سال‌هاست که اهالی منطقه سیاخ دارنگون شاهد مرگ عزیزانشان در جاده مواصلاتی این منطقه هستند و مردم بار‌ها از ایمن نبودن جاده گلایه کرده و خواستار توجه مسئولان به این امر شده‌اند.
کد خبر: ۹۱۲۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶ 26 October 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم:حوالی ساعت 11 ظهر روز گذشته برای تهیه گزارش از دغدغه‌های مردم، راهی منطقه سیاخ درنگون شدیم. دهستان سیاخ دارنگون در بخش مرکزی شهرستان شیراز واقع شده و متشکل از 5 روستا است که شغل اصلی مردم این منطقه کشاورزی و دامداری است. این منطقه با 72 شهید و 500 جانباز و همچنین 14 هزار نفر جمعیت در اوج بی‌امکاناتی با مشکلات و سختی‌های روزگار دست و پنجه نرم می‌کنند.

مردمان منطقه محروم سیاخ درنگون در 35 کیلومتری شهر شیراز دارای مشکلات متعددی از جمله مسیر کم عرض جاده، نبودآب آشامیدنی، وضعیت شبکه ارتباطات (آنتن دهی ضعیف و نبود اینترنت همراه) در این منطقه هستند.

مردم این منطقه گلایه بسیاری از عدم توجه مسئولان به این منطقه محروم داشتند، به گفته برخی از اهالی و دهیار این روستا متأسفانه جاده سیاخ دارنگون ایمن نیست و سال‌ها قبل برای 4 هزار نفر ساخته شده است و این محور برای ظرفیت جمعیت کنونی این روستا کفایت نمی‌کند.

به گفته رضا صبوری یکی از اهالی این روستا، متأسفانه روزانه شاهد تصادف منجر به جرح و یا فوت در این جاده شاهد هستیم و شاهد داغدار شدن خانواده‌ها هستیم و بار‌ها مشکلات را به گوش مسئولان رسانده‌ایم، اما تاکنون پاسخ مناسبی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم. وی افزود: در هفته شاهد 8 فقره تصادف رانندگی در سطح جاده سیاخ دارنگون هستیم که تنها در دو روز گذشته 6 بار حادثه رانندگی در این محور اتفاق افتاده است.

صبوری بیان کرد: در یک‌سال گذشته به دلیل افزایش قیمت مسکن و زمین مهاجرت از شهر‌ها به مناطق روستایی اتفاق افتاده است. به گفته وی سال‌هاست پیگیر وضعیت جاده این روستا هستیم و گوش شنوایی نیست، این بار دست به دامن رسانه‌ها شده‌ایم تا بتوانیم صدای خود را به گوش مسئولان و نمایندگان مجلس برسانیم.

محمد امین نجمی رئیس شورای منطقه سیخ دارنگون گفت: مشکل جاده این منطقه از وضعیت سفید به نارنجی تبدیل شده است و هیچ تضمینی برای رفت و برگشت اهالی این منطقه وجود ندارد. اهالی این روستا که برای کوچکترین امور خود به شهر مراجعه می‌کنند از درمان گرفته تا خرید مایحتاج اولیه مراجعه کنند تا بخواهد به منزل خود برگردند تمامی اعضای خانواده دلواپس هستند که آیا سالم برمی‌گردد یا خیر.

وی افزود: ما تا کنون صبر ایوب را داشته‌ایم و دیگر تحمل نداریم و این محور به یک معضل تبدیل شده است و از مسئولان استانی می‌خواهیم که بودجه‌ای برای ایمن سازی این محور اختصاص داده شود.

معصومه سیمی باغدار این روستا در ادامه اشاره‌ای به وجود پادگان‌های سپاه و ارتش در مسیر این روستا کرد و افزود: صبح‌ها ترافیکی سنگینی در این مسیر به دلیل تردد خودرو‌های کارمندان ارتش و سپاه ایجاد می‌شود و این جاده گنجایش را ندارد.

 

وی افزود: جاده سیاخ دارنگون محور ترانزیتی محسوب می‌شود و به شهرستان‌های کوار، فیروزآباد، عسلویه و کوهمره سرخی منتهی می‌شود و به دلیل ناایمن بودن و وضعیت نامناسب، این مسیر به جاده مرگ تبدیل شده است.

سیمی عنوان کرد: عدم علائم ایمنی، عرض کم، پیچ‌های خطرناک و فاقد در مسیر جاده سبب بروز بیشترین فاجعه انسانی می‌شود و گویا این جاده به حال خود رها شده و کسی نیست تا نظارتی بر این جاده داشته باشد و از نزدیک درد و غم مردم را ببیند.

وی با انتقاد از اینکه سیاخ دارنگون چگونه تبدیل به بخش می‌شود در حالیکه هنوز در اندر خم یک کوچه مانده است؟، گفت: مسئولان صدای مردم منطقه محروم سیاخ دارنگون را بشنوند.

حبیب هاشمی مسئول شورای قلعه چوبی گفت: قضئیه جاده سیاخ دارنگون همان موضوع یارانه 45 هزارتومانی است که هنوز رشد نکرده است. با وجود قریب به 30 هزار باغ شهری در این منطقه، رشدجمعیت، مسیر ارتباطی به شهرستان‌هاست و متأسفانه هیچگونه نظارت پلیس هم در این محور وجود ندارد.

وی با ابراز گلایه افزود: مسئولان راه و شهرسازی اعلام کردند که اعتباری برای کمک نداریم و خود اهالی منطقه به‌صورت خودیاری جاده را بسازند در صورتیکه هزینه بهسازی این مسیر بالغ بر 100 میلیارد تومان است.

بیژن نامور یکی از اهالی روستا گفت: متأسفانه مسئولان امنیتی هستند تا عمرانی! منطقه سیاخ دارنگون فاقد آب و گاز است در صورتیکه فاصله زیادی به شهر شیراز ندارد و این منطقه به معنای واقعی مظلوم واقع شده است.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی دیگر مردمان این منطقه نبود آب شرب و آشامیدنی سالم و بهداشتی است و متأسفانه چندین سال است این موضوع را پیگیری کردیم و بی نتیجه بوده است.

حسام دانش‌ور دهیار سابق این روستا با اشاره به اینکه این منطقه از ظرفیت و پتانسیل‌های بی نظیری برخوردار است، بیان کرد: 30 هزار قطعه باغ شهری در سیخ دارنگون وجود دارد و روزانه 12 هزار تردد در این جاده داریم و خواستار ارتقای این جاده از مسئولان استانی شد.

وی گفت: وضعیت نامناسب جاده، نبود اینترنت، نبود آب آشامیدنی سالم از مشکلات اصلی مردمان این منطقه است، منطقه‌ای که به فراموشی سپرده شده است. دانش‌ور با این عنوان که مردم این منطقه برای انقلاب و نظام شهید و آزاده تقدیم کرده‌اند، گفت: همچنین این منطقه قطب محصولات کشاورزی است و از شما رسانه‌ها عاجزانه توقع داریم صدای ما را به گوش مسئولان استانی برسانید تا به داد اهالی مردم این منطقه برسند.

وی تصریح کرد: متاسفانه منطقه سیاخ دارنگون حیات خلوت مسئولان استانی شده است، به صورتی که آقای مسئول یک روز تعطیل برای تفریح سری به این منطقه بزند و گوش شنوایی برای درد و دل و مشکلات ما نیست.

حسن عابدی یکی از اهالی منطقه نیز با بیان اینکه جاده سیاخ دارنگون محل آموزش راهنمایی و رانندگی برخی از مردم شده است، این جاده را نیازمند اصلاح دانست و از اداره راه و شهرسازی و دیگر مسئولان خواست تا با مطالعه دقیق، طرح مناسب را برای اقدامات بعدی مهیا کنند.

برچسب ها: جاده ، سیاخ دارنگون ، مرگ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار