استفاده صحیح از وسایل گازسوز استاندارد به علت خطرات جدی که این وسایل برای شهروندان ایجاد می کند، ضروری است.
کد خبر: ۹۱۲۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵ 26 October 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:مدیر کل استاندارد فارس گفت: به علت رعایت نکردن نکات ضروری در نحوه استفاده از این وسایل بویژه نحوه نصب آن‌ها در منازل، خطرات جانی جبران ناپذیری بوجود آمده و این خطرات در ما‌ه های سرد به مراتب بیشتر از سایر ماه ها است.

رهنما با بیان اینکه تاکنون گزارشی از وجود وسایل گازسوز غیر استاندارد در مراکز تولیدی و عرضه استان فارس واصل نشده است، افزود: مهمترین اقدام در این زمینه خرید کالای استاندارد، استفاده از تعمیرکار مجاز، تعویض به موقع وسایل و اتصالات فرسوده و انتخاب بخاری متناسب با فضای اتاق است.

وی اظهارداشت: وسایل گازسوز دود کش دار را حتی برای چند لحظه بدون اتصال به دود کش نباید روشن کرد زیرا گاز‌های کشنده و مسموم کننده وارد فضای اتاق می شود و همچنین استفاده از مسیر‌های طولانی افقی دود کش و استفاده از زانو‌های اضافی برای اتصال وسایل گازسوز به کانال اصلی دود کش‌ها خطرات جدی را در پی دارد.

مدیر کل استاندارد فارس، بر الزام تجهیز بخاری‌های گازسوز به وسایل ایمنی شامل ترموکوپل، سنسور حرارتی حساس به کاهش اکسیژن (ods) وگاورنر، وسیله تنظیم فشار گاز تاکید کرد و گفت: سازندگان باید وجود این وسایل را در دستور العمل و یا روی بدنه وسیله اعلام کنند.

رهنما، بر استفاده نکردن از بخاری‌های بدون دود کش در اطاق‌های خواب، زیر زمین‌ها، حمام‌ها و فضا‌های بسته تاکید کرد و استفاده از این نوع بخاری‌ها را صرفا در فضا‌هایی که راهی به فضای آزاد دارند مجاز دانست.

وی اضافه کرد: تعمیر و نصب وسایل گازسوز صرفا بایستی از طریق افراد متخصص و تعمیر کاران مجاز صورت پذیرد.

مدیرکل استاندارد فارس ادامه داد: بعد از نصب وسیله گازسوز و روشن کردن آن رنگ شعله بخاری باید آبی باشد و با کنترل مسیر دودکش تا کلاهک پشت بام از باز بودن مسیر دود و گاز‌های منواکسیدکربن اطمینان حاصل کرد.

رهنما افزود: یکی از روش‌های کنترل این موضوع گرم شدن مسیر خروج محصول احتراق است که با دست قابل آزمایش است و اگر مسیر دودکش سرد باشد باید بخاری را خاموش کرده و نسبت به رفع مشکل اقدام کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار