رحیمی اظهار کرد: شهرداری شیراز بعد از تهیه نقشه‌ها این کتابخانه را احداث خواهد کرد و امید است تا سه سال آینده به بهره‌برداری برسد.
کد خبر: ۹۱۶۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴ 15 November 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا: عنایت‌الله رحیمی یکشنبه ۲۵ آبان‌ماه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی فارس ضمن گرامیداشت هفته کتاب و تقدیر از دست‌اندرکاران این عرصه، ابراز داشت: استان فارس به عنوان استانی فرهنگی شناخته می‌شود و شیراز در مقام سومین حرم اهل بیت (ع) و جایگاه علما و ادبا و فلاسفه و نیز مرکز اندیشه و ادب جایگاهی ممتاز در کشور دارد؛ از همین رو بر خود واجب می‌دانیم برای شکوفایی دانایی در استان گام برداریم.

رئیس انجمن کتابخانه‌های استان فارس اظهار کرد: از سال ۱۳۹۲ تاکنون تلاش‌های ارزنده‌ای برای اعتلا و احیای کتابخانه‌های عمومی در فارس صورت گرفته است؛ هم‌اکنون بیش از ۲۳۹ کتابخانه در این استان وجود دارد که نشان دهنده رشدی ۳۰ درصدی در دولت تدبیر و امید است که با توجه به تنگناهای مالی دولت تلاشی درخور توجه را در پی داشته است.

استاندار فارس اظهار کرد: همچنین در طی هفت سال تعداد اعضا نیز از ۱۱۸ هزار نفر به ۱۴۹ هزار نفر عضو رسیدیم که ۲۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد، در تعداد کتاب ۳۵ درصد و در زیربنا نیز ۲۰ درصد افزایش در استان فارس داشته‌ایم.

کتابخانه مرکزی شیراز تا سه سال دیگر آماده می‌شود

وی با اشاره به پیگیری‌های بسیار برای احداث کتابخانه مرکزی شیراز، عنوان داشت: زمینی که هم‌اکنون به کتابخانه‌ها تحویل شده ارزش ریالی شایان توجهی دارد که دستکم متری ۱۵ میلیون تومان است و با توجه به مساحت تا ۳۰ میلیارد تومان ارزش دارد.

رحیمی اظهار کرد: شهرداری شیراز بعد از تهیه نقشه‌ها این کتابخانه را احداث خواهد کرد و امید است تا سه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه ضروری است در تهیه طرح‌های توسعه شهری زمین دولتی برای کتابخانه‌ها در اختیار قرار گیرد، ادامه داد: با این اقدام می‌توان شهرداری‌ها را تنها برای ساخت مکلف کرد؛ چراکه وقتی زمین کاربری عمومی داشته باشد با قیمت نازلی تهیه خواهد شد؛ همچنین مطلوب است چنانچه صنایع و افراد حقیقی و حقوقی در حوزه ساخت کتابخانه‌ها مشارکت کنند، در عوض از مزایای تخفیف در درآمد مشمول مالیات برخوردار ‌شوند.

وی نقش خیران را در حوزه دانش‌افزایی و تامین زیرساخت‌های فرهنگی ستود و اظهار کرد: نیکوکاران فارس همواره در این زمینه پیشقدم بوده‌اند و واقعیت امر این است که مبنای توسعه همه جوامع دانایی است و راه کسب دانش کتابخوانی است که باید به این موضوع توجه کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این نشست اظهار کرد: مسائل مربوط به کتابخانه های عمومی متنوع است و در برخی دوره‌ها با کم‌توجهی بعضی دستگاه‌های اجرایی روبه‌رو بوده است.

علیرضا مختارپور با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ به بعد توجه بیشتری به این مسائل صورت گرفت، افزود: تا امروز ۷۰۰ کتابخانه که از سال ۱۳۹۳ در دست ساخت بود، به مجموعه کتابخانه‌های عمومی اضافه شد؛ اما این تعداد خود را نشان نمی دهد چرا که برخی کتابخانه‌ها به خاطر مسائل طبیعی و یا فرسودگی از بین رفتند و قرارداد برخی کتابخانه های مشارکتی هم از طرف مقابل لغو شد.

نیازهای جامعه کتابخوان فراتر از ظرفیت‌هاست

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به اینکه حتی اگر تمام پروژه‌های نیمه تمام کتابخانه‌ای که در استان ها وجود دارد، به‌ بهره‌برداری رسد، نیازهای جامعه کتابخوان تامین نخواهد شد، گفت: در برخی مناطق ناچاریم به جای کتابخانه‌سازی از فضاهای امانی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه با داشتن بیش از ۶۰ هزار روستا در کشور کمتر از یک هزار کتابخانه در روستاها وجود دارد، افزود: در روستاهای بالای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر امکان کتابخانه‌سازی نداریم اما می شود از مدارس بلااستفاده آموزش و پرورش استفاده کرد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس نیز درباره اختصاص کتابخانه به شهرهای بدون کتابخانه استان گفت: پنج شهر بدون کتابخانه طی چند روز آینده صاحب کتابخانه خواهند شد.

روح‌الله منوچهری بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها تمدید رایگان یکساله کارت اعضای برای استفاده مداوم از خدمات کتابخانه‌ای صورت پذیرفت.

در شهر شیراز با حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، ۳۸ کتابخانه عمومی نهادی و ۲۰ کتابخانه مشارکتی دارد. این بدان‌معناست که حتی با ساخته‌شدن مهمترین‌ کتابخانه شهر همچنان قصه ساخت و ساز کتابخانه‌ها سری دراز خواهد داشت.

۲۴ آبان، نخستین روز هفته کتاب و کتابخوانی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار