نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس ادامه داد: متاسفانه دولت در موضوع برجام یک طرفه عمل کرد یعنی گروهی خاص نظر خود را تحمیل کردند و مجموعه کشور با مشکلی مواجه است در این شرایط، زیرا ابزاری در دست دولت نیست که روی آن پافشاری کند و در مذاکرات امتیازات لازم را بگیرد.
کد خبر: ۹۱۴۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷ 07 November 2020

تابناک فارس به نقل از خانه ملت:فریدون عباسی دوانی با اشاره به تصویب یک فوریت طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» در صحن علنی، گفت: باید نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی عکس العملی در خصوص عدم انجام تعهدات و فشارهای مضاعفی که بر کشور روی موضوع هسته ای وجود دارد، داشته باشند؛ در واقع باید عکس العمل مجلس به دولت کمک کند.

نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس ادامه داد: متاسفانه دولت در موضوع برجام یک طرفه عمل کرد یعنی گروهی خاص نظر خود را تحمیل کردند و مجموعه کشور با مشکلی مواجه است در این شرایط، زیرا ابزاری در دست دولت نیست که روی آن پافشاری کند و در مذاکرات امتیازات لازم را بگیرد.

وی گفت: دولتمردان با یک نظریه غلط به میدان مذاکره رفتند و بر مبنای آن نظریه مواردی را اجرا کردند و کشور را در عمل انجام شده قرار داده است، مجلس آمده به همین دولت با اشتباهاتی که کرده کمک کند و از وجود دستاوردهای کشور استفاده کرد که این موارد شاخص هایی برای مذاکره باشد و طرف های مقابل را سر وفا به تعهدات بیاورد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: مجلس نکاتی در طرح مذکور آورده است از جمله اینکه سالانه اورانیوم 20 درصد را حداقل 120 کیلوگرم ذخیره کند و 500 کیلوگرم افزایش غنی سازی داشته باشد و در متن برجام نوشته شده است که ایران نباید از ماشین های IR-2m استفاده کند اما مجلس خواسته هزار دستگاه از این ماشین آماده که دشمن روی آن حساس است را در نطنز نصب کند. چون SWU این ماشین ها بالاتر از 5 است و طراحی آن برای 6 است، با نصب آن مقدار ماده ای که می توانیم تولید بیشتر می شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: یکی از مواردی که در طرح مجلس به آن پرداخته شده اورانیوم فلزی است، به سازمان انرژی اتمی 5 ماه فرصت داده شده تا این اورانیوم را در اصفهان کار کند. راکتور اراک که از شاخص های قدرت ما بود در برجام حذف شد، باز طراحی پیش بینی کردند، مجلس خواسته است که راکتور اراک به شکل قبلی ساخته شود و یک راکتور دیگر اضافه شود.

وی اظهار داشت: همچنین تاکید شده که نظارت های ناشی از پروتکل الحاقی متوقف شود و سازمان انرژی اتمی هم گزارش اقدامات سه ماهه خود را در ارتباط خواسته مجلس ارائه کند.

عباسی در ادامه گفت‌وگو در خصوص لغو تحریم ها گفت: ما اگر اقتدار نداشته باشیم تحریمی لغو نخواهد شد و سختگیری های بیشتر اعمال می شود، ما باید قدرت داشته باشیم، برای ما غنی سازی، آب سنگین و راکتور اراک، این ها مولفه های قدرت هستند، غربی ها سر این مولفه های قدرت با ما مذاکره می کنند همان طور که در گذشته پای میز مذاکره آمدند.

رئیس سایق سازمان انرژی اتمی کشور اول جلوگیری کردند و نمی خواستند ما به قدرتی دست پیدا کنیم به محض اینکه ما به تکنولوژی هسته ای رسیدیم باعث شد آمریکایی ها به پای میز مذاکره بیایند و ما داشتیم در تثبیت غنی سازی 20 درصد جلو می رفتیم ولی متاسفانه چون امور به دستگاه اجرایی افتاد و این دستگاه اعتقادی به مسائل استراتژیک نداشت به خیال خود می خواست مسائل ما را با آمریکا و غرب حل کند اما 7 سال گذشته و این نظریه جواب نداده است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار