نماینده مردم شیراز و زرقان درمجلس شورای اسلامی تاکید کرد: براساس تفکیک قوا، دولت باید قوانین را اجرا کند و در جایگاهی نیست که از قوانین تقسیم بندی خوب و بد کند و اجرای برخی قوانین را کنار بگذارد، مجلس تصویب کننده قوانین است و شورای نگهبان نهاد تایید یا رد قوانین به شمار می رود.
کد خبر: ۹۱۴۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲ 07 November 2020

تابناک فار س به نقل از خانه ملت:ابراهیم عزیزی با اشاره به مخالفت دولت با افزایش تعداد نمایندگان گفت: به طور طبیعی پذیرش و عدم پذیرش دولت مفهوم و جایگاهی ندارد، دولت مکلف به اجرای قوانین است دولت که نمی تواند بگوید قانونی را اجرا نمی کند طبیعی است اگر طرح یا لایحه ای تبدیل به قانون شود رئیس جمهور، تمام وزرا و کسانی که مشمول اجرای قانون می شوند موظف به اجرای آن هستند.

نماینده مردم شیراز و زرقان درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: در موضوع افزایش تعداد نمایندگان، اساسا پذیرش و عدم پذیرش دولت معنا ندارد مگر اینکه مغایر با اصل 75 قانون اساسی یا مورد ایراد شورای نگهبان قرار گیرد، در غیر اینصورت وقتی شورای نگهبان طرح یا لایحه ای را که مجلس با هر آرایی تصویب می کند مورد تایید قرار می‌دهند، دولت در جایگاهی نیست که بگوید قبول دارد یا خیر.

این نماینده مجلس بیان کرد: اگر طرح ها بار مالی داشته باشند دولت حق دارد، حتی شورای نگهبان نیز این مورد را لحاظ می کند اما وقتی افزایش تعداد نمایندگان منطبق بر قانون اساسی است و اساسا در چارچوب وظایف مجلس شورای اسلامی بوده دولت نقش و وظیفه ای نداشته، اجازه ندارد اعلام موافقت یا مخالفت کند اگر این گونه باشد قانون گذاری بی معنی می شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: همان دولتی که می گوید مصوبه مجلس را اجرا می کند یا نمی کند اعتبارش را بعد از رای مردم از مجلس می گیرد. وقتی قوه مقننه قانونی را تصویب می کند تمام ابعاد را لحاظ کرده است بنابراین عدم افزایش تعداد نمایندگان را تضییع حقوق مردم و مخالف همه قوانین می دانیم.

وی تاکید کرد: براساس تفکیک قوا، دولت باید قوانین را اجرا کند و در جایگاهی نیست که از قوانین تقسیم بندی خوب و بد کند و اجرای برخی قوانین را کنار بگذارد، مجلس تصویب کننده قوانین است و شورای نگهبان نهاد تایید یا رد قوانین به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در قانون آمده است؛ عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی دویست و هفتاد نفر است و از تاریخ همه پرسی سال یک هزار و سیصد و شصت و هشت هجری شمسی پس از هر ده سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده می تواند اضافه شود.

زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعاً یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هرکدام یک نماینده انتخاب می کنند. محدوده حوزه های انتخابیه و تعداد نمایندگان را قانون معین می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار