می‌کند.

نیاز‌های روزانه بدن را با شیره انگور تأمین کنید

شیره انگور یکی از فرآورده‌های انگور است که از آب انگور به دست می‌آید. شیره انگور در مقایسه با انگور، کالری بسیار زیادی دارد و با مصرف مقدار کم آن می‌توان انرژی از دست رفته بدن را جبران کرد. این شهد خوشمزه سرشار از ویتامین‌های آ، ب، ث و املاحی، چون آهن، منیزیم، فسفر و مقداری کلسیم است.

از آنجایی که شیره انگور منبع خوبی از کلسیم به شمار می‌رود، در استحکام ساختار استخوانی بدن مفید است. مصرف شیره انگور به بهبود وضعیت سلامت دندان‌ها نیز کمک می‌کند. این ماده غذایی قدرت انقباض ماهیچه‌ها را نیز زیاد می‌کند. مصرف شیره انگور از بدن در برابر بروز بیماری‌های استخوانی، به خصوص در دوران بعد از یائسگی، محافظت می‌کند.

یکی دیگر از خواص شیره انگور برای سلامتی، کمک به تسکین یبوست است. این ماده غذایی باعث آرام شدن معده و روده‌ها می‌شود. شیره انگور باعث افزایش وزن بدن می‌شود. از دیگر فواید این خوراکی شیرین، افزایش حجم عضلات است. به همین دلیل است که ترکیب شیره انگور و ارده کنجد را به کسانی که کار‌های سنگین انجام می‌دهند یا ورزشکار هستند، توصیه می‌کنند چرا که علاوه بر مقوی بودن، باعث افزایش حجم عضلات می‌شود.

با استفاده از شیره انگور می‌توان نیاز‌های روزانه بدن را به کلسیم، پتاسیم، منیزیم، و آهن برآورده کرد. شیره انگور به دلیل میزان بالایی مواد معدنی موجود، می‌تواند برای دوران بارداری، شیردهی و بازیابی از انواع بیماری‌ها بسیار مفید باشد.

شیره انگور درمان مفیدی برای کسانی است که دچار گلودرد و سرفه شده‌اند. در واقع یکی از خواص شیره انگور اثر ضدالتهابی و نرم‌کنندگی در ناحیه حلق است، به همین دلیل افرادی که به خصوص در ماه‌های سرد سال دچار التهاب حلق می‌شوند و به دنبال آن سرفه می‌کنند، توصیه می‌شود که از غرغره شیره انگور با آب استفاده کنند.

سیستم ایمنی بدن را با شیره خرما تقویت کنید

یکی دیگر از شیره‌های پر خاصیت و پر انرژی، شیره خرما است. شیره خرما همان خواص خرما را دارد. حاوی فسفر و آهن است که مصرف آن در وعده‌ی صبحانه باعث فعال شدن سلول‌های عصبی و در ضمن مانع ایجاد کم خونی در افراد می‌شود. شیره خرما، تسکین دهنده درد‌های رماتیسمی و امراض شریانی و وریدی هستند. مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، گوگرد و روی در این میوه شیرین به وفور وجود دارد.

قند‌های طبیعی موجود در شیره خرما سبب می‌شود قدرت بدنی فرد بیشتر شود. این ماده برای زنان بارداری که به کالری بیشتری احتیاج دارند، بسیار مفید است. زنان باردار نسبت به افراد معمولی کالری بیشتری نیاز دارند که می‌توانند آن را از طریق خرما نیز به دست بیاورند.

شیره خرما هم مانند شیره انگور، منبع خوبی برای آهن است. کمبود آهن می‌تواند باعث کم‌خونی شود و شرایطی مانند سرگیجه، خستگی، ناخن‌های شکننده و تنگی نفس را ایجاد کند. از این رو شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی سرشار از آهن مانند شیره خرما به کاهش علائم فقر آهن کمک کنید.

خرما سرشار از پتاسیم است که فشارخون را کاهش داده و از این طریق خطر ابتلا به سکته مغزی و بیماری‌های قلبی را کم می‌کند.

شیره خرما یک منبع خوب برای پروتئین است که به حفظ عضلات و ماهیچه‌های ما کمک خواهد کرد؛ بنابراین اگر ورزش می‌کنید برای تأمین پروتئین خود می‌توانید از میوه خرما و یا شیره آن قبل تمرینات ورزشی استفاده کنید تا کالری موردنظر را با پروتئین مفید در اختیار بدنتان قرار دهد.

خرما مقدار زیادی منیزیم و مواد معدنی دارد که برای عملکرد سیستم ایمنی بدن مفید است، در این صورت سیستم ایمنی قوی‌تر شده و با التهاب‌ها مبارزه می‌کند.

بینایی خود را با شیره توت تقویت کنید

شیره توت یکی دیگر از شهد‌های خوشمزه است که می‌تواند غذایی مفید و مغذی باشد. از خواص موجود در این شیره می‌توان به تقویت بینایی اشاره کرد. از آنجایی که یکی از ویتامین‌های اصلی مورد نیاز چشم‌ها، ویتامین آ است و کمبود شدید این ویتامین در بدن، باعث کاهش دید افراد در شب‌ها و مکان‌های تاریک می‌شود که اصطلاحاً به آن شب‌کوری می‌گویند. در واقع ویتامین آ موجود در این شهد لذیذ، کمبود این ویتامین را رفع می‌کند و باعث تقویت بینایی می‌شود.

یکی از عوامل احساس اضطراب و ناآرامی، کمبود بعضی ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن است. یکی از ویتامین‌های مؤثر در رفع استرس و اضطراب‌هایی که به دنبالشان کج‌خلقی و ناراحتی و عصبانیت می‌آید، ویتامین ب است. تحقیقات نشان داده شیره توت، منبع خوبی از برخی ویتامین‌های گروه ب است که مصرف مداوم آن می‌تواند این نیاز بدن را برطرف کند و آرامش و خوش‌خلقی را به مصرف‌کننده هدیه کند.

یکی دیگر از خواص شیره توت، خاصیت ضد سرطانی آن است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت سفید، به شکل غلیظ شده در شیره توت حضور فعال دارند و از این راه، با رادیکال‌های آزاد در بدن به مبارزه می‌پردازند و خاصیت ضدسرطانی خود را ایفا می‌کنند.

این شهد خوش طعم برای افراد دیابتی مضر نیست. در واقع قند موجود در شیره توت، برخلاف شیره خرما و شیره انگور، برای مصرف دیابتی‌ها بی‌ضرر است. از این رو افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند می‌توانند با خیال راحت از این شیره استفاده کنند.

فیبر موجود در شیره توت، خاصیت ملین بودن به آن می‌بخشد و از این جهت در رفع مشکلات گوارشی، کمک خوبی برای دستگاه گوارش است.

جلوی رشد سلول‌های سرطانی را با شیره انجیر بگیرید

شیره انجیر یکی از مقوی‌ترین انواع شیره میوه‌ها است که به همراه شیره خرما، شیره انگور و شیره توت و ترکیب آن‌ها با هم می‌توان یک شیره میکس و یا شیره ترکیبی فوق‌العاده مقوی و شفابخش را ساخت. این شیره، شیرین و دارای طبیعت گرم و‌تر است. میوه انجیر میزان زیادی ماده معدنی، ویتامین‌ها و مواد طبیعی درمانی و قندی دارد. این میوه به عنوان درمان بسیاری از بیماری‎ها مانند یبوست، بواسیر، بی‌خوابی، زگیل، کم‌خونی، پوست و مو و بسیاری دیگر از بیماری‌ها شناخته شده است. شیره انجیر اگر به صورت صحیح گرفته شود تمامی خواص انجیر را حفظ خواهد کرد و در مدتی طولانی‌تر نیز می‌توان از آن به خوبی استفاده کرد. این شیره از حرارت دهی و غلیظ شدن آب این میوه به دست می‌آید.

شیره انجیر خالص یبوست را برطرف می‌کند و یکی از بهترین مواد غذایی، برای تمیز کردن روده بزرگ و تقویت دستگاه گوارش است. همین طور از سرطان روده جلوگیری می‌کند و جلوی رشد سلول‌های سرطانی را می‌گیرد. این شیره شیرین و لذت‌بخش لطیف‌کننده و رقیق‌کننده خون و مایعات بدنی و از بین برنده رسوبات و مواد زاید بدن است.

از آنجایی که در این شیره، پتاسیم فراوان وجود دارد، برای کنترل فشار خون مفید است و دفع ادراری کلسیم از بدن را کاهش می‌دهد. شیره انجیر خالص برای رفع سرماخوردگی بسیار مفید است و سرفه و تنگی نفس را کاهش می‌دهد و غرغره کردن آن گلودرد را برطرف می‌کند. در شیره انجیر فیبر فراوانی وجود دارد و فیبر‌های غذایی موجود در شیره انجیر خالص، گرسنگی را به تاخیر می‌اندازد و اثر مفیدی بر کاهش وزن دارد، همچنین از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری می‌کند.

شیره انجیر از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند

این شیره برای درمان التهاب مجاری دستگاه تنفسی، کلیه، ذات الریه، سرخک، مخملک و آبله مفید است. انجیر و شیره انجیر سرشار از کلسیم است و کلسیم موجود در آن‌ها با کلسیم شیر برابری می‌کند؛ بنابراین این شیره برای افزایش تراکم استخوان مفید و موثر بوده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

این شیره برای کسانی که قند خونشان پایین می‌آید و یک باره احساس ضعف می‌کنند، مناسب است، چون قند آن به سرعت در روده کوچک جذب می‌‏شود.

برای بهبود سردرد، دندان درد، تهوع، تب، نقرس، گوش درد، سوختگی، معده درد، ورم چرکی و آبسه، بیماری‌های ریوی مفید است. شیره انجیر در نرم کردن ورم‌های سخت بسیار موثر است و ضماد آن ورم بناگوش را درمان می‌کند.

تقویت اعصاب، مقوی بدن و خون‌ساز، تقویت اعصاب و حافظه، رفع خواب رفتن دست و پا، شاداب و جوان‌کننده پوست، تقویت قوای جسمی، ملین و برطرف‌کننده یبوست، جایگزین قرص آهن و اسیدفولیک و رفع سردرد و سرگیجه ناشی از کم خونی از دیگر خواص ۴ شیره است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار