خستگی زیاد یکی از علائم رایج ابتلا به کووید 19 است اما این تنها علامت بیماری نیست. اگر خدای نکرده به کروناویروس مبتلا شده باشید خستگی شما ممکن است با سرفه و گلودرد همراه باشد. البته برخی افراد هیچ علامتی حتی خستگی را نیز احساس نمی‌کنند.
کد خبر: ۹۱۷۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 19 November 2020

چیزی به سالگرد ظهور ویروسی ناشناخته و موذی کروناویروس نمانده است اما این ویروس همچنان جولان می‌دهد و به نظر می‌رسد قصد نابودی ندارد. از طرف دیگر تصمیمات نادرست و مقابله‌های جسته و گریخته در کشور، مهار آن را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده است. هر چه هست کروناویروس بلای جان مردم شده و در اکثر مبتلایان خستگی زیادی ایجاد می‌کند که حتی هفته‌ها بعد از بهبودی با آن‌ها می‌ماند. علاوه براین کروناویروس باعث افزایش خطر ابتلا به سندرم خستگی مزمن در بیماران می‌شود. در این مطلب به خستگی مربوط به کروناویروس و علائم رایج کووید 19 می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

آیا خستگی تنها علامت کروناویروس است؟
خستگی زیاد یکی از علائم رایج ابتلا به کووید 19 است اما این تنها علامت بیماری نیست. اگر خدای نکرده به کروناویروس مبتلا شده باشید خستگی شما ممکن است با سرفه و گلودرد همراه باشد. البته برخی افراد هیچ علامتی حتی خستگی را نیز احساس نمی‌کنند.
اگر این روزها هرازگاهی احساس خستگی زیادی می‌کند و یا خستگی‌تان بدون تب و سرفه است احتمال کمی وجود دارد که به کرونا مبتلا شده باشد. اما اگر در روزهای اخیر با فرد مبتلا به کروناویروس در تماس بوده‌اید بهتر است وضعیت سلامتی‌تان با انجام تست یا مشورت با متخصص برحسب علائمتان بررسی شود. البته توصیه می‌شود تا حدامکان از مراجعه به مراکز درمانی بپرهیزید و از طریق تلفن با این مراکز و متخصصان در تماس باشید.

خستگی ناشی از کروناویروس چگونه است؟
فردی که به کروناویروس مبتلا شده باشد خستگی شدیدی احساس می‌کند که ممکن است روزها و حتی هفته‌ها به طول بیانجامد. مدت زمان آلودگی به کروناویروس برای افرادی که نوع خفیف آن مبتلا شده‌اند معمولاً بین یک تا دو هفته طول می‌کشد. برخی افراد در طول روز ساعاتی خوب هستند و در برخی ساعات به اوج خستگی می‌رسند. برخی دیگر نیز در طول دوره آلودگی به این ویروس احساس خستگی عضلانی شدیدی دارند که همانند احساس بدن‌درد و کوفتگی است. البته باید بگوییم که ممکن است احساس خستگی فعلی شما علامت استرس و فشار عصبی ناشی از طولانی شدن بحران اپیدمی کووید 19 و خانه‌نشینی و قرنطینه طولانی باشد. بنابراین بدانید که هر نوع خستگی علامت ابتلا به کروناویروس نیست و نباید نگران باشید.

چه علائم دیگری به همراه خستگی بروز می‌کند؟
اگر خدای نکرده به کروناویروس آلوده شده باشید احتمالاً علاوه بر خستگی علائم دیگر آن نظیر سردرد را نیز تجربه خواهید کرد. علائم دیگری مانند گلودرد، التهاب چشم، از دست دادن کامل یا نسبی حس بویایی، کاهش یا از بین رفتن حس چشایی یا سرگیجه از دیگر علائم کروناویروس با شدت متوسط هستند. یادتان باشد که کروناویروس در برخی افراد و بخصوص کودکان علاوه بر خستگی، سرفه و تب ممکن است باعث بروز اسهال نیز شود. حواستان باشد اگر احساس تنگی نفس و فشار و سنگینی روی قفسه سینه داشته باشید و یا در تکلم یا قدرت حرکت دچار مشکل شدید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.
توجه داشته باشید که برخی علائم کووید 19 مانند سرفه، التهاب چشم و مشکلات پوستی معمولاً با علائم آلرژی اشتباه گرفته می‌شوند. بنابراین لازم است که با دقت در خصوص علائمتان با متخصص صحبت کنید و در صورت لزوم تست بدهید تا مشکل اصلی‌تان مشخص شود.
اگر خدای نکرده به کروناویروس آلوده شده باشید احتمالاً علاوه بر خستگی علائم دیگر آن نظیر سردرد را نیز تجربه خواهید کرد. علائم دیگری مانند گلودرد، التهاب چشم، از دست دادن کامل یا نسبی حس بویایی، کاهش یا از بین رفتن حس چشایی یا سرگیجه از دیگر علائم کروناویروس با شدت متوسط هستند


برای مقابله با ضعف ناشی از کووید 19 چه باید کرد؟
اکثر افرادی که دچار کووید 19 می‌شوند تا چند هفته بعد از بروز علائم نیز احساس خستگی و ضعف می‌کنند. این نوع خستگی بعد از آلوده شدن به بیماری‌های عفونی مانند کروناویروس رایج است. در اصطلاح پزشکی این مشکل را «آستنی یا خستگی پس از ویروس» می‌گویند. این مسئله کاملاً طبیعی است و بخشی از روند بهبودی محسوب می‌شود. مدت زمان خستگی بعد از ابتلا به کروناویروس متغیر بوده و بین 1 هفته تا 4 ماه به طول می‌انجامد. متأسفانه دارو یا درمان خاصی برای برطرف کردن این نوع خستگی و ضعف وجود ندارد و این مشکل به خودی خود بعد از مدتی کاهش یافته و برطرف می‌شود. با این حال می‌توان با مراقبت و رعایت بهداشت زندگی تا حد زیادی با آن مقابله کرد. برای این کار لازم است که مراقب تغذیه‌تان باشید. غذاهای سالم و مقوی میل کنید. تا جایی که می‌توانید بخوابید و استراحت کنید. در عین حال از بی‌تحرکی مفرط بپرهیزید. کمی تحرک بدنی داشته باشید اما به سراغ ورزش و حرکات سنگین نروید. ورزش‌هایی مانند یوگای آرام و یا مدیتیشن می‌توانند کمک‌کننده باشند. تمام این عادات ساده و معمولی می‌توانند شما را به زندگی عادی بعد از ویروس برگردانند و به شما کمک می‌کنند تا بحران را پشت سر بگذارید.

خطر سندرم خستگی مزمن در کمین کرونایی ها
نتایج چندین پژوهش اپیدمولوژیک نشان داده است که بین بیماری‌های عفونی و بروز سندرم خستگی مزمن ارتباط وجود دارد. به عقیده برخی از متخصصان، اپیدمی کروناویروس می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سندرم خستگی مزمن شود. اگر به مدت بیش از 4 تا 6 ماه بعد از ویروس همچنان احساس خستگی دارید احتمالاً دچار این سندرم شده‌اید. سندرم خستگی مزمن ممکن است تا سال‌ها نیز ادامه داشته باشد. از طرف دیگر ممکن است به دردهای عضلانی، اختلال خواب، ضعف و مشکلات عصبی مانند افسردگی نیز منجر شود.
نتایج پژوهشی که در سال 2003 و در زمان اپیدمی بیماری سارس انجام شد نشان می‌دهد که 40 درصد بیماران چند سال بعد از ابتلا همچنان احساس خستگی داشته‌اند. از بین این تعداد برای حدود 25 درصدشان سندرم خستگی مزمن تشخیص داده شده است. اخیراً متخصصان با تکیه بر نتایج پژوهشی که در سال 2003 در زمان همه‌گیری بیماری سارس در تورنتو انجام شده بود تخمین زده‌اند که در ایالات متحده آمریکا، بین 408 هزار تا 3570000 بیمار مبتلا به کووید 19 به سندرم خستگی مزمن دچار شده‌اند.

تا جایی که می‌توانید از مزمن شدن خستگی جلوگیری کنید
در حال حاضر، مشکلات برخی بیماران بهبود یافته از کروناویروس قابل مشاهده است. بهتر است بدانید که سه سال اول بعد از ویروس برای جلوگیری از مزمن نشدن خستگی بسیار بااهمیت است. در واقع نظارت و مراقبت از بیمارانی که به کووید 19 مبتلا بوده‌اند در ماه‌های اول بعد از ابتلا بسیار مهم است. بنابراین کلید غلبه بر سندرم خستگی مزمن این است که در ماه‌ها و سال‌های اولیه بعد از بیماری بسیار مراقب خود باشد و به خوبی استراحت و تغذیه کنید و سعی نکنید که فعالیت جسمی زیاد و ورزش از این خستگی رها شوید.

برچسب ها: ضعف ، کرونا ، خستگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار
ارم یکی از خیابان‌های مهم شیراز است که به دلیل جذابیت‌های تاریخی،بصری و طبیعی‌اش بخشی از خاطرات بسیاری از اهالی این شهر و حتی گردشگران داخلی و خارجی را ساخته است. درختان راست قامت و تنومند و وجود باغ تاریخی ارم در همه فصول سال خصوصا پاییز رنگ و بویی ویژه به این معبر می بخشید که امسال به دلیل عملیات اجرایی این میعادگاه عصرانه پاییزی مانند سالیان گذشته محلی برای خاطره بازی گردشگران و اهالی شیراز نیست. مدیریت شهری این کلانشهر در ماه‌های اخیر عملیات اجرایی سنگفرش کردن این خیابان را آغاز کرده و جایگاه مهم این معبر شهری باعث شده که این اقدام با مخالفت‌های بسیاری مواجه شود و در ادامه برخی مدیران شهری نیز جواب منتقدان را با شعار همیشگی مدیریت شهری فعلی یعنی اقدام در مسیر انسان محوری بدهند. مخالفین این اقدام دلایلی از جمله وجود پروژه‌های مهمتر و حیاتی تر و نبود دلایل کارشناسی برای اجرای عملیات سنگ فرش را مطرح می کنند،این انتقادات با برشمردن اولویت‌های دیگری برای شهرداری شیراز از جمله ساخت بزرگراه‌های شهری و سامان دهی مناطق حاشیه شهر نیز دنبال می‌شود. تجربه سنگ فرش کردن معابر در شیراز سابقه‌ای نزدیک به یک دهه دارد و این اقدام در ابتدای دهه ۹۰ نیز در خیابان مقابل آرامگاه حافظ نیز اجرا شد و از همان روزهای ابتدای شروع عملیات اجرایی با نقدهای جدی همراه اما بالاخره اجرایی شد تا هنوز نیز برخی موافق و عده‌ای نیز مخالف این کار باشند. برخی اجرای سنگ فرش حافظیه را به دلیل ماهیت گردشگری این منطقه ضروری می دانند و برخی نیز آن را محدوده‌ای سنگلاخی قلداد می کنند که تنها بر ترافیک منطقه افزوده و استهلاک خودروها را افزایش داده است. نقدها و موافقت‌های حول اجرای سنگفرش خیابان ارم شیراز نیز اکنون بی‌شباهت با نمونه قبلی اجرا شده در این شهر یعنی خیابان مقابل آرامگاه حافظ نیست. سنگفرش کردن در دنیا رسم است رییس مرکز تحقیقات حمل ونقل و ترافیک دانشگاه شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: سنگفرش کردن محورهای گردشگرپذیر در بسیاری از شهرهای دنیا نیز مرسوم است تا ترافیک اینگونه مناطق روانسازی و بعد گردشگری آن حفظ شود. قاسم حبیب ‏آگهی افزود: البته این موضوع مهمی است که اساسا خیابان ارم در این طبقه بندی می گنجد یا خیر؟ و یا اینکه همه بخش‌های این خیابان در حوزه محور گردشگری قابل استناد باشد ،موضوعی است که باید مهندسین شهرسازی به آن بپردازند. مشخص شود که ارم گرشگری ،تجاری یا آموزشی و اداری است؟ وی ادامه داد: باید بررسی شود که زمین‌های اطراف باغ ارم به چه شکلی است و اگر کاربری تجاری ،آموزشی،اداری و ... در این منطقه وجود نداشته باشد می‌شود این محور بعنوان محوری گردشگری تفریحی مورد استفاده قرار گیرد اما اکنون این گونه نیست. وی اضافه کرد: نمی‌توان همزمان مجوز تجاری ،مطب پزشکان، آموزشی و ... در این منطقه صادر کرد و در ضمن سنگفرش خیابان را نیز انجام داد، این موضوعاتی است که با یکدیگر تناقض دارد. استاد دانشگاه شیراز اظهار داشت: ضروری است که سیاستی واحد در این زمینه اتخاذ شود و طبیعتا اگر مدیریت شهری شیراز بتواند کاربری های غیر گردشگری خیابان ارم را به سمت تفریحی و گردشگری تغییر دهد موضوع سنگفرش کردن این خیابان نیز می تواند کارشناسی شده باشد. سنگ فرش حافظیه،طرحی موفق یا ناموفق؟ وی در پاسخ به این سوال که آیا تجربه سنگفرش کردن خیابان حافظیه شیراز موفق بوده یا خیر؟ گفت: هر پروژه‌ای که در شهر به اجرا در می‌آید باید بصورت کامل اجرایی شود و ناقص رها نشود. حبیب آگهی افزود: اجرای سنگفرش یک محور گردشگری به تنهایی مدنظر نیست و باید تمام کاربری‌های اطراف نیز مدنظر قرار گیرد که با ماهیت آن منطقه هم سو باشد. سنگ فرش به گره ترافیکی بدل نشود وی اضافه کرد: اگر قرار باشد با سنگفرش کردن یک محور ترافیک ایجاد شود باید مسیر جایگزین عبور خودروها نیز پیش بینی و اجرای چنین پروژه‌ای به گره ترافیکی برای شهر تبدیل نشود. رییس مرکز تحقیقات حمل ونقل و ترافیک دانشگاه شیراز گفت: مدیریت یکپارچه شهری برای اجرای چنین پروژه‌هایی باید مدنظر قرار و سیاست‌های بخش های مختلف نیز با هم همسان باشد و اگر قرار است محوری بعنوان تفریحی باشد تمام سازمان‌ها و نهادها نیز در این خصوص با یکدیگر هماهنگ عمل کنند. انسان محوری و افزودن بر زیبایی‌های ارم ایراد نیست رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز گفت: در حال حاضر کار پیاده رو سازی و سنگفرش معابر تنها در خیابان ارم شیراز در جریان نیست و معابر بسیاری ازجمله خیابان‌های انوری، طالقانی، احمدابن موسی، معالی آباد بازآفرینی شده و یا در حال احیا و اجراست. نوذر امامی در مصاحبه با ایرنا افزود: در منطقه ۳ شهرداری شیراز محور پیاده از دروازه قرآن تا باغ جهان نما،چهارراه حافظیه و دروازه اصفهان در حال اجراست. وی با بیان اینکه بسیاری از محورهای پیاده راه قدیمی در شیراز در حال احیاست ،ادامه داد: فضای شهر باید برای همه مردم و در جهت انسان محوری احداث شود. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز اضافه کرد: باغ ارم و خیابانی که به همین نام در شیراز قرار گرفته شهرتی جهانی دارد و هر ساله میلیون‌ها بازدیدکننده از سراسر جهان و سایر نقاط کشور از این میراث ارزشمند دیدن می کنند و به این خیابان وارد می شوند. وی اضافه کرد: شیراز باید روز به روز در چشم شهروندان و مسافران و گردشگران این شهر زیباتر باشد و ارتقای سیمای مناسب این شهر نه تنها ایرادی ندارد بلکه کار بسیار ارزشمندی است. او بیان کرد: خیابان و باغ ارم در خاطر شهروندان شیرازی نیز یادآور خاطرات شیرین،زیبایی، طراوت و شادابی است و از این نظر نیز میراثی معنوی بشمار می رود و هیچ ایرادی ندارد که این خیابان روز به روز زیباتر و بر جلوه‌های مثبت بصری آن افزوده شود و این میراث که از گذشتگان به ما رسیده باید زیباتر به دست آیندگان برسد. اجباری به ورود با خودرو شخصی به خیابان نیست امامی در پاسخ به این سوال که تجربه سنگ فرش کردن خیابان حافظیه نیز موجب بروز برخی گلایه‌ها از ایجاد ترافیک، کندی تردد و افزایش استهلاک خودروها شده، گفت: چه اجباری وجود دارد که شرایط برای دعوت هرچه بیشتر اتومبیل‌ها به خیابان و سطح شهر فراهم شود؟ وی ادامه داد: پیاده سازی استراتژی انسان محوری یکی از مهمترین شعارهای شورا و تیم مدیریتی شهرداری فعلی شیراز است که بر این دلالت دارد که انسان و مردم باید بصورت پیاده وارد معابر و نقاط شهری شوند و از تراکم خودرویی کاسته شود. او اضافه کرد: بهتر است حتی یک لاین خیابان ارم شیراز بطور کامل برای عبور خودرو مسدود و به پیاده راه تبدیل شود و تردد خودرویی تنها در یک مسیر آن جریان داشته باشد. عضو شورای شهر شیراز با تاکید بر این مطلب که هموارسازی زمینه تردد خودروها در شهر برابر است با افزایش آلودگی هوا،گفت: هراندازه زمینه پیاده راه سازی در شیراز فراهم شود به نفع مردم و شهروندان خواهد بود. امامی گفت: زیباسازی محورهای اطراف میراث فرهنگی و تاریخی شیراز یکی از وظایف مهم شهرداری این کلانشهر است و مدیریت شهری نیز به احترام هویت شهری و خاطراتی که مردم و شهروندان شیرازی در گوشه گوشه این شهر دارند به دنبال احیای این میراث مهم است. رییس کیسیون معماری و شهرسازی شورا: مسدودسازی‌ کوچه باغات قصردشت هم دلیل عمرانی دارد وی دلیل بستن بخش هایی از محورهای پیاده باغ های قصردشت را انجام عملیات اجرایی دانست و بیان کرد: محور گردشگری رمضانیه در قصردشت شیراز در حال اجراست که این مسیر از دل باغ های شیراز نیز عبور خواهد کرد و به همین دلیل در حال حاضر بخش هایی از مسیرهای کوچه باغ های قصردشت بسته شده است. امامی گفت: لازم است همه مردم شیراز بتوانند از طراوت و زیبایی کوچه باغ‌های قصردشت شیراز بعنوان پیاده راه استفاده کرده و همچنین در این منطقه محور دوچرخه سواری نیز در حال ایجاد است. او بیان کرد: شهروندان شیرازی مطمئن باشند که نمایندگان آنها در پارلمان شهری بعنوان ناظر بر کار شهرداری بر هزینه‌ سرمایه‌های شهروندان با ریزبینی نظارت خواهند کرد. امامی برخی نقدهای کنونی در خصوص مواردی ازجمله سنگفرش خیابان ارم را به دور از انصاف می داند و می گوید: اجرای عملیات اجرایی در خیابان ارم برای ارزش گذاری به این منطقه و زیباسازی منظر شهری است. نماینده مجلس: اولویت ندارد نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم در روزهای گذشته به جمع منتقدان سنگفرش خیابان ارم پیوست. ابراهیم عزیزی نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم به این طرح انتقاد کرد و گفت: پروژه سنگ فرش کردن خیابان ارم چه ضرورتی دارد که در این شرایط در اولویت شهرداری شیراز قرار گرفته در حالی که پروژه هایی چون حوزه آبریز دروازه قرآن با توجه به فصل بارندگی و خطر آن برای شهروندان بر زمین مانده است. وی افزود: شهرداری شیراز اولویت ها و نیازهای اصلی شهر را کنار گذاشته و پروژه هایی را دنبال می کند که ضرورتی برای آن احساس نمی شود یا می توان آن را پس از کارهای اصلی که نیاز مردم شهر است، انجام داد. وی ادامه داد: ظاهرا برخی افراد به سبب برخی منافع، پروژه هایی را به شهرداری تحمیل می کنند وگرنه ضرورتی ندارد که پروژه ای چون سنگ فرش خیابان ارم اولویت شهرداری شود در حالی که قبلا چنین پروژه هایی شکست خورده است. رییس مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرداری از جمله سازمان هایی است که با منابع عمومی و پول مردم اداره می شود لذا توجه به نیازها و ضرورت های اولویت دار مردم نیز برای شهرداری یک امر لازم است. عزیزی به پروژه مسیر دسترسی صدرا -دوکوهک و عدم انجام تعهدات شهرداری در این خصوص نیز اشاره و بیان کرد: قرار بود بخشی از این پروژه را نیز شهرداری شیراز انجام دهد اما با گذشت یک سال هیچ اقدامی صورت نگرفته و به خاطر همین اهمال، پروژه خوابیده است و این در حالی است که همگان به ضرورت راه های دسترسی در صدرا واقف هستند. وی به عدم توجه کافی به جنوب شهر شیراز اشاره کرد و گفت: امروز جنوب شهر شیراز با مشکلات عدیده اش رها شده و شهرداری با علم به این موضوع، پروژه هایی را دنبال می کند که ضرورتی برای مردم ندارد. وی ادامه داد: کارهای انجام نشده در جنوب، شرق و قسمت های مختلف شهر شیراز که از محرومیت رنج می برند، به حدی زیاد است که اگر شهرداری بخواهد آن ها را دنبال کند، دیگر وقتی برای پروژه های بی ضرورت پیدا نخواهد کرد. رییس مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: بسیاری از مردم و علمای شهر تماس گرفته و خواستار پاسخگویی ما از عملکرد شهرداری شده اند و ما نیز واقعا نمی دانیم به آنها چه پاسخی دهیم. عزیزی افزود: به هر حال وظیفه ذاتی نمایندگان ایجاب می کند که بر اقدامات دستگاه ها نظارت کنند لذا امیدواریم مسوولان شهرداری پاسخ عقلانی و منطقی برای کارهای خود داشته باشد. آرامش روحی عابرین ارم شهردار منطقه یک شیراز نیز اصل تامین آسایش جسمی و آرامش روحی افراد پیاده را در محورهای گردشگری به دلیل حضور گردشگر و افراد پیاده را مقدم دانست و گفت: یکی از راه‌های متداول مورد قبول صاحبنظران برای شاخص کردن حرکت پیاده، آرامسازی ترافیکی است. غلامرضا نامورچی مناسبترین راه آرام سازی ترافیکی را استفاده از مصالحی مثل سنگ یا بتن و .... در فرش کف این خیابان‌ها دانست که در صورت اجرای نورپردازی مناسب، علاوه بر زیبایی خیابان می‌تواند به لحاظ روحی دقت رانندگی را نیز افزایش دهد و باعث امنیت جسمی و روحی استفاده کنندگان قرار گیرد و به یکی از نمادهای انسان محوری شهر تبدیل شود. ۱۹ میلیارد تومان اعتبار سنگفرش ارم او همچنین برآورد اولیه اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه را حدود ۱۱.۵ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: قیمت نهایی پروژه حدود ۱۹.۵ میلیارد تومان برآورد شده است. شهردار منطقه یک شیراز ادامه داد: در برنامه زمان بندی ارائه شده چنانچه شرایط نامتعارفی اتفاق نیفتد و محدودیت‌های کرونایی در پروژه‌های عمرانی ابلاغ نشود تا نوروز آتی پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید. شهرداری شیراز اولویت ها و نیازهای اصلی شهر را کنار گذاشته است|اعتبارات شیراز فدای سنگ فرش ها می شوند