معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ارتباط با آمار مبتلایان به آنفلوآنزا گفت: تمام تست‌هایی که از بیماران مشکوک به آنفلوآنزا گرفته شد جواب همه آنها منفی بود.
کد خبر: ۹۱۵۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳ 09 November 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: پاییز خطرناک با گستردگی شیوع کرونا به نیمه رسید، آنچه که مسئولان بهداشت کشور بارها نسبت به افزایش مبتلایان و فوتی‌های ناشی از آن هشدار داده بودند.

با این وجود و با گذشت نزدیک به 50 روز از فصل پاییز شیوع کرونا به اوج خود رسیده است. تعداد فوتی‌ها در کشور از مرز 450 نفر در روز گذشته عبور کرد و استان فارس با گزارش روزانه مرگ ‌و میرها آمار بالایی را تجربه می‌کند.

این مقطع شدیدترین و حادترین شرایط کرونایی در کل کشور است و در این حالت محدودیت‌های سختگیرانه البته نه به قوت روزهای ابتدایی شیوع کرونا در حال اعمال است. در این حالت تامین واکسن آنفلوآنزا مهم‌ترین نگرانی بود که برای مردم وجود داشت.

با گذشت پاییز از نیمه و تزریق 75 هزار دوز واکسن‌ آنفلوآنزا به گروه‌های هدف، افراد عادی که درخواست تزریق واکسن داشتند موفق به دریافت آن نشدند. بیش از این دانشگاه علوم پزشکی شیراز بارها اعلام کرده بود که ممکن است با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک ابتلا به آنفلوآنزا کمتر شود.

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه گروه‌های هدف دریافت واکسن آنفلوآنزا کادر درمانی و بهداشتی، سالمندان، بیماران خاص، معلولان تحت نظر در آسایشگاه‌های بهزیستی و زنان باردار بوده‌اند اظهار داشت: به تمامی گروه‌های هدف از طریق فراخوان اطلاع‌رسانی شده و موفق به دریافت واکسن شده‌اند.

واکسن آنفلوآنزا توزیع همگانی نشد

وی با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا به دلیل کمبودهایی که وجود داشت به توزیع داروخانه‌ای نرسید، گفت: گر چه معتقدیم نیاز به توزیع همگانی واکسن آنفلوآنزا نبود اما اگر در سیستم داروخانه‌ای توزیع می‌شد که مردم دسترسی داشته باشند، بهتر بود.

 

همتی خاطرنشان کرد:کمبود واکسن آنفلوآنزا و عدم توزیع آن در سیستم داروخانه‌ای موضوعی کشوری است و از مرکز توزیع شده است اما خوشبختانه به همه گروه‌های هدف نیز رسیده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا رو به پایان است، تصریح کرد: تزریق واکسن زمان خاصی دارد و در صورتی که افراد متقاضی در هفته آتی واکسن را دریافت نکنند، اثربخشی نخواهد داشت.

هیچ مورد مثبتی از ابتلا به آنفلوآنزا گزارش نشده است

وی در ارتباط با آمار مبتلایان به آنفلوآنزا گفت: از تمام تست‌هایی که از بیماران مشکوک به آنفلوآنزا گرفته شد جواب همه آنها منفی اعلام شد.

همتی افزود: تمام این موارد شبه آنفلوآنزا بود و در نهایت با منفی شدن تست هیچ ابتلایی از آنفلوآنزا تاکنون در استان نداشته‌ایم و اغلب ابتلا به کرونا بوده است.

به گفته وی مردم باید بدانند که روند ابتلا به کرونا همچنان در شرایط صعودی است و به جای نگرانی از ابتلا به آنفلوآنزا بر روی رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تاکید داشته باشند.

تزریق واکسن آنفلوآنزا به معنای عدم ابتلا به کرونا نیست

همتی با بیان اینکه روند ابتلا به کرونا و فوتی‌های آن نگران‌کننده است، تصریح کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا به معنای عدم ابتلا به کرونا نیست و در صورتی که فرد واکسن آنفلوآنزا تزریق کرده باشد اما موارد بهداشتی را رعایت نکند احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد.

وی با بیان اینکه تنها راه عدم ابتلا به کرونا رعایت مسائل بهداشتی و فاصله اجتماعی است، افزود: همچنان نیاز است که مردم مسائل بهداشتی را بیش از گذشته رعایت و حلقه‌های انتقال بیماری را از بین ببرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در شرایط فعلی روزهای سختی را از نظر روند ابتلا و فوتی‌های کرونا پشت سر می‌گذاریم و آمار مبتلایان و فوتی‌ها به بیشترین عدد در طول مدت زمان شیوع بیماری رسیده است.

همتی گفت: با افزایش مبتلایان قاعدتا تعداد افراد بستری در بیمارستان‌ها و در نتیجه تعداد فوتی‌ها افزایش خواهد یافت و تنها راه مقابله با این شرایط قطع کردن زنجیره انتقال است.

وی فرهنگ رعایت موارد بهداشتی و استفاده از ماسک را ضرورتی دانست که در این شرایط باید رعایت شود.

برچسب ها: واکسن ، آنفولانزا ، کرونا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار