رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی شهرستان مرودشت از پیش بینی کشت ۹۰ هزار هکتار گندم و جو در این شهرستان خبر داد و گفت: کشت گندم از پانزدهم آبان در مرودشت آغاز می‌شود و تا اوایل آذر ماه ادامه دارد.
کد خبر: ۹۱۲۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳ 26 October 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: جلال نوجوان با بیان اینکه بهره برداران معمولا کشت گندم و جو را از دهم آبان ماه آغاز می‌کنند، اظهار کرد: استفاده از نکات فنی و نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی در زمان کشت علاوه بر کاهش هزینه ها، افزایش تولید را نیز در برخواهد داشت.

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی شهرستان مرودشت با اشاره به قیمت بالای کود‌های فسفاته و پتاسه و عدم ضرورت استفاده از این کود‌ها در برخی مزارع، انجام آزمون خاک قبل از کشت را ضروری دانست.

او با تاکید بر استفاده از کود اوره در زمان کشت، بیان کرد: میزان ۱۰۰ کیلوگرم اوره در زمان کشت در مزارعی که در تناوب با برنج، ذرت و گندم و جو هستند، توصیه می‌شود.

نوجوان افزود: میزان استفاده از کود اوره برای زراعت گندمی که در تناوب با صیفی جات از جمله گوجه فرنگی و چغندر قند هستند نیز ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم در هکتار توصیه می‌شود.

نوجوان با تاکید بر استفاده از بذور گواهی شده، بیان کرد: بذور خود مصرفی نیز باید زیر نظر کارشناسان حفظ نباتات و مسئولان پهنه‌ها با قارچ کش‌های مناسب ضد عفونی شوند.

او، استفاده از کارنده ها، از جمله، کودکار، بذرکار، کارنده‌های کشت بر روی پشته‌های بلند و کمبینات را بسیار حائز اهمیت خواند.

نوجوان با بیان اینکه در زمان کشت گندم در تناوب با برخی صیفی جات عملیات ثانویه ضروری نیست، تصریح کرد: کاشت گندم بعد از زراعت چغندرقند، گوجه فرنگی، هویج، سیب زمینی و کلم در صورتی که شخم به موقع انجام شود و کشت نیز با دستگاه کمبینات انجام شود، عملیات ثانویه توصیه نمی‌شود و می‌توان بعد از شخم بلافاصله اقدام به کشت کرد.

مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی مرودشت به میزان بذر مورد نیاز نیز اشاره و یادآور شد: بذر مورد نیاز در هر هکتار هنگام استفاده از کارنده‌ها ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم و در کشت با دستگاه سانترفیوژ ۲۵۰ کیلوگرم در هکتار توصیه می‌شود.

مرودشت سالانه با تولید بالغ بر ۳۰۰ هزار تن گندم، ۲۵ درصد گندم استان فارس را تولید می‌کند.

برچسب ها: تولید ، گندم ، مرودشت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار