36 واحد بسته‌بندی انجیر در استان فعال است که بر اساس آمار منتشر شده در سال گذشته بیش از 47 میلیون دلار انجیر از استان فارس به خارج از کشور صادر شده است.
کد خبر: ۹۱۲۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳ 28 October 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم:ایران پنجمین تولید کننده انجیر جهان است و در بین استان‌ها کشور فارس رتبه نخست تولید انجیر کشور را دارد به طوری که 90 درصد سهم صادرات این محصول ارگانیگ در اختیار فارس است اما نبود صنایع تبدیلی، سردخانه، خام فروشی و غیره سبب شده که این محصول سالم با نام تجاری کشورهای دیگر در جهان شناخته شود.

تولید 95 درصد انجیر خشک کشور در 4 شهرستان فارس

به گفته معاون برنامه‌‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس 95 درصد کل انجیر خشک کشور در حوزه استهبان، داراب، نی‌ریز و جهرم تولید می‌شود.

سید رضا ساداتی تسهیل زیرساخت‌ها، بسته‌بندی‌های استاندارد و بهداشتی، توجه به کشور‌های آسیای میانه، کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی کشور‌های اروپایی برای بالا بردن ارزش افزوده را از جمله راهکارهای توسعه صادرات انجیر فارس عنوان کرد.

ارزآوری 47 میلیون دلاری انجیر برای فارس

36 واحد بسته‌بندی انجیر در استان فعال است که بر اساس آمار منتشر شده در سال گذشته بیش از 47 میلیون دلار انجیر از استان فارس به خارج از کشور صادر شده است.

مونا ساطوری یکی از فعالان حوزه انجیر استان فارس می‌گوید: حجم انجیر برداشت شده از باغات استان فارس زیاد است اما به دلیل نبود سردخانه برای نگهداری طولانی مدت، باغداران مجبورند که در فصل برداشت این محصول را به قیمت پایین به فروش برسانند از این رو حاشیه سود کمی نصیب باغداران می‌شود.

دلالان با سوءاستفاده از این خلأ انجیر را با قیمت اندک از باغداران خریداری می‌کنند و به گفته خانم ساطوری نه تنها پول باغداران را در موعد مقرر پرداخت نمی‌کنند حتی در مواردی به صورت اقساط طولانی مدت با باغداران تسویه می‌کنند. ‌

لزوم راه‌اندازی تعاونی انجیرکاران در فارس

غلامحسین شعرا عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس در مورد خرید ارزان انجیر از باغداران در فصل برداشت این محصول گفته است: انجیرکاران با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و در فصل برداشت به دلیل اینکه نظارتی در این بخش صورت نمی‌گیرد محصول را با قیمت پایین از باغداران می‌خرند که جبران هزینه‌های گزاف تولید را نمی‌دهد.

شعرا بیان کرده است: سازمان تعاون روستایی با راه‌اندازی شرکت تعاونی انجیرکاران می‌تواند بخشی از سود این محصول را عاید انجیرکاران کند تا دلالان نتوانند این محصول را به قیمتی که دل‌شان می‌خواهد از باغداران خریداری کنند.

"در فصل باردهی و برداشت محصول به دلیل عدم دیوارکشی و حصارکشی باغات انجیر باغدارانی که روزها به برداشت انجیر مشغول هستند برای در امان ماندن از دزدی و غارت محصول، مجبورند از غروب خورشید تا طلوع صبح از باغ خود نگهبانی کنند" به گفته خانم ساطوری این یکی دیگر از مشکلات انجیرکاران است.

در کنار دغدغه انجیرکاران برای عدم بیمه، قیمت بالای انجیر بَر و عدم نظارت بر قیمت‌گذاری آن یکی دیگر از مشکلاتی که این فعال حوزه انجیر بیان می‌کند زیرا احداث باغ بَر انجیر تولید بیشتر محصول و کاهش قیمت بَر انجیر را به دنبال خواهد داشت.

قیمت‌گذاری، رقابت‌های منفی، نبود واحدهای فرآوری، بازاریابی نامناسب، صادرات انجیر با کارت‌های یک‌بار مصرف از دیگر مشکلاتی که باغداران، تولیدکنندگان و صادرکنندگان انجیر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

کارت‌های یک بار مصرف موجب تخریب جایگاه انجیر ایران در دنیا شده است

جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس با انتقاد از صدور کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف گفته است: از آنجایی که استفاده از این کارت‌ها در یک مقطع زمانی مشخص است و تجار و افراد دارای کارت‌های یک بار مصرف در قبال صادرات کالا جوابگو نیستند از همین منظر برخی ترجیح می‌دهند که چنین ریسکی کنند و برای مدت کوتاهی هم که شده حجم زیادی از کالا را صادر یا وارد کنند و بعد از آن هم ناپدید شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد زیادی از محموله‌های ارسالی انجیر توسط کشور چین ضبط شد، گفته است: کارت‌های یک بار مصرف موجب تخریب جایگاه انجیر ایران در دنیا شده و از آنجایی که بزرگ‌ترین بازار انجیر صادراتی ایران، کشور چین است، به علت بالا بودن تعرفه واردات انجیر به کشور چین متاسفانه صادرکنندگان مجبور می‌شوند تا کالای خود را از مرز «ویتنام» و«هنگ کنگ» به صورت قاچاق وارد چین کنند.

برچسب ها: ارزآوری ، انجیر ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار