پاینده ضمن انتقاد از رویه موجود گفت: با وجود اینکه در شهرستان داراب نرخ اشتغال پایین است، چرا برای جذب نیروهای آموزش و پرورش از معلمان بازنشسته فراخوان می‌زنند؟ چرا آموزش و پرورش این بخشنامه را قبول ندارد و در برابر مربیان پیش دبستانی شهرستان، اینقدر سنگ‌اندازی می‌شود؟ مربیانی که در ابتدا با حقوق ناچیز ۳۰ تومن آغاز به کار کرده و اکنون نیز دریافتی آنها کمتر از یک میلیون تومان است.
کد خبر: ۹۱۵۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰ 09 November 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: تعدادی از بانوان مربی مراکز پیش دبستانی در شهرستان داراب که به وضعیت استخدام خود اعتراض داشتند، طی روزهای اخیر در مقابل فرمانداری، دفتر امام جمعه و دفتر نماینده مردم داراب و زرین‌دشت تجمع کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت شغلی و شنیده شدن مطالبه خود شدند.

در سال ۹۴ ، بخشنامه‌ای جهت جذب مربیان پیش‌دبستانی که پیش از سال ۹۱ در مراکز آموزشی مشغول به کار بوده به ادارات‌کل آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ شد و به موجب آن آموزش و پرورش هر شهرستان می‌توانست بدون محدودیت کمی، مربیانی را در قالب حق‌التدریس به کار گیرد.

آموزش و پرورش فارس نیز این بخشنامه را به شهرستان‌ها ابلاغ نمود و از قرار معلوم در شهرستان داراب تعداد اندکی معرفی شده و مربیان دیگر با وجود تجربه و سنوات کاری ، از این موقعیت محروم ماندند.

اکنون مربیانی که به دنبال ثبات و امنیت شغلی خود هستند، معترضند که چرا اداره‌کل آموزش و پرورش فارس، این بخشنامه را قبول ندارد و از دستورالعملی که ثبات شغلی مربیان بسیاری را در سطح کشور معین کرد به عنوان اطلاعیه یاد می‌کند!؟

علاوه بر شرایط عمومی و متعارف، دو شرط برای جذب مربیان به عنوان نیروی حق‌التدریس در این بخشنامه مطرح شده بود، نیروهای مشمول قانون یاد شده عبارتند از:

الف) نیروهای پیش‌دبستانی: افرادی که تا قبل از تاریخ ۹۱/۷/۲۶ با یکی از مراکز پیش‌دبستانی دولتی یا کلاس‌های پیش‌دبستانی ضمیمه مدارس دولتی، همکاری داشته‌اند و برابر اسناد و مدارک ثبت شده و احراز شده، از حساب‌های دولتی حق‌الزحمه دریافت نموده‌اند.

ب) نیروهای خرید خدمات آموزشی: به کسانی اطلاق می‌شود که تا قبل از ۹۱/۷/۲۶ (طی سال‌های تحصیلی ۸۸-۸۷ و ۸۹-۸۸)، با مدرک تحصیلی دانشگاه، از طریق شرکت‌های خدمات آموزشی، با آموزش و پرورش همکاری داشته و حقوق خود را از اعتبارات دولتی دریافت نموده‌اند.

 

مربیان جامانده را دریابید

به دنبال بخشنامه جدید آموزش و پرورش، این مربیان جامانده طی تجمعی اعتراض‌آمیز خواهان رسیدگی به وضعیت خود شدند. با مدیر یکی از مراکز پیش دبستانی این شهرستان گفتگو کردیم.

الهه پاینده به نمایندگی از مربیان معترض گفت: در سال ۹۴ ، بخشنامه‌ای به شهرستان ابلاغ شد که طی آن آموزش و پرورش می‌توانست نیروهای شاغل در مراکز پیش‌دبستانی را به طور حق التدریس جذب کند اما در شهرستان داراب با وجود اینکه به لحاظ تعداد محدودیتی برای این بخشنامه قید نشده بود، تعداد ۲۶ نفر که مشمول شرایط نبودند معرفی شده و سایر مربیان به کار گرفته نشدند.

نماینده داراب در شورای اسلامی استان فارس ادامه داد: بسیاری از مربیان جامانده، پیش از سال ۹۱ در مدارس اغلب دولتی مشغول به کار بوده و تعدادی از آنها ۱۴ الی ۱۵ سال تجربه کاری دارند.

وی بیان کرد: تعدادی از افرادی که در سال ۹۴ به عنوان نیروی حق التدریس به کار گرفته شدند، اکنون در برخی از استان‌ها در فرایند استخدام رسمی قرار گرفته‌اند اما مربیان دارابی از عنوان حق‌التدریس نیز محروم ماندند.

پاینده اظهار داشت: در ابتدای سال ۹۸ و با تغییر ریاست آموزش و پرورش داراب، مربیان بار دیگر مطالبه خود را مطرح کرده و پس از موافقت در آموزش و پرورش داراب، این درخواست به اداره‌کل آموزش و پرورش ارسال شد اما این بار اداره‌کل اعلام کرد چون مهلت بخشنامه تمام شده ، امکان جذب حق‌التدریس وجود ندارد همچنین در موقعیت دیگر اعلام کردند که بخشنامه کلی و مبهم است.

وی با اشاره به شرایط سخت تعدادی از مربیان، خاطرنشان کرد: جهت پیگیری بارها به آموزش و پرورش مراجعه کرده و از منابع رسمی پیگیری کردیم اما نتیجه‌ای حاصل نشد و اکنون با ابلاغ بخشنامه جدید ، مجدد پیگیر این موضوع شدیم.

پاینده ضمن انتقاد از رویه موجود گفت: با وجود اینکه در شهرستان داراب نرخ اشتغال پایین است، چرا برای جذب نیروهای آموزش و پرورش از معلمان بازنشسته فراخوان می‌زنند؟ چرا آموزش و پرورش این بخشنامه را قبول ندارد و در برابر مربیان پیش دبستانی شهرستان، اینقدر سنگ‌اندازی می‌شود؟ مربیانی که در ابتدا با حقوق ناچیز ۳۰ تومن آغاز به کار کرده و اکنون نیز دریافتی آنها کمتر از یک میلیون تومان است.

این بانوی فرهنگی اظهار داشت: مراحل گزینش تعداد زیادی از مربیان طی شده اما از آنجا که به طور معمول، این نوع استخدام با اعتراض عده‌ای همراه است، آموزش و پرورش فارس با اطمینان اقدام نمی‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار