کاکل ذرت به همان قسمت‌های مو شکل ذرت گفته می‌شود که در زیر لایه سبز رنگ اولیه قرار دارد. بیشتر افراد به دلیل عدم آگاهی از فوایدی که این قسمت دارد، آن را دور می‌اندازند.
کد خبر: ۹۱۲۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵ 26 October 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: کاکل ذرت از مهم‌ترین قسمت‌های ذرت است که اکثر افراد از خواص بی‌نظیر آن بی‌خبرند. از جمله خواص کاکل ذرت می‌توانیم به کاهش فشار خون بالا، تنظیم سطح قند خون، درمان چاقی و ... اشاره کنیم.

 

کاکل ذرت به همان قسمت‌های مو شکل ذرت گفته می‌شود که در زیر لایه سبز رنگ اولیه قرار دارد. بیشتر افراد به دلیل عدم آگاهی از فوایدی که این قسمت دارد، آن را دور می‌اندازند. خواص کاکل ذرت همانند خواص گیاهانی مثل چوچاق و سیاه توسه کمتر به گوشمان خورده، اما بهتر است با آن آشنا شویم. از این‌رو در این مطلب، به بررسی خواص کاکل ذرت، طریقه مصرف آن، نحوه نگهداری و موارد منع مصرف آن می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

معرفی خواص کاکل ذرت
۱. کاکل ذرت، یک ادرار آور طبیعی
مطالعات انجام شده حاکی از آن است که کاکل ذرت یک عامل ادرارآور قوی است که می‌تواند آب اضافی و ضایعات بدن را دفع کند.

۲. کاکل ذرت و خداحافظی با درد سنگ کلیه
سنگ کلیه رسوبات کوچکی است که می‌تواند منجر به درد بسیار آزاردهنده‌ای شود. از آنجا که کاکل ذرت یک ادرار آور قوی شناخته شده و قادر به افزایش جریان ادرار است، مصرف آن به صورت دم‌کرده می‌تواند مانع از تشکیل رسوبات در کلیه‌های شما شود.

۳. کاکل ذرت یک ضد التهاب قوی
خواص ضد التهابی یکی دیگر از مزایای بی‌نظیر کاکل ذرت است. مصرف این قسمت از ذرت می‌تواند درد ناشی از التهاباتی مانند ورم مفاصل را کاهش دهد. همچنین درد نقرس ناشی تشکیل اسید اوره اضافی در مفاصل است که مصرف کاکل ذرت می‌تواند مانع از تشکیل این اسید اوره اضافی شود و در نهایت در کاهش درد نقرس موثر عمل می‌کند.

۴. کاکل ذرت تنظیم کننده سطح قند خون
مصرف کاکل ذرت به صورت دمنوش، می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری دیابت مفید باشد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد که عصاره کاکل ذرت بر بیماری دیابت تاثیرگذار است و می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند.

۵. کاکل ذرت و درمان کلسترول بالای خون
همانطور که می‌دانید سطح کلسترول بالای خون در طولانی مدت زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌هاست. از این حیث پایین نگه داشتن کلسترول خون، یکی از مواردی است که باید مدنظر داشته باشیم. کاکل ذرت با پایین آوردن سطح کلسترول می‌تواند در دستیابی به این هدف به ما کمک کند.

۶. کاکل ذرت موثر در درمان چاقی
امروزه عوارض چاقی، از دغدغه‌های بسیاری از افراد است. درست است که یکی از علل چاقی ژنتیک است، اما علل دیگر چاقی در برخی از افراد تجمع آب اضافی و سم در بدن است. همان‌طور که در قسمت بالا هم به آن اشاره کردیم، کاکل ذرت می‌تواند آب و مواد زائد بدن را تخلیه کند؛ پس می‌توانیم اینگونه نتیجه بگیریم که مصرف کاکل ذرت در درمان چاقی نیز موثر است. مصرف روزانه ۲ تا ۳ لیوان عصاره کاکل ذرت می‌تواند در درمان چاقی مفید عمل کند.

خوب است بدانید که کاکل ذرت کالری بسیار کمی دارد و به این خاطر کسانی که قصد کاهش وزن دارند می‌توانند دمنوش کاکل ذرت (طرز تهیه را در ادامه خواهید آموخت) را نیز در برنامه روزانه خود قرار دهند. دمنوش کاکل ذرت احساس سیری طولانی مدت را در فرد ایجاد خواهد کرد و با دفع سموم از بدن و افزایش سوخت و ساز بدن در کاهش وزن افراد موثر عمل خواهد کرد.

۷. کاکل ذرت و مبارزه با سرماخوردگی
کاکل ذرت قادر است راه‌های تنفسی را باز کند و یکی از درمان خانگی التهابات گلو به حساب می‌آید. از این رو کاکل ذرت در کنترل علائم سرماخوردگی ویروسی و مبارزه با آن مفید است. از آن جا که دمنوش کاکل ذرت خلط آور است، می‌تواند احتقان سینه و بینی را نیز تسکین بخشد.

۸. کاهش فشارخون بالا با کاکل ذرت
کاکل ذرت حاوی فلاونوئید‌هایی است که می‌توانند گردش خون را بهبود بخشیده و فشار خون را در تمام بدن تنظیم کنند. یکی دیگر از علل مفید بودن کاکل ذرت در تنظیم فشار خون، کنترل سطح سدیم خون است. افزایش سطح سدیم خون باعث افزایش فشارخون می‌شود و از آنجا که کاکل ذرت می‌تواند سطح سدیم خون را کنترل کند، می‌توانیم نتیجه بگیریم که برای کاهش فشار خون بالا نیز مفید عمل می‌کند.

۹. کاکل ذرت مفید در سم زدایی بدن
کاکل ذرت حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به پاکسازی بدن از انواع سموم کمک می‌کنند. از این خاصیت می‌توانید برای کاهش سموم بدن و سلامت کبد، همچنین برای کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب بهره‌مند شوید. ۱۰. رفع سردرد با مصرف دمنوش کاکل ذرت
از آنجا که کاکل ذرت دارای خواص دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است، می‌توان از دمنوش کاکل ذرت برای درمان سردرد‌های مزمن استفاده کرد. علاوه بر تاثیر این دمنوش در درمان سردرد، این ماده آرام‌بخش بوده و در سفتی و خشکی گردن نیز تاثیرگذار است.

نحوه نگهداری کاکل ذرت
کاکل ذرت هم به صورت تازه و هم به صورت خشک قابل استفاده است. پس از جدا کردن کاکل از ذرت آن را دریک ظرف در بسته قرار دهید و در داخل یخچال بگذارید. خشک کردن آن نیز یک گزینه مفید برای ماندگاری بیشتر است.

نحوه استفاده از کاکل ذرت
توجه داشته باشید که این ماده به طور مستقیم و خام استفاده نمی‌شود، بلکه آن را به صورت انواع دمنوش و دم‌کرده مورد استفاده قرار می‌دهند. در ادامه دو روش برای مصرف آن را به شما آموزش خواهیم داد.

روش اول
روش اول برای تهیه دمنوش کاکل ذرت این است که، مقداری آب را به جوش آورده و مو‌های ابریشمی ذرت را به صورت خشک و یا تازه به داخل آب می‌ریزیم سپس می‌گذاریم چند دقیقه بجوشد. بعد از چند دقیقه که آب رنگ نخودی مایل به قهوه‌ای به خود گرفت، دمنوش را صاف کرده و به دلخواه به صورت گرم و یا سرد مورد استفاده قرار دهیم. همچنین می‌توانیم برای خوش‌طعم شدن این دمنوش، از مقداری آب لیمو استفاده کنیم.

روش دوم
در روش دوم برای بهره مندی از خواص کاکل ذرت، از شیوه دیگری استفاده می‌شود. در این روش نیازی به آبجوش نداریم، بلکه مقداری آب را درون یک لیوان شیشه‌ای درب دار می‌ریزیم و سپس کاکل ذرت را به آن اضافه کرده و درب لیوان را می‌بندیم. لیوان را یک روز کامل داخل آفتاب قرار می‌دهیم. سپس لیوان را برداشته و مقداری عسل را به آن اضافه کرده و خوب هم می‌زنیم. در نهایت آن را داخل یخچال می‌گذاریم و پس از سرد شدن استفاده می‌کنیم.

موارد منع مصرف کاکل ذرت
توصیه می‌شود خانم‌های باردار از مصرف کاکل ذرت خودداری کنند. در صورتی که از ناراحتی کلیه رنج می‌برید و یا داروی خاصی مصرف می‌کنید نیز، قبل از مصرف کاکل ذرت با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی
در این مقاله خواص کاکل ذرت را معرفی کردیم که احتمالا تاکنون به گوشتان نخورده بود. از این به بعد هنگام استفاده از ذرت، مو‌های ابریشمی آن یا به اصطلاح کاکل آن را دور نیندازید و به صورت دمنوش از آن استفاده کرده و از خواص بی‌نظیرش بهره‌مند شوید.

منبع : ستاره

برچسب ها: خواص ، کاکل ذرت ، خواص ذرت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار