شهرداری شیراز با توجه به آغاز فصل بارش اقدامات کوتاه مدت و بلندمدتی را برای مدیریت سیلاب در سطح مناطق یازده گانه شهر انجام داده است تا میزان آبگرفتگی کاهش یابد.
کد خبر: ۹۱۳۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸ 02 November 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در حاشیه بازدید از عملیات طرح‌های دفع آب‌های سطحی گفت: مطالعات طرح دفع و هدایت آب‌های سطحی در چند بخش انجام شده که بخش عمده آن‌ها لوله گذاری از سمت دروازه قرآن، لوله گذاری معابر مناطق یازده گانه، پوشش کانال‌های روباز و احداث کانال‌های جدید است.

اسماعیل صالحی با بیان اینکه امسال ۷۰ کیلومتر لوله گذاری در سطح مناطق شهر شیراز انجام شده است، افزود: با توجه به برآورد‌های انجام شده اگر اینکار ادامه یابد، نزدیک به دو سال کل شهر شیراز لوله گذاری و نسبت به آب‌های سطحی و کنترل آب‌های ورودی در وضعیت مناسبی قرار خواهد گرفت.

او با بیان اینکه هر ساله در مناطق بودجه‌ای برای اقدامات لوله گذاری و لایروبی اختصاص می‌یابد، گفت: لوله گذاری حد فاصل دروازه قرآن تا رودخانه خشک به طول ٢ هزار و ٤٢٠ متر تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

صالحی ادامه داد: یکی از کلانشهر‌هایی که در بحث آب‌های سطحی بسیار خوب کار کرده شیراز است و تا امروز بیش از ۲۰۰ کیلومتر لوله گذاری در سطح شیراز انجام شده است.

او بیان کرد: با اقدامات شهرداری شیراز بخصوص در لوله گذاری، امکان دفع آب‌های سطحی به دوبرابر افزایش می‌یابد.

ایمن سازی دروازه قرآن و شهرک سعدی در برابر سیلاب


شهردار منطقه ۳ شیراز نیز در بازدید از پروژه‌های مدیریت سیلاب گفت: لایروبی کانال‌ها و جداول سطح شهر هر سال به طور مستمر توسط سازمان پسماند و شهرداری‌های مناطق انجام می‌شود. همچنین بر اساس مطالعات مشاوران ذی صلاح اقدامات بلند مدت و کوتاه مدت نیز برای مدیریت سیلاب پیشنهاد شده است.

مسعود طهماسبی با اشاره به اقدامات کوتاه مدت جهت مدیریت سیلاب گفت: افزایش ظرفیت حوضچه آرامش دروازه قرآن به بیش از ۱۵ هزار مترمکعب با کف سازی و لایروبی و اجرای بند پاره سنگی برای تنظیم سرعت آب از جمله این اقدامات است. همچنین براساس مطالعات انجام شده توسط مشاوران ظرفیت انتقال آب از دروازه قرآن حدود دو برابر افزایش یافته است.

او درخصوص شهرک سعدی گفت: اجرای دستک ورودی کانال سعدی و اصلاح مسیر این کانال برای جلوگیری از انسداد هنگام بارندگی از جمله اقدامات انجام شده است.

شهردار منطقه سه شیراز با بیان اینکه طبق مطالعات باید اقدامات بلند مدت در بالا دست حوزه‌های آبخیز به ویژه حوزه آبخیز دروازه قرآن و سعدی انجام می‌شد، افزود: با احداث ۶ طرح آبخیز داری در بالادست دروازه قرآن که هفته گذشته به بهره برداری رسید، شدت ورود آب به شهر را کنترل می‌کنیم.

طهماسبی بیان کرد: ۲۴۲۰ متر لوله گذاری از دروازه قرآن تا رودخانه خشک توسط شهرداری منطقه ۳ در حال انجام است. با همکاری دستگاه‌های مختلف خدمات رسان خصوصا پلیس راهور سعی می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن این پروژه را به پایان برسانیم.

او افزود: علاوه براین تا کنون بیش از ۱۵ کیلومتر لوله گذاری در سایر معابر سطح منطقه ۳ انجام شده تا از ورود آب به سطح خیابان‌ها جلوگیری شود و در حال حاضر همه مناطق این منطقه لوله گذاری شده است.

شهردار منطقه سه شیراز عنوان کرد: در تعداد اندکی از مسیر‌ها که به دلیل شرایط فنی امکان لوله گذاری وجود نداشت، چاه‌های جذبی حفر شده است و در سال جاری بیش از ۵۰ چاه جذبی را در نقاط مختلف منطقه احداث کردیم.

طهماسبی در خصوص لای روبی اضافه کرد: کلیه جداول، کانال ها، مسیر‌ها و رودخانه‌ها لای روبی سالیانه انجام می‌شود در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داریم.

لایروبی، پاکسازی و دیوارگذاری رودخانه خشک


شهردار منطقه ۷ شیراز که ۱۳ کیلومتر از رودخانه خشک در این منطقه واقع شده در خصوص اقدامات انجام شده برای مدیریت سیلاب گفت: در حال انجام لایروبی، تسطیح، تعریض، پاکسازی، دیوارگذاری و رفع موانع در این محدوده هستیم.

معصومی افزود: به دلیل شیب کم مسیر و گل آلود بودن رودخانه سالانه حجم بسیار زیادی رسوب گذاری در این منطقه انجام می‌شود که باید مستمرا لای روبی انجام شود. همچنین دستگا‌های ذیربط نیز ضروری است آبخیز داری را در بالادست انجام دهند تا کمترین رسوبات وارد رودخانه شود.

او اضافه کرد: با اقداماتی که در مسیر رودخانه خشک انجام شده می‌توان گفت که مسیر رودخانه ایمن است و تلاش می‌کنیم تمام مسیر رودخانه را اصلاح و تعریض کنیم

شهردار منطقه ۷ شیراز با اشاره به لزوم لایروبی ده‌ها کانال خاکی موجود در محدوده این منطقه گفت: تمام آب‌های سطحی که در شهر توسط لوله گذاری‌هایی که شهرداری انجام داده جمع آوری می‌شود نهایتا به حریم شهر می‌آید و از طریق کانال‌های خاکی به دریاچه نمک منتقل و باید این کانال‌ها لایروبی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار