باغداران فارس از هر هکتار باغ، هزار و 500 کیلوگرم پسته خشک برداشت کردند.
کد خبر: ۹۱۴۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴ 05 November 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس گفت: میانگین تولید پسته در کشور ۷۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار است در حالی که کشاورزان فارس از هر هکتار هزار کیلوگرم پسته خشک برداشت کرده اند.
پاکاری افزود: کشاورزان پیشرو در فارس نیز رکورد را بالاتر برده و در سال های اخیر با عملیات به باغی توانسته اند رکورد بالای ۱۵ تن پسته خشک را از آن خود کنند.
وی با بیان این که از ۳۱ هزار هکتار باغ پسته ۲۰ هزار هکتار باغ بارور و بقیه در دوره نونهالی است افزود: باغداران فارس امسال ۲۱ هزار تن پسته خشک برداشت کرده اند که پیش بینی افزایش ۵۳ درصدی برداشت داریم.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس گفت: شهرستان های نی ریز، بختگان، سروستان و خرامه بزرگ ترین تولید کنندگان پسته فارس هستند.
پاکاری افزود: فارس سهم ۳ درصدی در صادرات پسته کشور دارد و امسال پیش بینی می شود، ۱۱ هزار تن پسته فارس معادل ۵۰ درصد پسته مازاد سرانه مصرف استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا، چین، ژاپن و روسیه صادر شود.
مسئول اصلاح و توسعه باغ های مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی فارس هم با بیان این که پسته درخت مقاوم به خشکی و شوری آب است و جایگزین مناسب و سودآوری در مناطق نیمه کویری و خشک محسوب می شود افزود: با وجود مقاوم بودن به شوری و خشکی، دما عامل مهمی در سودآوری محصول این درخت است.
ضیغمی گفت: دمای ۲۰ تا ۴۲ درجه سانتیگراد در یک دوره رشد تا گل دهی، گرده افشانی و ثمردهی سالانه درخت پسته عامل بسیار مهمی در ثمردهی و سود آوری این درخت است.
وی گفت: در شهرستان هایی همچون لارستان، لامرد، زرین دشت و فراشبند به دلیل شدت گرما در فصول گرم به هیچ وجه نمی توان پسته کاشت و در شهرستان های شمالی مثل اقلید و آباده و یا داراب بهتر است حتما بر اساس راهنمایی کارشناسان جهاد کشاورزی و باغبانی برای کاشت درخت پسته اقدام شود

 

برچسب ها: برداشت ، پسته ، فارس ، خشکسالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار