معاون عمرانی استانداری فارس با اشاره به اینکه متاسفانه مهندسان شهرساز تا به امروز نقش شایسته‌ای در شکل گیری کالبد شهر‌ها نداشته‌اند، گفت: در شهر‌های ما از اهمیت کارکرد‌های بیرونی ساختمان غفلت شده و این مسئله حقوق شهروندان را نیز زیر سوال برده است.
کد خبر: ۹۱۵۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴ 08 November 2020

به گزارش تابناک فارس: محمود رضایی‌کوچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: طی سالیان گذشته به علم شهرسازی کم توجهی و تخصص مهندسان شهرساز کمتر دیده شده و آگاهی شهروندان نسبت به نقش و اهمیت این رشته تخصصی در کاهش مشکلات شهر‌ها و احیای حقوق شهروندان اندک است.

رضایی گفت: نقش شهرسازان در توسعه کالبدی شهر‌ها خلاصه نمی‌شود و تخصص یک شهرساز در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنکی یک جامعه تاثیرگذار است.
 
معاون عمرانی استانداری فارس تصریح کرد: شهرسازان ما باید همسو با جامعه جهانی شهرسازی، نقش خود را در ایجاد یک شهر با مولفه‌های استاندارد بازبینی کنند، به گونه‌ای که با گذر از هر شهر تاثیر حضور و اعمال نظارت شهرسازان در آن احساس شود.
 
رضایی با اشاره به اینکه مهندسان شهرساز می‌توانند به عنوان دیده بان شهر‌ها با اعمال نظارت شهرسازی نقش وکیل مدافع شهروندان را نیز در قبال تخلفات این حوزه ایفا کنند، گفت: حوزه مدیریت شهری نباید خود را از اعمال نظارت شهرسازان بی نیاز بداند، در این زمینه انتظار می‌رود مسئولان حوزه‌های اجرایی با استفاده از توان متخصصان حوزه شهرسازی، از آن‌ها در حل مشکلات ومعضلات شهرسازی و ارائه شیوه‌های نو و راه‌حل‌های تازه و تولید نظرات وایده‌های نو کمک بخواهند.
 
وی به تعداد قابل توجه مهندسان شهرساز بین اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس اشاره کرد و گفت: متاسفانه در طول سالیان گذشته شاهد کم رنگ شدن نقش مهندسان شهرساز در حوزه ساخت و ساز و به خصوص شهرسازی هستیم؛ بنابراین مهندسان شهرساز به عنوان صاحبان تخصص می‌توانند برای فعالیت سایر رشته‌های زیر مجموعه سازمان نظام مهندسی بسترسازی کرده و نقش پایه‌ای خود در توسعه شهر‌ها را ایفا کنند.
 
به گفته رضایی بهبود جایگاه شهرسازان نیازمند انجام پژوهش‌های جدی و انجام تحقیقاتی بر مبنای آسیب شناسی در زمینه استفاده نکردن از توان تخصصی و اعمال نظر شهرسازان در ساخت و ساز‌های شهری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار