طرح سهمیه‌بندی تمامی حامل‌های انرژی باعنوان طرح وان (مخفف واحد انرژی) ۱۸ شهریورماه در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح شد.بر اساس این طرح، یارانه‌ای که دولت می‌خواهد به هر فرد بدهد به شکل “وان” خواهد بود، به این صورت که یک فرد به عنوان مثال ماهانه ۵۰ وان دارد که می‌تواند آن را مصرف کند و باقیمانده این سهمیه را در بورس بفروشد.
کد خبر: ۹۱۲۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷ 26 October 2020
به گزارش تابناک فارس: نماینده خرامه، با بیان اینکه این طرح جامعیت و پختگی لازم را ندارد، تصریح کرد: دوستانی که زحمت نگارش طرح را انجام دادند، بیشتر از جنبه دانشگاهی به آن نگاه کردند تا جنبه اجرایی. به عبارتی برای اجرایی شدن آن باید نظرات و دیدگاههای کمیسیون و مرکز پژوهش‌های مجلس، کارشناسان و متخصصان بخش‌های کشاورزی، آب، فرآوده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی مطرح و این طرح مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.
 
عبدالعلی رحیمی، عضو کمیسیون انرژی درباره اینکه آیا طرح وان جایگزین کارت سوخت خواهد شد؟ عنوان کرد: جایگزین شدن طرح وان به جای کارت سوخت در حد یک پیشنهاد است. البته کلیات طرح خوب است ولی باید طرح قابلیت اجرایی شدن داشته باشد زیرا این طرح فقط منحصر به بنزین نیست و همه حامل‌های انرژی را دربر می‌گیرد که کار را سخت و پیچیده می‌کند.
 
نماینده مردم خرامه در مجلس توضیح داد: حتی اگر این طرح هم اجرایی شود، عدالت اجتماعی برقرار نمی‌شود. زیرا بخش‌های زیادی در کشور مانند کارخانه‌ها از یارانه انرژی استفاده می‌کنند که به جای اینکه فایده آن عدد یارانه را عامه مردم منتفع شوند، صاحب کارخانه ازآن منتفع می‌شود.
 
رحیمی با بیان اینکه هنوز در توزیع سوخت و انرژی به عدالت اجتماعی لازم نرسیدیم و این طرح در حال حاضر موضوعیت ندارد، یادآور شد: هنوز در اعطای سوخت و انرژی به بخش‌های کشاورزی، کارگاه‌های تولیدی، وانت‌ بارها، سواری‌های عمومی و … مشکلات متعددی وجود دارد و زیرساخت لازم فراهم نیست و نخست باید مشکل این بخش‌ها را برطرف کنیم و بعد وارد طرح وان شویم.
 
وی ادامه داد: طرح وان درباره واحدهای انرژی است و اینکه شما به یک میزان حق مصرف دارید. اما چگونگی مدیریت این موضوع بسیار مهم است و اینکه در مدیریت آن بتوان بنزین را به گازوئیل یا گازوئیل را به نفت تبدیل کنیم نیاز به زمان دارد.
 
در پایان گفتنی است طرح هایی که بوی خامی آن همه جا را پر می کند نمی تواند جایگزینی مناسب به جای کارت سوختی باشد که هنوز مدت زمان زیادی از اجرای دوباره آن نگذشته است چراکه اینگونه رفتارها، ریسک ایجاد یک تنش اجتماعی را در شرایط فعلی بالا می برد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار