مگس مدیترانه‌ای یکی از آفات مخرب جهان است که امسال دامن‌گیر بهره‌برداران انجیر دیم استهبان شده است.
کد خبر: ۹۱۸۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶ 21 November 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: مدرس در حال توضیح دادن درباره تاریخچه انجیر در استهبان، نکات کلیدی در احدث باغ دیم است که یکی از شرکت‌کنندگان با بلند کردن دستان خود ظاهرا درخواست سوال پرسیدن دارد به او اجازه سوال پرسیدن می‌دهند.

این بهره‌بردار با صدایی که رو به بلندی دارد خطاب به مدرس کلاس این جملات را تکرار می‌کند "درختان انجیر ما رو به نابودی است". "مگس مدیترانه به ما باغداران فشار وارد کرده". "از مسئولان گله‌مندیم که چرا برای نابودی این آفت مخرب دوشادوش و همراه باغداران نیستند". "اگر جلوی این آفات گرفته نشود به شهرستان‌های مجاور سرایت می‌کند". " مگس مدیترانه‌ای مثل زلزله آمد و کاری که مگس مدیترانه‌ای با باغ‌های ما کرد کرونا با جهان نکرد". "‌50 درصد تلفات انجیر به خاطر مگس مدیترانه‌ای داشتیم". تکرار چندین باره این جملات حکایت از دل پردرد این بهره‌بردار انجیر استهبان دارد.

مگس مدیترانه‌ای یکی از آفات مخرب جهان است که دامنه تخریب آن نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه به مراتب وسیع‌تر است و می‌تواند به درختان هلو، خرمالو، انجیر، سیب زرد، آلو، گلابی و دیگر مرکبات آسیب بزند. این آفت حتی می‌تواند در بین میوه‌های رسیده و میوه‌های پوسیده موجود در باغات هم وجود داشته باشد.

مگس مدیترانه‌ای تا دو ماه می‌تواند زنده بماند و در صورت مساعد بودن شرایط تا شش ماه هم قادر به ادامه زندگی است. این حشره از میوه‌های رسیده در فصل سرما بیشتر استفاده می‌کند و به طور کلی شرایط برای زندگی آن در فصل سرما مناسب‌تر است.

 

عدم ارتباط بهره‌برداران انجیر استهبان با مرکز تحقیقات کشاورزی

مسلم جعفری که دکترای رشته باغبانی دارد و در حال حاضر در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استهبان مشغول به فعالیت است با اشاره به عدم ارتباط بهره‌برداران انجیر استهبان با مرکز تحقیقات کشاورزی این شهرستان می‌گوید: ایستگاه تحقیقات کشاورزی سابقه 25 ساله در استهبان دارد اما متاسفانه بیش از 80 درصد کشاورزان و باغداران این شهرستان حتی یک بار هم برای مطرح کردن مشکلات و مسائلشان به ما مراجعه نکرده‌اند.

وی می‌افزاید: چندین بار دوره‌های آموزشی در زمینه کشت اصولی انجیر دیم، روش مبارزه با آفات، تغذیه درخت و غیره در استهبان برگزار شده و برای بیش از 5 هزار نفر پیامک حضور در این دوره‌های رایگان ارسال شده اما تنها 34 نفر در این کلاس‌‌ها حاضر شده‌اند زیرا بیشتر آنها معتقدند که چون انجیرکاری شغل آبا و اجدادیشان است همه چیز در مورد آن می‌دانند و نیاز به آموزش ندارند.

نبود کارشناس گیاه پزشکی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استهبان

جعفری با اشاره به نبود کارشناس گیاه پزشکی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استهبان می‌گوید: در این ایستگاه تنها دو کارشناس باغبانی حضور دارند. در شهرستان استهبان که قطب انجیرکاری ایران باید یک کارشناس گیاه پزشکی حضور داشته باشد.

وی در توضیح روش‌های مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای می‌گوید: تله‌گذاری با استفاده از خمیرمایه و میوه گندیده میزان تلفات محصول انجیر از 64 درصد به 10 درصد می‌رساند اما باغدران باید توجه کنند که این طعمه‌گذاری‌ها باید قبل از رسیدن میوه (حدود 20 تیرماه) انجام شود و نباید اجازه دهند که این مگس شروع به تخم‌ریزی کند زیرا هر مگس بین 25 تا 70 عدد تخم‌ می‌گذارد و در عرض یک هفته یک مگس به یک میلیون مگس افزایش پیدا می‌کند و در این صورت دیگر سم و آفت‌کش هم نمی‌تواند این حجم از آفت را از بین ببرد.

بهره‌برداران به توصیه‌های مدیر پارسل خود توجه کنند

مهدی اعیان‌منش، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان درباره گلایه بهره‌برداران نسبت به عدم حضور مسئولان جهادکشاورزی در کنار باغدران می‌گوید: براساس نظام نوین ترویج هر منطقه به تعدادی پهنه و پارسل تقسیم‌بندی شده و هر پهنه و پارسل یک مدیر دارد که به آن قسمت سرکشی می‌کند به بهره‌برداران مشاوره و راهنمایی می‌دهد و کلاس ترویجی برگزار می‌کند.

وی بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا خیلی از بهره‌برداران برای دوری از شهر و تجمعات در اتاق‌های کارگری که در باغ خود دارند ساکن شدند که به دلیل مصرف آب بیشتر، میوه و غیره سبب ایجاد رطوبت در باغ‌ها شد و کنار آن افزایش بارندگی شهرستان و آبیاری بی‌موقع به افزایش رطوبت باغ‌ها دامن زد و خسارت‌هایی به باغ‌ها وارد کرد.

مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای به صورت سم‌پاشی نیست

مدیر جهاد کشاورزی استهبان با بیان اینکه مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای به صورت سم‌پاشی نیست و به صورت تله‌گذاری، هرس درختان، ایجاد تهویه بیشتر در درخت انجیر است، عنوان کرد: جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی استهبان این مواد را مکررا به بهره‌برداران اعلام کرده اما متاسفانه این ارتباط یک سویه است کشاورزان هم باید برای رفع مشکلاتشان به ما مراجعه کنند و ارتباط دو سویه بین جهاد و باغداران ایجاد شود.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استهبان کارشناس نیروی متخص گیاه پزشکی ندارد، گفت: امیدواریم با رایزنی‌هایی که انجام شده کمبود نیروی این مرکز برطرف شود اما در جهاد کشاورزی استهبان متخصص گیاه‌پزشکی حضور دارد و ما آمادگی داریم که به دلیل شرایط بیماری کرونا با ساخت کلیپ آموزشی و انتشار آن در فضای مجازی به بهره‌برداران برای رفع این مشکل کمک کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار