مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: با پیگیری‌های انجام شده از انجام فعالیت افراد غیرمتخصص در امور باغبانی در سطح این شهرستان جلوگیری خواهد شد.
کد خبر: ۹۱۲۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲ 26 October 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:عزیز رحیمی با اشاره به ورود افراد بدون تخصص در فعالیت‌های باغبانی این شهرستان، گفت: احداث باغ‌ها خصوصا پسته، تامین پیوندک و تهیه نهال باید توسط افراد با تجربه و دارای مجوز انجام شود.

او عنوان کرد: پیوندهای انجام شده توسط این افراد، کیفیت پایین محصول، زیان بهره برداران و خشکی باغ‌ها را به همراه داشته است.

رحیمی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر دخالت افراد سودجو در احداث باغ‌ها با رعایت فاصله کمتر بین درختان و کاشت تعداد بیشتری درخت رویت شده است، بیان کرد: این درختان در سال دوم و در زمان پیوند زدن هرینه پیوند چندین برابری را به بهره بردار تحمیل خواهد کرد.

رحیمی با بیان اینکه برای متقاضیان احداث باغ پسته کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: آموزش‌ها نیز توسط کارشناسان و افراد دارای مجوز و زیر نظر مراکز خدمات و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برگزار می‌شود.

به گفته او، ضروری است برای خرید هرنوع اندام تکثیری از جمله پیاز زعفران، خرید نهال از نهالستان‌ها، خرید پیوندک گردو و بادام به منظور سرشاخه کاری این باغ‌ها، اصلاح و احیا باغ‌های زیتون نیز مشاوره با کارشناسان و یا مراکز خصوصی مورد تائید جهاد کشاورزی انجام شود.

رحیمی بیان کرد: با توجه به فرا رسیدن زمان کشت زعفران، متقاضیان خرید پیاز زعفران نیزباید پیاز مورد نیاز خود را از مراکز مجاز تهیه کنند و توصیه می‌شود از مراکزی که در زمینه کشت و کار و کیفیت پیاز زعفران تخصص و آشنایی کافی ندارند، خرید نکنند.

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت به فعالیت‌های ترویجی در زمینه احداث اصولی باغ‌ها اشاره کرد و گفت: نصب بنر در مراکز جهاد کشاورزی واطلاع رسانی به متقاضیان در فضای مجازی در زمینه احداث اصولی باغ‌ها ضروری است و باید بیش از پیش در دستور کار قرار بگیرد.

این مقام مسئول، عدم وجود باغ‌های مادری استاندارد جهت تهیه اندامهای تکثیری مورد نیاز در شهرستان و همچنین سودآوری بالای طرح‌های احداث باغ و ناآگاهی بهره برداران را دلیل عمده ورود افرادغیر متخصص در فعالیت‌های باغی شهرستان و مشکلات ناشی از آن عنوان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار