فریدون عباسی گفت: یکسال از گرانی بنزین نگذشت که ارز چند برابر شد، ارزاق مردم گران شد، ارزش پول ملی افت پیدا کرد؛ تا زمانی که ارزش پول ملی را حفظ نکنیم و ثابت نباشد همین شرایط ادامه دارد.
کد خبر: ۹۱۲۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸ 28 October 2020

تابناک فارس به نقل از مرآت: نزدیک به یکسال از اجرای طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین می‌گذرد؛ طرحی که یکباره و بدون اعلام قبلی و در شامگاه ۲۴ آبان‌ماه سال ۹۸ به مردم اعلام و همزمان به اجرا درآمد.

از آنجایی که اکثر فعالیت‌های اقتصادی کشور ما تحت تاثیر نرخ بنزین است این تصمیم سراسر اشتباه دولتمردان هم مانند بسیاری از تصمیمات آنی دیگر چیزی جز تضعیف هرچه بیشتر بنیه‌های اقتصاد نیمه‌بیمار کشورمان و در نتیجه اغمای کامل آن را در پی نداشت.

وعده‌ی مسئولان در خصوص نظارت مستمر بر قیمت کالاها به منظور مهار التهاب بازار پس از گرانی بنزین نیز همچون بسیاری از وعده‌های بی‌سرانجام دیگر در حد یک تصور و گمان باقی ماند و تا کنون محلی از واقعیت به خود ندیده است.

البته اگرچه دولتمردان با پرداخت یارانه‌ی معیشتی درصدد جبران خسارت ناشی از گران کردن یکباره حامل‌های سوخت برآمدند که در ادامه راه با عنوان درآمد ناشی از مصرف سوخت به جامعه تزریق شد اما به نظر می‌رسد ضعف‌های اقتصادی موجود در کشور آنقدر عمیق است که با طرح‌های اینچنینی قابل التیام و جبران نخواهد بود.

پرواضح است نجات مردم از مهلکه گرانی و رکود تنها در گروی اقدامات مجلس‌نشینان و پیشنهاد طرح‌های کارشناسی از سوی مدافعان حقوق جامعه است که انتظار می‌رود نمایندگان انقلابی به اجرای تصمیماتی که به بهبود اوضاع معیشتی مردم منجر می‌شود، سرعت ببخشند تا بخشی از سوءتدبیری‌های ناشی از تصمیمات آنی دولتمردان جبران شود.

مشروح گفتگوی مرآت با فریدون عباسی دوانی رئیس کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم کازرون با محوریت تصمیمات احتمالی این کمیسیون در خصوص بنزین و همچنین چگونگی عملکرد دولت در مهار کرونا را می‌خوانیم.

 

پیشنهاد طرح دوفوریتی برای جبران نقص‌های موجود در کشور

با توجه به اینکه شما از افرادی بودید که به اقدام غیرکارشناسی دولتمردان در ماجرای افزایش قیمت بنزین نقد صریح داشتید و این اقدام غیرکارشناسی را تکرار یک اشتباه توصیف کردید؛ بفرمایید تصمیم مجلس‌نشینان درباره بنزین به منظور بهبود وضع معیشتی مردم چیست که کمی جبران‌کننده نقص‌های موجود باشد؟

اواخر عمر فعالیت دولت دوازدهم است، اخذ هر گونه تصمیم و محول کردن تکلیف به دولت فعلی کمی مسأله را دشوار می‌کند.

اما مجلس برای جبران نقیصه می‌تواند طرح‌های دو فوریتی را پیشنهاد کند که در حال حاضر نیز در این زمینه اقدام شده و بیشتر در حوزه معیشتی است.

البته مجموع طرح‌ها باید پس از تصویب اولیه از فیلتر‌های خاص خود عبور کند و اگر اشکال قانونی داشت رفع شود؛ سپس در کمیسیون‌های مربوطه جوانب طرح سنجیده شود و پس از آن به مرحله‌ی اجرا در بیاید.

با طرح شتاب‌زده مشکل اقتصادی کشور حل نمی‌شود؛ باید در نظر بگیریم مجلس تازه آغاز به کار کرده و درگیر انتخابات داخلی است همچنین تعیین اعضای کمیسیون‌های مختلف، تشکیل هیات رئیسه و... زمان‌بر است؛ نباید

عجله کنیم؛ باید به تدریج اقدام شود.

 

طرح سهمیه‌بندی بنزین باید در چند گام و پلکانی اجرا می‌شد

از تبعات اجرای نادرست طرح سهمیه‌بندی بنزین همه آگاهند؛ به نظر شما راهی برای اجرای بهتر این طرح نبود؟ شیوه‌ای درست و کارشناسی که سود حاصل از افزایش قیمت بنزین به صورت ملموس در زندگی مردم احساس می‌شد؟

بنده از موافقان افزایش قیمت بنزین بودم اما نه به این روش که مردم در عمل انجام شده قرار بگیرند و در ساعت ۱۲ شب در جریان تغییر ناگهانی قیمت قرار گیرند!

این طرح باید در چند گام و پلکانی اجرا می‌شد و برای اجرای طرحی اینچنین باید بین مجلس قوه قضائیه و مجریه هماهنگی شود و آمادگی به وجود بیاید و رسانه‌ی ملی باید به مردم آگاهی و آموزش دهد و مردم را در جریان چرایی گرانی قرار دهد؛ همچنین انتظار می‌رفت با احتساب قیمت تمام شده و سپس اعلام قیمت جهانی ذهن مردم را با واقعیت‌های این قیمت نزدیک کنیم و مازاد دریافتی بنزین افراد پرمصرف را صرف عمران و آبادی و بهداشت کنیم؛ بدیهی است وقتی در ازای گرانی بنزین بیمارستانی تجهیز شود و آزمایشگاه و تخت‌های بستری آن با کیفیت و قوت بیشتری به مردم ارائه خدمت کنند قطعا گرانی بنزین برای مردم طرحی قابل توجیه به حساب می‌آمد.

 

اُفت شدید ارزش پول ملی و مُسکن‌هایی که جبران‌کننده نیست

پس از افزایش قیمت بنزین شاهد بودیم دولت مبلغ ماهانه‌ای را به عنوان کمک معیشت برای خانوارها در نظر گرفت تا این مبلغ را به عنوان درآمد ناشی از مصرف سوخت به مردم برگرداند که به نظر می‌رسد جبران مافات نمی‌شود نظر شما در این رابطه چیست؟

وقتی به مردم انواع فشارها را تحمیل کنیم و از آن طرف دستگاه دولتی را بزرگ کنیم؛ شهرستان‌ها و ادارات و حقوق بگیران را زیاد کنیم بدون اینکه اشتغال واقعی ایجاد کنیم طبعاً این موضوع با آزردگی خاطر مردم همراه هست.

یکسال از گرانی بنزین نگذشت که ارز چند برابر شد، ارزاق مردم گران شد، ارزش پول ملی افت پیدا کرد؛ تا زمانی که ارزش پول ملی را حفظ نکنیم و ثابت نباشد همین شرایط ادامه دارد.

مُسکن‌هایی به جامعه تزریق می‌شود که جبران‌کننده نیست. به نوعی همه به کمک دولت آمدیم تا ریال جمع شود و حقوق‌ها پرداخت شود. اشتباهات مکرر باعث ایجاد تورم و رکود شده است و اشتغال از بین رفته است. دولت سعی دارد دخل و خرج خود را با فشار بر زندگی مردم تأمین کند و این امر مردم را بیشتر در مضیقه قرار می‌دهد.

 

پس در حال حاضر و با وضعیت موجود تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین نیست؟

فعلا افزایشی نخواهیم داشت جز اینکه وضعیت مردم و معیشت و دریافتی ها ها ساماندهی شود و بعد روی حامل‌ها تصمیم بگیریم

 

دولت از نظریه ثابت برای اداره کشور پیروی نمی‌کند‌

یکی از موضوعاتی که در حال حاضر عامه مردم به آن انتقاد دارند، عملکرد دولت در حوزه مهار کروناست ارزیابی شما از اقدامات رئیس جمهور در این حوزه؟

در حوزه کرونا ما که بیرون گود کُُشتی نشستیم، نمی‌توانیم قضاوت کنیم اما مشکل داریم. انسجام مدیریت نداریم بین وزرایی که انتخاب شدند سازگاری و هماهنگی لازم وجود ندارد. دولت از نظریه ثابت برای اداره کشور پیروی نمی‌کند‌.

هر برنامه‌ای باید بر مبنای نظریه و مدل اجرا شود اما به نظر می‌آید دولت در این مسأله دارای نظریه مشخص نیست که بتوان بر مبنای آن حرکت کرد و اگر ناپختگی بود به آن نقد کرد.

در مسأله کرونا اگر به مبانی نظری که دولتیان و رئیس جمهور به آن تکیه کردند و در مقابل به خواست‌های مردم توجه کنیم متوجه می‌شویم که مردم از فلج شدن اقتصاد گله‌مند هستند و می‌گویند پولی نیست و مشاغل خوابیده است.

اما در مقابل دولت مگر چه قدر در شرایط تحریم پول دارد که حقوق بیکاری به مشاغل بدهد؟ ما نمی‌توانم انتظار بیخود از دولت داشته باشیم. اما باید در حوزه تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده مدیریت بهتر اعمال شود؛ باید نقاد باشیم که آیا پتروشیمی همکاری می‌کند یا وزارت صنعت و معدن نظارت دارد؟

مردم بهترین کنترل‌کننده هستند؛ اگر دولت به منظور کنترل کرونا همه‌جا را تعطیل کند اقتصاد ضربه می‌خورد و تولید نداریم؛ حتی خیران هم درآمد تولید ماسک را ندارند؛ باید به سمتی حرکت کنیم تا چرخ اقتصاد فعال باشد و کرونا نگیریم بهترین راه فاصله گرفتن و مسافرت نرفتن و رعایت اصول بهداشتی است. وقتی دچار کرونا شدیم نباید مشوش شویم بهترین راه دوری از دیگران و خود مراقبتی است.

 

همراهی مردم برای کنترل کرونا متوقف نشود

شما معتقدید مشارکت مردمی نباید متوقف شود؟ مشارکت‌ها ادامه دارد چیزی هم که مشاهده می‌شود اکثریت مردم خود تابع دستورالعمل‌ها هستند اما باز شاهد افزایش تلفات هستیم که از فقدان عزم جدی دولت در مهار کرونا نشأت می‌گیرد که این موضوع هم مردم را دلسرد کرده است.

در این شرایط نقد کردن دولت راحت نیست. در ابتدای راه کنترل ما نسبت به بقیه کشورها بهتر بود چون شاهد شکل‌گیری یک نهضت مردمی بودیم که به کمک دولت آمدند و این ارجحیت را نسبت به سایر کشورها داشتیم. مردم و خیران داوطلبانه کمک کردند اما در کشورهای دیگر این بار تنها به دوش نظام دولتی است. با همراهی مردم برای کنترل کرونا اقدام کردیم و حال نباید به هر دلیلی متوقف شود.

مردم مسئولیت‌پذیر ما باید همچنان خود را ملزم به رعایت اصول بهداشتی بدانند؛ در اجتماعات به صورت پیوسته و نزدیک ظاهر نشوند. مملکت را نمی‌توان تعطیل کرد؛ باید به سمت کار بهینه حرکت کرد؛ هم کار کنیم هم از ابتلا نترسیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار