رئیس اتحادیه پخش موادغذایی و بهداشتی شیراز با تاکید بر اینکه در فروشگاه های زنجیره ای عوام فریبی و تخلف صورت گرفته است، تشریح کرد: برای مثال بهترین نوع لوبیاچیتی در شهرک صنعتی شیراز بوجاری و بسته بندی می شود اما متاسفانه لوبیاچیتی بی کیفیت خارجی از تهران به فارس آورده شده و در فروشگاه های زنجیره ای ما با ارزش غذایی کمتر و قیمت پایین تر بفروش می رسد و مردم ما فریب قیمت پایین آن را می خورند که با این کار نفس تولید استان را گرفته اند.
کد خبر: ۹۱۴۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶ 07 November 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: زندگی روزمره غالب شهرنشین ها با فروشگاه های بزرگ و زنجیره‌ای عجین شده و بسیاری از مردم حداقل ماهی یکبار به این فروشگاه سری می زنند، فروشگاه هایی که با افزایش چشمگیر و قابل توجه، در کنار مزایایی آن همانند هر پدیده دیگری، معایبی نیز به همراه دارد.

به منظور بررسی ابعاد و زوایای مختلف فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای، میزگرد خبرگزاری فارس با حضور سهراب شرفی رئیس خانه صنعت و معدن استان فارس، عبدالله رزاق منش رئیس اتحادیه صنف عمده فروشان مواد غذایی و بهداشتی و سیدوفا مشکوة استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز تشکیل شد.

کاریکاتوری از فروشگاه‌های زنجیره ای داریم

سهراب شرفی اظهار داشت: فروشگاه های زنجیره ای در سطح دنیا تعریف خاصی داشته که در حال حاضر ما ادای آن را در کشور در می آوریم و شاید بتوان گفت ۳۰ درصد از آنچه باید را در کشورمان انجام داده ایم.

وی گفت: فروشگاه های زنجیره ای در دنیا تعریف خاصی داشته برای مثال دارای سینما های چند دقیقه ای، مکان هایی جهت نشستن و استراحت افراد، پارکینگ‌های مجهز و بزرگ و مکانی جهت تفریح و گذراندن اوقات کودکان در آنها وجود دارد در حالیکه در فروشگاه های زنجیره ای ما بر همه این ها خط بطلان کشیده شده و تنها به ارائه برخی جنس ها پرداخته شده است.

رئیس خانه صنعت و معدن استان فارس در خصوص مزایای فروشگاه های زنجیره ای عنوان کرد: در این فروشگاه تمام نیاز و مایحتاج یک خانواده به صورت یکجا در یک مکان وجود دارد، به راحتی می توان جنس را لمس و از نزدیک تماشا کرد و زمینه برای هدایت مصرف‌کننده به سمت کالا ایجاد می شود.

وی افزود: دومین نکته مثبت فروشگاه زنجیره‌ای کاهش رفت و آمد مردم و وسایل نقلیه در شهرها می باشد، قابل ذکر است که خیابان های خطی در دنیا منسوخ بوده اما شما برای مثال خیابان ملاصدرا شیراز را بررسی نمایید، فروشگاه های آن به نسبت مرکزیت آن چندان فعال نبوده و حجم سنگینی از ترافیک در آن منطقه بوجود آورده اند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: کاهش آلودگی، کاهش مصرف سوخت، کاهش رفت و آمد و یک جا بودن همه کالاهایی که یک خانواده به آن نیاز دارد، از مزیت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ می‌باشد.

وی متذکر شد: ۴ هزار جنس و کالا در فروشگاه زنجیره ای برای مردم ارائه می شود، در این فروشگاه به علت اینکه یک کالا از مکانی به مکان دیگر به راحتی منتقل شود، کمترین میزان دور ریز و کمترین ضربه به تولید را خواهیم داشت که از نظر اقتصاد کلان این اتفاق بسیار ارزشمند است.

شرفی فروشگاه های بزرگ را مانعی برای سوپرمارکت های محلی ندانست و بیان کرد: فروشگاه های کوچک و محلی ضربه چندگانه از وجود فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ نخورده زیرا مردم برای خریدهای فوری و دم دستی به فروشگاه‌های محلی و کوچک مراجعه می‌کنند، همچنین در پیش از افزایش چشمگیر فروشگاه زنجیره ای شاهد بودیم که مردم برای خرید کلان و ماهانه خود به فروشگاهی تعاونی و برای میوه‌ها به میادین میوه مراجعه می‌کردند پس فروشگاه های زنجیره ای در این قسمت خسارت چندانی وارد نکرده است.

وی با بیان اینکه رقابت برای همه باید آزاد باشد و مهم در این رقابت که پیروزی را برایش خواهد آورد، توانایی ارائه خدمات است، ابراز کرد: مشکلی که در جامعه ما وجود دارد، این است که اشتغالزایی و کارآفرینی نداریم و همه کار را کپی می کنیم و کمتر شاهد ایده های جدید هستیم که البته موانع بسیاری نیز در این راه وجود دارد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان فارس درخصوص عمر فروشگاه های زنجیره ای گفت: فروشگاه زنجیره ای نیز چندان طولانی نخواهد داشت و طی یک یا دو دهه آینده جای خود را به فروشگاه آنلاین خواهند داد.

 

مالیات و عدم استفاده از تولیدات فارس؛ مهم‌ترین معضل فروشگاه های بزرگ

شرفی در ادامه به معضلات و مشکلات فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای پرداخت و عنوان کرد: اگر بخواهیم فروشگاه زنجیره ای را منطبق برآنچه که باید داشته باشیم در نظر بگیریم این مکان ها اصلا مناسب این کار نیست، از شهر باید حداقل ۱۰ کیلومتر فاصله داشته باشد، پارکینگ آنچنانی داشته باشد و در آینده ای نزدیک به این روندی که در پیش گرفته شده، بجای خدمت معضل برای جامعه ایجاد خواهد کرد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان فارس درخصوص نقش فروشگاه های زنجیره ای در اقتصاد استان اذعان داشت: فروشگاه های زنجیره ای در اقتصاد فارس نقشی مخرب دارد زیرا دفاتر مرکزی تمام آنها در تهران بوده و مالیات خود را در تهران پرداخت می نمایند در حالی که در استان فارس فعالیت کرده و از تمام امکانات و زیرساخت های استان در حال بهره برداری هستند بدون اینکه ریالی به استان پرداخت نمایند و سودی برای فارس داشته باشند و منابع جامعه فارس همچون آب، هوا و جاده را می بلعند.

وی پیرامون مشکلات فروشگاه های بزرگ اضافه کرد: نکته منفی دیگر اینکه این فروشگاه ها کمتر از محصولات استان فارس استفاده می کنند و باید ملزم شوند اگر می خواهند در استان فعالیت کنند، حداقل ۵۰ درصد از تولیدات و کالاهای داخلی استان را عرضه نمایند.

این فعال اقتصادی با ذکر اینکه فروشگاه های زنجیره ای علیرغم اینکه نیاز امروز جامعه است تا از مغازه های خطی نجات پیدا کنیم، اظهار داشت: در حوزه شهرسازی باید تجدید نظر شده و با ایجاد هر خیابانی نباید انبوهی از مغازه های خطی اجازه ایجاد داشته باشند که علت این اتفاق عدم تحقیق ژرف گونه در حوزه اجتماعی می باشد.

شرفی افزود: فروشگاه های زنجیره ای باید پس از مدتی معین برای مثال پس از ۵ سال که بنیه اقتصادی آنها تقویت شد، به حاشیه شهر باید منتقل شوند، آن هم با ابعاد بزرگ و کمتر از یک هکتار اجازه احداث ندهند.

وی در مثالی توضیح داد: برای مثال در محور شمال غرب شیراز یک هایپر احداث شده ، این فروشگاه هزینه و بار ترافیکی که ایجاد می نماید، ارزش یک پارکینگ را ندارد و در حوزه شهرسازی دیده نشده، فردی اگر میخواهد کالایی را هزار تومان ارزان تر بخرد باید پنج هزار تومان بنزین مصرف کند، ۱۰ هزار تومان هوا را آلوده کرده و ۶۰ هزار تومان وقت هدر دهد.

شرفی با اشاره به اینکه نباید اجازه داده شود در یک منطقه چندین فروشگاه زنجیره ای احداث شود، تصریح کرد: مناطق کم برخوردار نیز باید برای بحث ایجاد فروشگاه های زنجیره ای دیده شوند، چرا نباید در شریف آباد با آن تراکم جمعیتی فروشگاه زنجیره ای داشته باشیم؟ توازن در حوزه مدیریت جامعه فراموش شده و شاهد انبوهی از فروشگاه های در مناطق ثروتمند و بالای شهر هستیم و در مناطق کمتر برخوردار اثری از آنها نیست و متاسفانه این عدم توازن در هیچ کجا دیده نشده است.

برخی قوانین موجود در کشور زائد و مشکل‌زا است

رئیس خانه صنعت و معدن فارس با ذکر اینکه قوانین اقتصادی ما در مجلس ایجاد مانع می کند، خاطرنشان کرد: در زمینه قانونگذاری از ابتدای انقلاب و در ادوار مختلف هیچ اقتصاددان واقعی در مجلس حضور نداشته و اغلب از بدنه دولت به مجلس رفته اند، گویی حکم انتقالی از قوه محریه به مقننه گرفته اند، در قوه مجریه نیز تن پروری حاکم است بدین ترتیب که یک سری منابع نفتی وجود دارد و تقسیم می شود و متاسفانه هیچ گونه ثروت آفرینی در ذهن مدیران ما نیست و حال که منابع نفتی از مدیران و کشور ما گرفته شده، کشور فلج شده است.

وی ادامه داد: در حضور ۴۵ نماینده از مجلس قبل پیشنهاد دادم که مجلس را تعطیل کنید، خواهید دید که کشور بسیار بهتر اداره خواهد شد، ما در صمت چهار ماه وزیر نداشتیم، با حالی که وزیر داریم هیچ فرقی نمی کند، اینها نشان می دهد که دولت و مجلس ما موثر نبوده و نقش کلیدی ندارند.

شرفی بیان کرد: کشور را از این انحراف اقتصادی باید بر سر خط باز گردانیم، چرا همچنان حسرت مجلس مشروطه با ۶۰ درصد بازاری که همه سواد مکتبی داشتند را می خوریم، زیرا واقع بین بوده و دستی بر آتش داشته اند و وعده واهی نمی دادند.

رئیس خانه صنعت و معدن استان فارس افزود: از مجلس ششم بنده گفته ام که ما در کشور هزاران قانون مازاد در مقایسه با سایر کشورها داریم و ای کاش یک دوره از مجلس هیچ قانونی تصویب نکند و به تصحیح قوانین قبلی بپردازد.

وی متذکر شد: ما در زمینه قانون مشکل داریم و باید نمایندگان مجلس به چالش کشیده شوند و رویه قبل که درست نبوده را اصلاح کنند.

 

تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توهمی بیش نیست

سیدوفا مشکوة در این میزگرد با اشاره به اینکه فروشگاه های زنجیره ای دارای دو بعد هستند، گفت: یکی از ابعاد به صورت هلدینگ بوده و از کارخانجات مختلف کالا را گرفته و توزیع می نمایند و حالت دیگر ویترین و فروشگاه یک کارخانه بزرگ بوده و محصولات آن کارخانه مشخص را ارائه می دهند که بیشتر در اطراف تهران و مشهد به علت صنعتی بودن دیده می شود.

وی بیان کرد: فروشگاه های زنجیره ای طرف حساب تولید کننده بوده و برای تولیدکننده فروش مهم می باشد و تمایل دارد خواب کمتری به سرمایه اش تعلق بگیرد، از سویی فشاری به تولیدکنندگان مبنی بر اعطای اشانتیون می آورند که در همه فروشگاه ها دیده می شود.

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد واحد شیراز در مثالی توضیح داد: بطور مثال پپسی یک تومن بر روی هر شیشه نوشابه می کشد و از سویی به یک فروشگاه یک وانت اشانتیون می دهد و بدین ترتیب این اشانتیون برروی کالا از قبل جبران شده و چون این اشانتیون رقمی برای فروشگاه محسوب نمی شود، تخفیف زده و مردم خوشحال می شوند و بدین ترتیب آن تخفیف را با سرشکن کردن بر روی کالاها می فروشد و می بینیم که درحال خالی کردن جیب مردم است و تخفیفی در کار نیست.

مشکوة با اشاره به اینکه تنوع فروشگاه ها و کالاهای درون آنها در هر منطقه از ویژگی های این فروشگاه ها می باشد که به چشم مردم بسیار می آید، تصریح کرد: دسترسی به انواع کالاها در یک مکان میسر شده و جای پارک برای مشتری ها اغلب تعریف شده، کاهش زمان تلف شده از جمله مزایای این فروشگاه بوده اما باز در ذهنم هرچه میخواهم فواید و سودهایی که فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ را دارند، از مضرات آن بسیار کمتر است.

ایجاد نیاز غیرواقعی توسط فروشگاه های بزرگ

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه در مجموع از نظر پوپولیستی و اقتصاد سرمایه داری این فروشگاه ها دارای فوایدی هستند ولی در باطن آن به اقتصاد استان زخم می زنند، متذکر شد: اصل فروشگاه های زنجیره ای مصرف و بیشتر توهم مصرف برای مردم ایجاد می کند تا بیشتر خرید نمایند، ضمن اینکه بیشتر خرید مردم در فروشگاه های زنجیره ای هیجانی بوده و شاید تنها ۱۰ درصد از خریدشان، نیاز واقعی آنها باشد زیرا انواع کالا جلوی دید مردم گذاشته شده و با رنگ با آنها بازی می شود.

وی اضافه کرد: اگر فروشگاه زنجیره ای متناسب با کالاها و تولیدات استانی مواد و اجناس خود را تامین نماید، منفعت دارد و بدین ترتیب خط تولید استان را فعال و پویا می نماید.

استاد دانشگاه آزاد شیراز درخصوص وجود قوانین مازاد و موازی اظهار داشت: از سال ۱۳۳۲ هنوز ماده واحده هایی مورد استفاده قرار می گیرد که کار را موازی می کند و پیشنهاد داده بودند که بعد از ۴۰ سال گذشتن از انقلاب، تیمی از قضات بازنشسته تحت عنوان شورای عالی قضایی قوانین کشور را شفاف و صریح نماید تا از موازی کاری اجتناب شود.

وی در خصوص متاثر شدن خرده فروشی ها از هایپرمارکت ها گفت: برخلاف نظر برخی که می گویند فروشگاه های زنجیره ای تاثیری بر مغازه های محله ای و خرده فروش ها نداشته، بنده نظری مخالف دارم و بسیار تاثیرگذار بوده و سبب تعطیلی و ورشکستگی بسیاری از سوپرمارکت های محله ای شده است.
مشکوة تصریح کرد: اصل درآمد مردم چرخش پول و اعتبار می باشد بدین معنی که اگر پول یا اعتبار داشته باشیم، می توانیم خرید و فروش کالا داشته باشیم، با به وجود آمدن فروشگاه های زنجیره ای، این امکان از بین رفته و درآمدمان را از دست می دهیم.

وی در حوزه اشتغالزایی نیز عنوان کرد: سقف اشتغال هرکدام از فروشگاه های بزرگ مشخص است اما در زمینه خرده فروشی چندین تن نان می خورد و پس از گسترش فروشگاه های زنجیره ای ضربه ای مهلک به اشتغال این فروشگاه های کوچک و محله ای خورده است.

نقش مهم فرهنگ در اقتصاد

این فعال اقتصادی با ذکر اینکه در فروشگاه های زنجیره ای خرده فرهنگ ها درحال از بین رفتن است، بیان کرد: در محلات کم برخوردار که حقوق پایینی دارند، درصدی می تواند خرید کرده و درصدی از مایحتاج را نمی تواند، در این حال از خرده فروش محله ای می تواند بصورت نسیه خرید نماید اما در فروشگاه زنجیره ای این امکان میسر نیست و بدین ترتیب بخشی از جامعه در تامین مایحتاج دچار مشکل می شود.

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد واحد شیراز با تاکید بر اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته همچون آلمان ساختار فرهنگی را اولویت قرار داده و همین فرهنگ شکل دهنده جمعیت و اقتصاد آنجا می شود، خاطرنشان کرد: هنگامی که فرهنگ را از جامعه بگیریم و صرف مصرف باشد، خروجی آن نابودی همه ما خواهد بود.

وی نقش فروشگاه های زنجیره ای را فراتر از مباحث اقتصادی دانست و عنوان کرد: باتوجه به خریدهای انبوه فروشگاههای زنجیره ای، پس از مدتی چون دیگر رقیبی ندارد، خود این فروشگاه ها قیمت گذار می شوند و در ادامه در عرصه های مختلف از جمله سیاسی ورود می کنند و شاهد دخالت صاحبانشان در کلیه امور خواهیم بود.

 

مشکلات ناشی از قوانین بدون زیرساخت

عبدالله رزاق منش، دیگر مهمان میزگرد خبرگزاری فارس با بیان اینکه مشکل اقتصاد ما که مسائل گوناگون در آن دخیل است، عدم اجرای قانون می باشد، اظهار داشت: با هزینه بسیاری که گفته می شود هر ثانیه از مجلس شورای اسلامی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای کشور هزینه دارد، انواع و اقسام قوانین مصوب شده و بدون هیچگونه زیرساخت میخواهیم اجرا کنیم و در بحث اقتصادی این عدم وجود زیرساخت برای اجرای قوانین پررنگ تر است و بدین ترتیب این قوانین سرانجامی ندارند.

وی در مثالی توضیح داد: برای مثال ماده ۸۵ قانون صنفی، آیین نامه نحوه برگزاری روز بازارهای جمعی می باشد که عنوان می کند روز بازار مکانی است جهت عرضه کالا و محصولاتن صرفا داخلی که به صورت موقت وفق شرایط آیین نامه ایجاد می گردد و اهداف آن حمایت از تولیدات داخلی من جمله صنایع دستی خانگی و روستایی و کمک به رفع سد معابر عمومی و فروشندگان کم سرمایه می باشد، درحالیکه روزبازارهای ما سبب ایجاد سد معبر و ترافیک بسیاری در سطح شهر هستند.

این فعال اقتصادی با ذکر اینکه مشکل ما در قانون است، تصریح کرد: به منظور نظارت بر این قانون کمیته ای متشکل از چندین ارگان در نظر گرفته شده که هیچکدام به وظیفه خود عمل نمی کنند، قانونگذار خود ناتوان است پس توپ را به زمین مردم می اندازد و مرام و توان اقتصادی ندارد.

وی همچنین گفت: در قانون بهبود فضای کسب و کار شهرداری وظیفه دارد مکان رایگان در اختیار قرار دهد که شغل و فعالیت اقتصادی به وجود آید اما در عمل اتفاقی نمی افتد.

رئیس اتحادیه پخش موادغذایی و بهداشتی شیراز درخصوص فروشگاه های زنجیره ای عنوان کرد: داستان فروشگاه های زنجیره ای نیز چنین بوده، اصل آن خوب است اگر طبق قوانین و ضوابطی که باید باشد، اجرایی شود در حالی که ما در کشور تنها ۱۰ درصد از آنچه که باید باشد تا فروشگاه زنجیره‌ای تلقی شود را داریم و آن هم در حد کارهای فیزیکی بوده است.

وی گفت: در سه ماهه اول سال درآمد آمازون ۲۰ میلیارد دلار درآمد بیشتر نسبت به قبل کسب کرده و شرایط کرونا زمینه فعالیت بیشتر این شرکت را فراهم کرده است.

رزاق منش بیان داشت: شعاری که داده می شد مبنی بر اینکه در دنیا سوپرمارکت ها خالی شده، غلط بوده و فرهنگ استفاده و خرید کردن آنها متفاوت است، اینگونه نیست که آنها در خانه خود انباری ایجاد کرده و انواع و اقسام کالاها را در آن دپو کنند و الگوی مصرف خاص خود را دارند.

وی با گلایه درخصوص شرایط فعلی فروشگاه های بزرگ اظهار داشت: فروشگاه های زنجیره ای اگر به قانون برگردند و نظارت ها به خوبی بر آنها انجام شود، پدیده ای خوب هستند اما اتفاقی که هم اکنون در حال رقم خوردن است، عدم وجود قانون و نظارت بر این فروشگاه ها می باشد که متاسفانه همه چیز را به شرایط اقتصادی فعلی موکول می نمایند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: اولین فروشگاه زنجیره ای ما در کشور به نام بانک سپه در سال 1328 شروع بکار کرده و مردم ایران بهترین خاطرات را از آن فروشگاه زنجیره ای داشتند زیرا تمام ضوابط و قواعد در آن رعایت می شد.

فروشگاه‌های بزرگ تنها در فکر جمع کردن پول هستند

وی با اشاره به تفکر صاحبان فروشگاه های بزرگ گفت: فروشگاه های زنجیره ای با تاکید بر موادغذایی و شوینده در تفکر رسیدن به درآمد روزانه هستند، بدین صورت که چک سه ماهه به تولیدکننده بدهند اما امروز از مشتری پول دریافت کنند و از کنار این پول درآمد وسایر موارد را برای خود ایجاد نمایند.

رئیس اتحادیه پخش موادغذایی و بهداشتی شیراز درخصوص نقش هایپرمارکت ها بر مغازه های کوچک بیان داشت: فروشگاه زنجیره ای طبق قانون باید برند بفروشد یعنی اینکه فاصله میان تولیدکننده و مصرف کننده را بردارد و کالای تولیدی مستقیم به دست مصرف کننده برسد که بر این اساس بخشی از فعالیت های محلی برای خرده فروش ها باقی می ماند اما تخلفات عدیده فروشگاه‌های بزرگ ما عامل وضعیت بد و ورشکستگی خواربارفروشی ها و خرده فروشی ها می باشد.

وی با رد نسیه کردن اجناس توسط مردم عنوان کرد: گفته شده که با ظهور فروشگاه های بزرگ بخشی از مردم که مایحتاج خود را بصورت نسیه از خرده فروشی ها تامین می کردند، با مشکل مواجه می شوند حال آنکه باید از زاویه دیگر یعنی مشکلات مغازه داری که نسیه می دهد نیز به موضوع نگاه کرد، همچنین در بسیاری از محلات افراد اجاره نشین هستند، حساب دفتری آنان برای همیشه نزد مغازه دار می ماند.

عوام فریبی هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه در فروشگاه های زنجیره ای عوام فریبی و تخلف صورت گرفته است، تشریح کرد: برای مثال بهترین نوع لوبیاچیتی در شهرک صنعتی شیراز بوجاری و بسته بندی می شود اما متاسفانه لوبیاچیتی بی کیفیت خارجی از تهران به فارس آورده شده و در فروشگاه های زنجیره ای ما با ارزش غذایی کمتر و قیمت پایین تر بفروش می رسد و مردم ما فریب قیمت پایین آن را می خورند که با این کار نفس تولید استان را گرفته اند.

وی افزود: مشکل دیگر این است که قیمت مصرف کننده برخی از اجناس را در فروشگاه های بزرگ بالاتر زده و در عوض با ارائه تخفیف سعی در فریب مردم و مصرف کننده را دارند.ذدر فروشگاه زنجیره ای کالای خوب دست مردم نمی رسد و متاسفانه با ارائه تخفیفات غیرواقعی فکر می کنند که سود می کنند اما در واقع چیزی جز ضرر عاید مردم نمی شود.

رزاق منش در حوزه اشتغالزایی هایپرمارکت ها عنوان کرد: فروشگاه های زنجیره ای می تواند اشتغال خوبی ایجاد نماید اما در همین شهر هستند فروشگاه هایی که تا ۶ ماه نیز حقوق کارمندان و پرسنل خود را نداده است، چه بسیار کارگرانی در این فروشگاه ها که بیمه نیز نشده اند و درصورتی این فروشگاه ها حرفی برای گفتن در اشتغال دارند که بتوانند حق کارگر را ادا نمایند.

وی از عدم رضایت تولیدکنندگان از فروشگاه های بزرگ گفت و اضافه کرد: موضوع بعدی عدم پرداخت مطالبات مردم است به نحوی که هیچیک از عمده فروشان در مجتمع بازرگانان شیراز به فروشگاه های زنجیره ای کالا نمی دهند زیرا بسیار بدحساب هستند، موردی سراغ دارم که فروشگاهی با تمامی ادعاهایش، تولیدکننده را بیش از 4 ماه است که برای طلبش می دواند.

رئیس اتحادیه پخش موادغذایی و بهداشتی شیراز درخصوص دیگر تخلف هایپرمارکت ها عنوان کرد: بسیاری از کالاهای سهمیه ای را فروشگاه های زنجیره ای می گیرند اما تمامی آن را در آنجا بفروش نمی رسانند و در جایی دیگر با قیمتی بالاتر به فروش می رسد.

رزاق منش گفت: هزینه پیامک در کشور بسیارگران است اما به علت دروغ بودن محتوای آنها فروشگاه های بزرگ علاقه بسیاری به ارسال انبوهی از آنها به مردم و مشتریان خود دارند و برای مثال قیمت عسل را با تخفیف ۵۰ درصدی ۶۳ هزار تومان عنوان می کنند در حالی که ۱۳ هزار تومان پای تولیدکننده درآمده و اصلا عسل نبوده و نوعی شیراز صنعتی می باشد که برای سلامت انسان ضرر دارد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: پس از تصویب و اجرای مالیات بر ارزش افزوده در کشور شاهد تشدید به خطر افتادن امنیت سلامت و غذایی مردم هستیم که برای مثال می توان به سفیدی های درون گوجه نیترات می باشد، کلم پیچ تنها با نیترات رشد می کند که همه برای سلامت انسان مضر است، اشاره کرد.

وی پیشنهاد کرد: باید نظارت و بازرسی صحیح و مرتبی از فروشگاه های زنجیره ای شکل بگیرد و به تک تک تخلفاتی که می توانند به آن اقدام کنند، رسیدگی و بررسی شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار