گرچه هنوز دانشگاه علوم پزشکی اطلاعیه رسمی و اطلاع رسانی درباره کمبود ذخایر خونی انجام نداده است، اما در روزهای گذشته ذخایر خونی استان فارس به مرز هشدار رسیده و با وجود محدودیت‌های تازه، روند خون رسانی به بیماران نیازمند دچار اختلال شده است
کد خبر: ۹۱۷۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵ 19 November 2020
به گزارش تابناک فارس: در این میان آنچه بیش از همه نمود یافته تلاش مردمی برای تشویق شهروندان و نیک اندیشان به اهدای خون است؛ آنچه که از سوی سازمان انتقال خون و دانشگاه علوم پزشکی کمتر به آن پرداخته شده و کمپین‌های مردمی فراموش شده است.
 
درباره جبران میزان خونی که بدن یک نفر اهداکننده نیاز دارد اطمینان خاطر وجود دارد که بلافاصله پس از اهدا، از طریق ذخایر خونی فرد تأمین و جایگزین می‌شود البته آن ذخایر حدود هشت هفته طول می‌کشد که دوباره ساخته شود.
 
با وجودی که مراکز خون گیری و انتقال خون از بالاترین سطح ایمنی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برخوردار هستند، اما همچنان بسیاری از مردم به دلیل هراس از ابتلاء به کووید ۱۹ ترجیح می‌دهند از اهدای خون صرف‌نظر کنند و این روند موجب شده نگرانی به وجود بیاید که ذخایر خونی استان فارس کمتر از پنج روز دیگر به پایان می‌رسد.
 

مدیرکل انتقال خون فارس در این باره از رعایت فاصله گذاری اجتماعی در زمان انتظار برای اهدای خون خبر داد و گفت: در بین تخت‌های خون گیری فاصله لازم رعایت شده و این فاصله به دو برابر وضعیت معمول افزایش پیدا کرده است.

در سال‌های اخیر استان فارس از معدود مناطق ایران به شمار می‌رفت که در زمینه اهدای خون و فرآورده‌های خونی سرآمد بود و حتی یکی از فاکتورهای این موفقیت شمار اهداکنندگان مستمری بود که در این استان به اهدای خون می‌پرداختند.
 
یکی از نقاط عطف عملکرد مردم استان فارس و انتقال خون را می‌شود در جریان زلزله ۵ دی ۱۳۸۲ در شهرستان بم برشمرد که موجی از همبستگی را در پی داشت و صف‌های طولانی مقابل مراکز اهدای خون شیراز را رقم زد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار