مجید رضا پاکاری مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ما با اشاره به سطح بیش از ۶۰ هزار هکتار انواع مرکبات در استان، بیان کرد: سالیانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن مرکبات در فارس برداشت می‌شود.
کد خبر: ۹۱۵۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 10 November 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مجید رضا پاکاری مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ما با اشاره به سطح بیش از ۶۰ هزار هکتار انواع مرکبات در استان، بیان کرد: سالیانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن مرکبات در فارس برداشت می‌شود.

او، تصریح کرد: مهمترین شهرستان‌های جهرم، داراب، کازرون، فسا، قیرو کارزین، ممسنی، رستم، فراشبند، استهبان، خنج، مهر و لارستان از مناطق مهم تولید مرکبات در استان فارس هستند.

پاکاری، ادامه داد: مهمترین محصولات تولیدی استان به ترتیب میزان تولید عبارتند از، انواع لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی نارنج و سایر گونه‌های مرکبات است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، افزود: از ارقام پرتقال در فارس می‌توان به رقم‌های والنسیا، واشنگتن، ناول، توسرخ و محلی، نارنگی شامل کینو و محلی و ارقام لیمو ترش نیز به لیمو ترش آب و لیبسون اشاره کرد.

او، اضافه کرد: برداشت مرکبات در استان فارس بیش از ۷ ماه به صورت مداوم ادامه دارد به طوری که برداشت رقم نافی، واشنگتن ناول و تامسون ناول و ارقام محلی مانند داراب و شاپور کازرون نیز از اواسط آبان شروع و تا اواخر دی ماه ادامه دارد.

پاکاری، اظهار کرد: پس از برداشت رقم دیر رس در استان فارس برداشت رقم والنسیا از اواسط بهمن آغاز و تا فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.

پاکاری، تاکید کرد: کینو، بهترین رقم نارنگی بوده و برداشت آن از اواخر دی ما آغاز و تا پایان اسفند ادامه دارد که شهرستان کازرون مهمترین شهرستان تولید کننده نارنگی در فارس است و شهرستان های جهرم و داراب نیز دارای سطح قابل ملاحظه ای از کشت نارنگی هستند.

رتبه نخست کشوری فارس در برداشت لیمو ترش


مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس،گفت: شهر ستان های جهرم و قیرو کارزین نیز تولید کننده انواع محصولاتی از جمله لیمو ترش، لیموی لیبسون، خارگل، پرشین و لیمو شیرین هستند که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

او، بیان کرد: تغییرات اقلیمی، گرمای شدید و کمبود منابع آبی، تامین نهاده های کشاورزی مورد نیاز، تغییرات ناگهانی بدلیل پاره ای از حوادث و اتفاقات منطقه ای، نبود سیستم یکپارچه از تولید تا عرضه به ویژه در زمینه صادرات و حمل و نقل مرکبات، نیاز به تامین اعتبار ریالی مناسب (کم بهره و دراز مدت) برای توسعه مکانیزاسیون ، ورود ماشین آلات جدید و ساخت سردخانه و انبارهای سرد براتی برداشت و ذخیره سازی محصولات تولیدی و ناکافی بودن صنایع تبدیلی با توجه به حجم بالای تولیدات ( به ویژه در مورد محصول لیمو شیرین) از مهمترین مشکلات تولید کنندگان مرکبات در استان است.

پاکاری تصریح کرد: موضوع زوال مرکبات و نیاز به تامین اعتبار ات لازم برای مقابله با گسترش این عارضه در باغات مرکبات به ویژه شهرستان های داراب، فسا، جهرم، لار و سایر مناطق تولید مرکبات به خصوص در باغات پرتقال سبب خسارات عمده ای به باغداران شده که از مهمترین مشکلات فراوری تداوم تولید مرکبات در استان فارس است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار