خوراکی‌های ناسالمی که باعث بروز بسیاری از مشکلات در رفتار کودکانتان و در نهایت موجب بیماری آنها می‌شود را بشناسید.
کد خبر: ۹۱۲۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷ 26 October 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:تغذیه سالم در دوران کودکی موجب رشد جسمی و روحی کودک می‌شود. در واقع کودکان برای رشد جسمی و ذهنی و انرژی بیشتر نیاز به پروتئین و سایر مواد مغذی دارند.

تغذیه سالم برای یک کودک، یک برنامه غذایی متعادل، متنوع و شامل کلیه گروه‌های غذایی است که تمام نیاز‌های او را برطرف کند، این در حالی است که کودکان بیشتر علاقه‌مند به غذا‌ها و خوراکی‌های مضر مثل فست فود‌ها، چیپس و پفک و ... هستند و در بسیاری از خانواده‌ها این موضوع باعث ایجاد کشمکش‌هایی شده است.

انتخاب هفت ماده غذایی برای آنکه هرگز به فرزندان داده نشوند بسیار سخت است، زیرا تعداد غذا‌های ناسالم و مضر برای سلامت کودکان بسیار زیاد است، خیلی از این مواد غذایی سلامتی را برای یک عمر از کودک گرفته و چاقی را برای او به ارمغان می‌آورد.

بسته بندی‌های کارتونی زیبا که مطابق پسند و میل کودکان است باعث می‌شود که قانع کردن فرزندان در نخریدن خوراکی در فروشگاه‌های مواد غذایی به امری طاقت فرسا تبدیل شود.

با وجود این بسته بندی‌های فریبنده، غذا‌های مخصوص کودکان برای آنها به قدری مضر است که کاملاً باید از خرید آنها خودداری کرد. باید بدانیم که انتخاب غذای مفید و مناسب برای خود و فرزندانمان، داشتن یک زندگی سالم و به دور از بیماری را برای ‌ما به همراه خواهد داشت.

 

در ادامه ۷ غذای ناسالم و مضر برای کودکان را به شما معرفی می‌کنیم:

۱. نوشیدنی‌های شیرین
بچه‌ها عاشق شکر هستند. قند برای بچه‌ها به شدت مضر است و نوشیدنی‌های ورزشی، آب میوه و تمام نوشیدنی‌های صنعتی دیگر با برچسب‌های رنگی زیبا و تبلیغات هدفمند هرگز نباید مصرف شوند.

میوه حاوی مقدار زیادی قند و همچنین فیبر و مواد مغذی است. هنگامی که آبِ میوه دفع شد، فیبر و بسیاری از مواد مغذی دیگر را از دست می‌رود و آنچه باقی می‌ماند، قند است.

قند باعث پوسیدگی دندان‌ها و اضافه وزن می‌شود و بر روی برخی رفتار‌های کودکان اثر بسیار منفی می‌گذارد، بنابراین سعی کنید به کودکان خود میوه را بدهید.

 

۲. غلات صبحانه
غلات صبحانه و شیرینی‌ها از جمله موادغذایی غیر مفید و ناسالم برای کودکان هستند، اما دلیل اصلی این ناسالم بودن، آرد سفید تصفیه شده است. در بدن فرآیند سوزاندن و استفاده از آرد سفید همانند شکر است یعنی اگر از طریق ورزش سوزانده نشود، بدن آن را به چربی شکم تبدیل می‌کند .غلات صبحانه پر از شکر هستند که سبب آسیب‌های رفتاری در کودکان و نیز چاقی شکمی در آنان می‌شود.

 

۳. فرآورده‌های گوشتی
کودکان عاشق سوسیس و کالباس و هات داگ‌ها هستند که این علاقه‌مندی زمینه ساز مشکلات زیادی در آینده خواهد شد. فرآورده‌های گوشتی متشکل از مواد نگهدارنده، چربی‌های ناسالم و مقداری نمک هستند. نیترات موجود در آن‌ها نیز از عوامل سرطان زا است.

مصرف فرآورده‌های گوشتی شامل هات داگ، سوسیس، همبرگر، کالباس و غیره توسط بچه‌ها، آن‌ها را دچار مشکلات قلبی، فشار خون و اضافه وزن می‌کند. معمولاً این مواد غذایی همراه با نان سفید خورده می‌شوند نه نان سبوس دار؛ که افزون بر مضرات گفته شده، شکر ناسالم موجود در این نان‌ها هم به آن اضافه می‌شود.

 

۴. غذا‌های منجمد و نیمه آماده یا فینگر فود‌ها
غذا‌های نیمه آماده منجمد همچون ناگت مرغ، فیله سوخاری و پنیر سوخاری به شدت ناسالم هستند. برای تهیه این مواد خوراکی از مواد با کیفیت بسیار پایین استفاده می‌شود. آرد تصفیه یکی از این مواد است. این ماده ناسالم در چربی‌های با ترانس بالا مانند روغن‌های گیاهی هیدروژنه سرخ می‌شود، سپس با سس‌های دارای مواد نگهدارنده و غنی از شکر خورده می‌شود.

می‌توانیم نام چنین وعده غذایی را یک وعده غذایی مناسب برای چاق شدن یک کودک و پر از مواد اولیه سرطان‌زا بنامیم!.

 

۵. پاستا
چه کسی فکر می‌کرد غذای مورد علاقهی بسیاری از کودکان اینقدر مضر باشد؟. حدس بزنید که نودل با چه چیزی ساخته شده است؟. آرد سفید، پنیر، سدیم، مواد نگهدارنده، مواد افزودنی غیرغذایی و شاید بهتر است بگوییم هیچ ماده غذایی مفیدی ندارد.

یکی از مواد شیمیایی خطرناک در این ماده غذایی، فتالات است. استفاده از این ماده شیمیایی در ساخت اسباب بازی‌های کودکان حدود یک دهه قبل ممنوع شد، زیرا سبب به‌وجود آمدن مشکلات یادگیری و رفتاری در کودک می‌شود.

تولید کننده این مواد غذایی مستقیما این ماده را به تولیدات خود اضافه نمی‌کند، اما در طی فرآیند تولید فتالات حاصل می‌شود.

 

۶. انواع پاستیل
پاستیل‌ها حاوی مقادیر زیادی شربت ذرت هستند که فروکتوز بالایی دارد. علاوه بر فروکتوز، رنگ‌های مصنوعی موجود در پاستیل‌ها برای کودکان مضر هستند، به جای پاستیل، سعی کنید کودکان را به میوه‌ها علاقه‌مند کنید. برای مثال میوه‌ها را می‌توانید داخل فریزر منجمد کنید و جایگزین پاستیل کنید.

 

۷. ذرت بو داده
کودکان خوردن ذرت بو داده را دوست دارند و اغلب در سالن‌های سینما یا رستوران‌ها آن را سفارش می‌دهند، اما این غذا ناسالم است و کودکان نباید آن را بخورند. یک ذرت بو داده بزرگ حاوی ۱۲۰۰ کالری و چربی اشباع شده است که برای یک کودک در سن ۵ تا ۱۳ بسیار زیاد است.

باید بدانید ذرت بو داده سبب افزایش کالری و نمک می‌شود، بهترین گزینه این است که آن را با دستور العمل‌های سالم در خانه تهیه کنید و با خود بیرون ببرید.

مصرف غذا‌های ناسالم در رفتار کودکان شما تأثیرات منفی دارد
بسیار دلسرد کننده و ناامید کننده است که تولید‌کنندگان برای تغذیه‌ کودکان، این‌گونه برنامه ریخته‌اند که غذا‌های شور، شیرین و یا فرآوری شده‌ی مضر را دوست داشته باشند.

فروش مواد غذایی با کیفیت پایین به کودکان از طریق تبلیغات و برچسب‌های رنگی و بسته بندی‌های جذاب بر روی آن‌ها به سودجویان کمک می‌کند تا برای کسب منفعت بیشتر سلامت کودکان را به خطر بی‌اندازند.

بسیاری از مواد غذایی کودکان، ناسالم هستند و همین موضوع دلیل بر اضافه وزن، کوتاهی قامت، ابتلا به سرطان، دیابت نوع دوم و مشکلات قلبی و رفتاری از جمله بیش فعالی در آنها می‌شود.

به جای مصرف این مواد مضر و غیرمفید می‌توان از نان‌های سبوس‌دار، گوشت بدون چربی، سبزیجات خام و بخارپز استفاده کرد و حتما از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و شیرین کننده‌های مصنوعی اجتناب کنید.

با خوردن غذا‌های سالم یقیناً یک فرزند خوشحال تر، سالم‌تر با مشکلات رفتاری کمتری خواهید داشت و بدانید که با تغذیه‌ی سالم هم خود و هم خانواده تان شادابتر خواهید بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار