مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: پیش بینی می شود بیش از 1600 تن لوبیا از مزارع این شهرستان برداشت شود که نسبت به سال گذشته افزایش بیش از سه برابری خواهد داشت.
کد خبر: ۹۱۲۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱ 28 October 2020

تابناک فارس به نقل از ایانا: مهدی همتی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با اشاره به آغاز برداشت لوبیا چشم بلبلی از ابتدای آبان ماه از مزارع این شهرستان، تصریح کرد: سطح زیر کشت 1200 هکتاری این محصول در قیروکارزین نیز نسبت به سال قبل خود افزایش بیش از سه برابری داشته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برداشت لوبیا چشم بلبلی در قیروکارزین تا اواخر آبان ماه ادامه خواهد داشت، افزود: کار برداشت لوبیا در سه مرحله برش دستی، خرمن کردن و استحصال دانه با دستگاه کمباین انجام می شود.

همتی اظهار کرد: با توجه به اهمیت سلامت محصولات کشاورزی و سیاست های کلان ابلاغی برای اولین بار طرح تولید محصول گواهی شده لوبیا چشم بلبلی نیز در این شهرستان اجرا و نمونه محصول به منظور بررسی به آزمایشگاه ارسال شده است.

او بیان کرد: لوبیا چشم بلبلی از کشت های تابستانه و مقاوم به خشکی است و از آنجا که خشکسالی های اخیر کشاورزان را با چالش جدی مواجه کرده، جایگزینی کاشت آن با محصولات پر آب بر مثل ذرت مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته وی؛ برای رعایت یک برنامه تناوب زراعی اصولی و صحیح باید از گیاهان خانواده بقولات مثل لوبیا و ماش در کاشت محصولات زراعی بهره برد تا ضمن بهبود کیفیت خاک، برنامه کنترل علف های هرز در مزارع نیز با موفقیت انجام شود.

همتی از لوبیا چشم‌ بلبلی به عنوان یکی از حبوبات ارزشمند یاد کرد و گفت: از نظر غذایی نیز به‌ واسطه دارا بودن اسید فولیک فراوان و عوامل نفخ‌ زای کمتر، نسبت به سایر حبوبات متمایز است.

گفتنی است؛ لوبیا چشم بلبلی قیری، ریز، رنگ روشن، بیضوی، زود پز و با طعم ویژه خود از بازار پسندی مطلوبی برخوردار است و در تمامی پهنه های قیروکارزین کشت می شود. قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار