یکی از شهرستانهای استان فارس که، در سال‌های اخیر کشت و تولید گیاهان دارویی در اون رونق زیادی داشته، شهرستان فیروزآباد است. شهرستان فیروزآباد در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شیراز قرار دارد و به عنوان قطب تولید گیاهان دارویی استان فارس شاخته می شود، علاوه بر گیاهان دارویی که به صورت وحشی و خودرو در کوه‌ها و دشت های شهرستان رویش دارد ، بیش از 14هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت انواع گیاهان دارویی می باشد.
کد خبر: ۹۱۸۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱ 21 November 2020

تابناک فارس به نقل از علم و فناوری: وابستگی اقتصاد کشور به نفت طی چند دهه گذشته مانع از بروز سایر توانمندی ها و ظرفیت های بالقوه اقتصادی کشورمان شده است.

 

گیاهان دارویی؛ گنجینه اقتصادی

 

یکی از ظرفیت‌های بالقوه کشورمان که می‌تواند زمینه یک جهش اقتصادی در دراز مدت را برای کشور فراهم کند و به تبع آن منابع سرشار ارزی را نیز نصیب کشورمان نماید، تولید گیاهان دارویی است. ایران یکی از کشور های منحصر به فرد در زمینه کشت گیاهان دارویی می باشد، چرا که تقریباً اکثر گونه‌های گیاهی دارویی دنیا، در ایران امکان کشت و تولید دارند.

استان چهارفصل فارس، با ویژگی های اقلیمی و تنوع آب و هوایی که دارد، از مناطق مهم رویش انواع گیاهان دارویی می باشد و با تولید ۵۰ درصد گیاهان دارویی کشور رتبه نخست پرورش و صادرات گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده است.

تغییر الگوی کشت و درآمدزایی از مهمترین دلایل افزایش تولید گیاهان دارویی در استان فارس بوده که سالانه بیش از ۴۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی به ارزش ۲۵ میلیون دلار به کشورهای حوزه خلیج فارس، انگلستان، آلمان، ژاپن، ترکیه، چین و فرانسه صادر می شود.

 

پتانسیل بالای فارس در گیاهان دارویی

 

یکی از شهرستانهای استان فارس که، در سال‌های اخیر کشت و تولید گیاهان دارویی در اون رونق زیادی داشته، شهرستان فیروزآباد است. شهرستان فیروزآباد در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شیراز قرار دارد و به عنوان قطب تولید گیاهان دارویی استان فارس شاخته می شود، علاوه بر گیاهان دارویی که به صورت وحشی و خودرو در کوه‌ها و دشت های شهرستان رویش دارد ، بیش از 14هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت انواع گیاهان دارویی می باشد.

با وجود اینکه شهرستان فیروزآباد از شرایط اقلیمی مناسب برای تولید گیاهان دارویی برخوردار است اما متاسفانه توجهی به صنعت فرآوری این محصول در این شهرستان نشده و خام فروشی چالش مهم گیاهان دارویی این منطقه می باشد.

مجتبی قاسم زاده، کارشناس گیاهان دارویی و صاحب مزرعه تخصصی، الگویی زرگیاه فیروزآباد گفت: :نه کشاورز زاده بودیم و نه تجربه کشاورزی داشتیم و از رشته مکانیک به رشته گیاهان دارویی تغییر رشته دادم.

وی ادامه داد: همراه برادرم در سال 91 برای شروع کار تولید، قطعه ای زمین زراعی اجاره کردیم و در ادامه با تلاش و پشتکار، در مدت ۳ سال فیروزآباد را به قطب گیاهان دارویی تبدیل کردیم.

کارآفرین کشاورزی گیاهان دارویی افزود: گیاه شاخصی که سال اول کاشتیم گیاه استویا بود. این گیاه گرمسیری است که از پاراگوئه وارد ایران شده. در سالهای ۹۷ و ۹۸ بزرگترین تولید کننده استویا و همچنین اولین تولیدکننده بذر این گیاه در کشور شدیم.

این تولید کننده گیاهان دارویی در شهرستان فیروزآباد خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی نه تنها برای دارو مصرف می‌شود، بلکه در صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی نیز کاربرد زیادی دارد.

وی افزود: در راستای تولید گیاهان دارویی، به دنبال گیاهان دارویی اقتصادی هستیم و داریم و در کنار کار کشت و تولید، به کشاورزان متقاضی تولید گیاهان دارویی، گیاهان دارویی اقتصادی را معرفی می کنیم تا کشاورزی که سالها زحمت می‌کشد از لحاظ درآمدزایی و هم از لحاظ خدمت به سلامت جامعه، کار مفیدی انجام داده باشند.

مجتبی قاسم‌زاده درباره میزان سطح زیر کشت گفت: سطح زیر کشت ما 10 هکتار می باشد و در فضای آزاد کشت می‌کنیم و چهار واحد گلخانه ای نیز داریم که هم اکنون بزرگترین مرکز تخصصی تکثیر و تولید گیاهان دارویی در کشور است.

وی اضافه کرد: در کنار استویا، در تولید علف لیمو بزرگترین مزرعه کشور را داریم که اسانس آن در صنایع آرایشی و بهداشتی بسیار مصرف می‌شود و از نظر دارویی هم در دنیا در نابود کننده سلول سرطانی معروف می باشد. گیاه دیگری که در مزرعه زرگیاه کشت می‌شود، گیاه نشاسته ای پروتئینی، به نام گندم سیاه است که از نظر تولید در این گیاه هم، اولین تولید کننده در کشور هستیم، از کاشت تا برداشت این گیاه کمتر از دو ماه طول می‌کشد،گندم سیاه بهترین گیاه شهدزا است که زنبورداران می‌توان از کشت این گیاه بهره زیادی ببرند. وی همچنین گفت: ما در تولید گیاه چیا هم اولین تولید کننده ایم، این گیاه غنی و سرشار از امگا ۳ میباشد که همه افراد می‌توانند در رژیم غذایی خودشان استفاده نمایند. در این چند سال که کار می‌کنیم با هزینه شخصی بوده و با تمام مشکلات اقتصادی که در کشور بوجود آمده ما نقش خوبی در اشتغال و تولید و جلوگیری از خروج ارز ایفا کرده ایم. دراین راستا 7 هزار نفر به صورت روز مزد و 20 نفر بصورت دائمی مشغول بکارند.

قاسم‌زاده خاطر نشان کرد: ما 10 گیاه اقتصادی را را به صورت انبوه تولید می کنیم، که بیشترین بازار های مصرف ما، تهران تبریز، مشهد، اصفهان، می باشد. و هنوز بازار مصرف داخلی نیاز به تولید بیشتر دارد.

وی یادآور شد: ما تلاش کردیم هرگیاه با سازگاری برای رشد، با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی هرمنطقه معرفی کنیم، تا کشاورزان بتوانند در کنار تولید و درآمد، بهترین کیفیت را هم داشته باشند.

وی افزود، ما در کنار کار تولید، آموزش و ترویج کلاس های مجازی و حضوری در مزرعه را برای علاقمندان داریم و کشاورزان متقاضی را از کاشت تا برداشت و عرضه به بازار آموزش می‌دهیم.

 

سهم نه چندان زیاد ایران از تجارت جهانی گیاهان دارویی

سهم تجارت جهانی از محصولات گیاهی دارویی حدود ۱۲۴ میلیارد دلار می باشد اما سهم کشور ما تنها کمی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در سال است، در واقع سهم کشور ما حدود نیم درصد از کل سهم تجارت جهان در حوزه گیاهان دارویی می باشد.

امارهای صادراتی محصولات گیاهان دارویی ایران طی سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ حاکی از ارزآوری انهاست. بطوری که در ۹ سال اخیر 120 درصد رشد داشته است. بر اساس آمار های کارشناسی شده سازمان توسعه و تجارت ایران، صادرات گیاهان دارویی طی چهار ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش 120درصد و از نظر وزنی 46 درصد رشد نشان می‌دهد. از آنجا که گیاهان دارویی به اندازه یک چهارم محصولات دیگر نیاز به آبیاری دارند، می توانند جایگزین خوبی برای محصولات پرآب باشند.

 

گیاهان دارویی جایگزینی مناسب برای کشت در فارس

 

کشاورزان استان فارس می توانند با توجه به شرایط اقلیمی و کم آبی، اقدام به کشت های کم آب تر کنند و با دریافت حمایت‌هایی از سازمان جهاد کشاورزی علاوه بر احیای این گیاهان ارزشمند، اشتغالزایی پایدار و درآمدزایی مناسبی نیز داشته باشند. فراوری گیاهان دارویی و سپس ارائه انها به بازارهای داخلی و خارجی باعث اشتغالزایی بیشتر و تولید ارزش افزوده می شود، به طوری که استان فارس می‌تواند بالاترین درآمد را از طریق فرآوری گیاهان دارویی کسب کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار