سرپرست سازمان امور عشایر ایران گفت: ۴۰ درصد مصرف گوشت قرمز در کشور با شیوع کرونا کاهش یافته که به دلیل انباشت دام موجب ضرر عشایر شد، به‌طوری که می‌توان گفت کرونا بیشترین ضرر را به اقتصاد عشایر زده است.
کد خبر: ۹۱۸۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳ 21 November 2020

تابناک فارس به نقل  ایرنا : «شاهپور علائی‌مقدم» در دیدار «عباس گلرو» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وی، دلایل کاهش مصرف گوشت را برگزار نشدن مراسم محرم و صفر و نذورات مردم، برگزار نشدن جشن عروسی و عزای اموات، بسته شدن رستوران‌ها و جلوگیری از صادرات دام عنوان کرد.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با تاکید بر اینکه باید برای ارتقای رفاه و معیشت عشایر برنامه داشته باشیم، گفت: در این زمینه در سال‌های اخیر هفت برنامه و طرح تعریف شده که شاخص‌ترین آنها اجرای «طرح زنجیره تولید گوشت قرمز» است.

وی توضیح‌داد: عشایر بیشترین ضرر را وقتی می‌دهند که دام‌شان را دلالان و واسطه‌ها می‌گیرند، اما با اجرای زنجیره تولید گوشت و پرداخت تسهیلات به عشایر، دست دلالان کوتاه شده است.

علائی‌مقدم اضافه‌کرد: با اجرای این طرح اطمینان خاطری برای عشایر ایجاد شده و تاکنون ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای آن به عشایر پرداخت شده است.

برندسازی و بازاریابی محصولات عشایر

سرپرست سازمان امور عشایر ایران همچنین اظهار داشت: فراوری، بسته‌بندی، برندسازی و بازاریابی محصولات عشایر دارای اهمیت زیادی است و آمادگی داریم در صورت برندسازی، از راه‌اندازی فروشگاه‌های عشایری با محوریت تعاونی‌های عشایری حمایت کنیم.

وی ادامه‌داد: تعداد ۲۳۰ تعاونی عشایری در کشور وجود دارد که همه عشایر بدون استثناء عضو این تعاونی‌ها هستند، اکنون میانگین سرمایه هر عشایر در این تعاونی‌ها که ۲۰۰ هزار تومان بود به یک میلیون تومان افزایش یافته است.

علائی‌مقدم با اشاره به اینکه تغییر الگوی تعذیه دام از جو به کنسانتره در مناطق عشایری در حال جا افتادن است، گفت: بهره‌وری جو به‌طور تقریبی ۶۵ درصد است اما بهره‌وری کنسانتره ۱.۵ برابر جو است که هزینه‌های تولید را در مناطق عشایری کاهش می‌دهد.

عشایر در بودجه سالیانه دیده نمی‌شوند

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با انتقاد از اینکه در قانون بودجه سالیانه، عشایر چندان دیده نمی شوند، بیان‌داشت: ۸۴ میلیون هکتار مرتع در کشور وجود دارد که ۳۴ میلیون هکتار آن در اختیار عشایر است، با بهره‌برداری از این مراتع هر نفر عشایر گوشت ۱۶ نفر ایرانی را تامین می‌کند که مهم است در بودجه سالیانه کشور به این موضوع توجه شود.

وی با بیان اینکه مهدی‌شهر قطب باغداری و دامداری کشور است، افزود: سمنان قطب صنعتی کشور است و سهم عشایر از مالیات بر ارزش افزوده بیش از این عددی است که تخصیص می‌یابد.

علائی‌مقدم گفت: برای ارائه خدمات بهتر به عشایر استان سمنان پنج دستگاه کامیون آب‌رسان و ۶ دستگاه خودروی خدمات‌رسان از محل فاینانس اختصاص داده شده و ۶ نفر هم در سال گذشته جذب و در امور عشایر این استان استخدام شدند.

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین جو دامداران عشایری

سرپرست سازمان امور عشایر ایران گفت: اتحادیه تعاونی عشایری درخواست تامین ۹ هزار تن جو برای عشایر داده است، اما تا به امروز ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی بانک مرکزی برای تامین آن اختصاص داده نشده است.

وی ادامه‌داد: طرحی در دست پیگیری است تا با تفاهم اتحادیه عشایری دامداران متحرک و شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی، به‌ازای تولید هر کیلوگرم دام دو کیلوگرم جو به عشایر داده ‌شود.

علائی‌مقدم ادامه‌داد: میزان تولید پشم در کشور ۴۳ هزار تن است که ۱۳ هزار تن آن را عشایر تولید می‌کنند، اما به دلیل اینکه خریداری ندارد سوزانده می‌شود و باید برای این موضوع فکر و برنامه‌ریزی شود.

این مقام مسوول خاطرنشان‌کرد: سازمان امور عشایر با امنیت غذایی و تامین مواد غذایی مردم سر و کار دارد که باید حمایت‌های لازم از سوی مجلس انجام شود.

علائی‌مقدم ادامه‌داد: اگر برای جامعه عشایری در قانون ظرفیت ایجاد کنیم، دستگاه‌های مختلف موظف به ارائه خدمات به آنان می‌شوند و دیگر نیاز نیست برای توجه به عشایر التماس کنیم.

سهم عشایر از مالیات بر ارزش افزوده، شاهکار مجلس

وی با یادآوری اینکه ۱۷ مورد در قانون برنامه ششم توسعه از عشایر نام برده شده، گفت: سهم عشایر از مالیات بر ارزش افزوده شاهکار مجلس است که سالیانه ۱۵۹ میلیارد تومان از این محل برای اجرای پروژه‌های زیربنایی در مناطق عشایری اختصاص می‌یابد.

علائی‌مقدم اضافه‌کرد: ارتقای ۱۱ شاخص توسعه‌ای در زمینه‌های دسترسی به آب، راه، بهداشت و درمان و مسائل آموزشی و مذهبی را در مناطق عشایری پیگیری می‌کنیم و درخواست داریم نمایندگان مجلس ما را در این زمینه‌ها یاری کنند.

وی گفت: ۶۶ هزار کیلومتر راه عشایری در کشور داریم که اطلس این راه‌ها تهیه شده و نیاز به رسیدگی دارند، از نمایندگان مجلس درخواست داریم طرح جامع ملی در خصوص راه‌های عشایری تصویب کنند.

به گزارش ایرنا، طبق آخرین سرشماری که ۱۱ سال قبل انجام شده، جمعیت عشایر کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب ۲۱۳ هزار خانوار عشایری ثبت شده که ۳۵ درصد صنایع دستی و ۲۵ درصد گوشت قرمز (معادل ۱۹۵ هزار تن) کشور را تولید می کنند.

اکنون جمعیت عشایر کشور به یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده و در بعد خانواری نیز از ۲۱۳ هزار خانوار به ۲۳۴ هزار خانوار افزایش یافته‌است.

استان فارس با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت عشایری رتبه نخست کشوری را از لحاظ جمعیت عشایری به خود اختصاص داده و پس از آن، استان‌های خوزستان، آذربایجان‌غربی، چهارمحال بختیاری و لرستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

۷۰ درصد اقتصاد عشایر کشور متکی به دام بوده و کوچ‌رو بودن (زندگی در مناطق قشلاقی و ییلاقی)، تولید محصولات پروتئینی، لبنی، گیاهان دارویی و صنایع دستی از شاخصه‌های جامعه عشایری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار
ارم یکی از خیابان‌های مهم شیراز است که به دلیل جذابیت‌های تاریخی،بصری و طبیعی‌اش بخشی از خاطرات بسیاری از اهالی این شهر و حتی گردشگران داخلی و خارجی را ساخته است. درختان راست قامت و تنومند و وجود باغ تاریخی ارم در همه فصول سال خصوصا پاییز رنگ و بویی ویژه به این معبر می بخشید که امسال به دلیل عملیات اجرایی این میعادگاه عصرانه پاییزی مانند سالیان گذشته محلی برای خاطره بازی گردشگران و اهالی شیراز نیست. مدیریت شهری این کلانشهر در ماه‌های اخیر عملیات اجرایی سنگفرش کردن این خیابان را آغاز کرده و جایگاه مهم این معبر شهری باعث شده که این اقدام با مخالفت‌های بسیاری مواجه شود و در ادامه برخی مدیران شهری نیز جواب منتقدان را با شعار همیشگی مدیریت شهری فعلی یعنی اقدام در مسیر انسان محوری بدهند. مخالفین این اقدام دلایلی از جمله وجود پروژه‌های مهمتر و حیاتی تر و نبود دلایل کارشناسی برای اجرای عملیات سنگ فرش را مطرح می کنند،این انتقادات با برشمردن اولویت‌های دیگری برای شهرداری شیراز از جمله ساخت بزرگراه‌های شهری و سامان دهی مناطق حاشیه شهر نیز دنبال می‌شود. تجربه سنگ فرش کردن معابر در شیراز سابقه‌ای نزدیک به یک دهه دارد و این اقدام در ابتدای دهه ۹۰ نیز در خیابان مقابل آرامگاه حافظ نیز اجرا شد و از همان روزهای ابتدای شروع عملیات اجرایی با نقدهای جدی همراه اما بالاخره اجرایی شد تا هنوز نیز برخی موافق و عده‌ای نیز مخالف این کار باشند. برخی اجرای سنگ فرش حافظیه را به دلیل ماهیت گردشگری این منطقه ضروری می دانند و برخی نیز آن را محدوده‌ای سنگلاخی قلداد می کنند که تنها بر ترافیک منطقه افزوده و استهلاک خودروها را افزایش داده است. نقدها و موافقت‌های حول اجرای سنگفرش خیابان ارم شیراز نیز اکنون بی‌شباهت با نمونه قبلی اجرا شده در این شهر یعنی خیابان مقابل آرامگاه حافظ نیست. سنگفرش کردن در دنیا رسم است رییس مرکز تحقیقات حمل ونقل و ترافیک دانشگاه شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: سنگفرش کردن محورهای گردشگرپذیر در بسیاری از شهرهای دنیا نیز مرسوم است تا ترافیک اینگونه مناطق روانسازی و بعد گردشگری آن حفظ شود. قاسم حبیب ‏آگهی افزود: البته این موضوع مهمی است که اساسا خیابان ارم در این طبقه بندی می گنجد یا خیر؟ و یا اینکه همه بخش‌های این خیابان در حوزه محور گردشگری قابل استناد باشد ،موضوعی است که باید مهندسین شهرسازی به آن بپردازند. مشخص شود که ارم گرشگری ،تجاری یا آموزشی و اداری است؟ وی ادامه داد: باید بررسی شود که زمین‌های اطراف باغ ارم به چه شکلی است و اگر کاربری تجاری ،آموزشی،اداری و ... در این منطقه وجود نداشته باشد می‌شود این محور بعنوان محوری گردشگری تفریحی مورد استفاده قرار گیرد اما اکنون این گونه نیست. وی اضافه کرد: نمی‌توان همزمان مجوز تجاری ،مطب پزشکان، آموزشی و ... در این منطقه صادر کرد و در ضمن سنگفرش خیابان را نیز انجام داد، این موضوعاتی است که با یکدیگر تناقض دارد. استاد دانشگاه شیراز اظهار داشت: ضروری است که سیاستی واحد در این زمینه اتخاذ شود و طبیعتا اگر مدیریت شهری شیراز بتواند کاربری های غیر گردشگری خیابان ارم را به سمت تفریحی و گردشگری تغییر دهد موضوع سنگفرش کردن این خیابان نیز می تواند کارشناسی شده باشد. سنگ فرش حافظیه،طرحی موفق یا ناموفق؟ وی در پاسخ به این سوال که آیا تجربه سنگفرش کردن خیابان حافظیه شیراز موفق بوده یا خیر؟ گفت: هر پروژه‌ای که در شهر به اجرا در می‌آید باید بصورت کامل اجرایی شود و ناقص رها نشود. حبیب آگهی افزود: اجرای سنگفرش یک محور گردشگری به تنهایی مدنظر نیست و باید تمام کاربری‌های اطراف نیز مدنظر قرار گیرد که با ماهیت آن منطقه هم سو باشد. سنگ فرش به گره ترافیکی بدل نشود وی اضافه کرد: اگر قرار باشد با سنگفرش کردن یک محور ترافیک ایجاد شود باید مسیر جایگزین عبور خودروها نیز پیش بینی و اجرای چنین پروژه‌ای به گره ترافیکی برای شهر تبدیل نشود. رییس مرکز تحقیقات حمل ونقل و ترافیک دانشگاه شیراز گفت: مدیریت یکپارچه شهری برای اجرای چنین پروژه‌هایی باید مدنظر قرار و سیاست‌های بخش های مختلف نیز با هم همسان باشد و اگر قرار است محوری بعنوان تفریحی باشد تمام سازمان‌ها و نهادها نیز در این خصوص با یکدیگر هماهنگ عمل کنند. انسان محوری و افزودن بر زیبایی‌های ارم ایراد نیست رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز گفت: در حال حاضر کار پیاده رو سازی و سنگفرش معابر تنها در خیابان ارم شیراز در جریان نیست و معابر بسیاری ازجمله خیابان‌های انوری، طالقانی، احمدابن موسی، معالی آباد بازآفرینی شده و یا در حال احیا و اجراست. نوذر امامی در مصاحبه با ایرنا افزود: در منطقه ۳ شهرداری شیراز محور پیاده از دروازه قرآن تا باغ جهان نما،چهارراه حافظیه و دروازه اصفهان در حال اجراست. وی با بیان اینکه بسیاری از محورهای پیاده راه قدیمی در شیراز در حال احیاست ،ادامه داد: فضای شهر باید برای همه مردم و در جهت انسان محوری احداث شود. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز اضافه کرد: باغ ارم و خیابانی که به همین نام در شیراز قرار گرفته شهرتی جهانی دارد و هر ساله میلیون‌ها بازدیدکننده از سراسر جهان و سایر نقاط کشور از این میراث ارزشمند دیدن می کنند و به این خیابان وارد می شوند. وی اضافه کرد: شیراز باید روز به روز در چشم شهروندان و مسافران و گردشگران این شهر زیباتر باشد و ارتقای سیمای مناسب این شهر نه تنها ایرادی ندارد بلکه کار بسیار ارزشمندی است. او بیان کرد: خیابان و باغ ارم در خاطر شهروندان شیرازی نیز یادآور خاطرات شیرین،زیبایی، طراوت و شادابی است و از این نظر نیز میراثی معنوی بشمار می رود و هیچ ایرادی ندارد که این خیابان روز به روز زیباتر و بر جلوه‌های مثبت بصری آن افزوده شود و این میراث که از گذشتگان به ما رسیده باید زیباتر به دست آیندگان برسد. اجباری به ورود با خودرو شخصی به خیابان نیست امامی در پاسخ به این سوال که تجربه سنگ فرش کردن خیابان حافظیه نیز موجب بروز برخی گلایه‌ها از ایجاد ترافیک، کندی تردد و افزایش استهلاک خودروها شده، گفت: چه اجباری وجود دارد که شرایط برای دعوت هرچه بیشتر اتومبیل‌ها به خیابان و سطح شهر فراهم شود؟ وی ادامه داد: پیاده سازی استراتژی انسان محوری یکی از مهمترین شعارهای شورا و تیم مدیریتی شهرداری فعلی شیراز است که بر این دلالت دارد که انسان و مردم باید بصورت پیاده وارد معابر و نقاط شهری شوند و از تراکم خودرویی کاسته شود. او اضافه کرد: بهتر است حتی یک لاین خیابان ارم شیراز بطور کامل برای عبور خودرو مسدود و به پیاده راه تبدیل شود و تردد خودرویی تنها در یک مسیر آن جریان داشته باشد. عضو شورای شهر شیراز با تاکید بر این مطلب که هموارسازی زمینه تردد خودروها در شهر برابر است با افزایش آلودگی هوا،گفت: هراندازه زمینه پیاده راه سازی در شیراز فراهم شود به نفع مردم و شهروندان خواهد بود. امامی گفت: زیباسازی محورهای اطراف میراث فرهنگی و تاریخی شیراز یکی از وظایف مهم شهرداری این کلانشهر است و مدیریت شهری نیز به احترام هویت شهری و خاطراتی که مردم و شهروندان شیرازی در گوشه گوشه این شهر دارند به دنبال احیای این میراث مهم است. رییس کیسیون معماری و شهرسازی شورا: مسدودسازی‌ کوچه باغات قصردشت هم دلیل عمرانی دارد وی دلیل بستن بخش هایی از محورهای پیاده باغ های قصردشت را انجام عملیات اجرایی دانست و بیان کرد: محور گردشگری رمضانیه در قصردشت شیراز در حال اجراست که این مسیر از دل باغ های شیراز نیز عبور خواهد کرد و به همین دلیل در حال حاضر بخش هایی از مسیرهای کوچه باغ های قصردشت بسته شده است. امامی گفت: لازم است همه مردم شیراز بتوانند از طراوت و زیبایی کوچه باغ‌های قصردشت شیراز بعنوان پیاده راه استفاده کرده و همچنین در این منطقه محور دوچرخه سواری نیز در حال ایجاد است. او بیان کرد: شهروندان شیرازی مطمئن باشند که نمایندگان آنها در پارلمان شهری بعنوان ناظر بر کار شهرداری بر هزینه‌ سرمایه‌های شهروندان با ریزبینی نظارت خواهند کرد. امامی برخی نقدهای کنونی در خصوص مواردی ازجمله سنگفرش خیابان ارم را به دور از انصاف می داند و می گوید: اجرای عملیات اجرایی در خیابان ارم برای ارزش گذاری به این منطقه و زیباسازی منظر شهری است. نماینده مجلس: اولویت ندارد نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم در روزهای گذشته به جمع منتقدان سنگفرش خیابان ارم پیوست. ابراهیم عزیزی نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم به این طرح انتقاد کرد و گفت: پروژه سنگ فرش کردن خیابان ارم چه ضرورتی دارد که در این شرایط در اولویت شهرداری شیراز قرار گرفته در حالی که پروژه هایی چون حوزه آبریز دروازه قرآن با توجه به فصل بارندگی و خطر آن برای شهروندان بر زمین مانده است. وی افزود: شهرداری شیراز اولویت ها و نیازهای اصلی شهر را کنار گذاشته و پروژه هایی را دنبال می کند که ضرورتی برای آن احساس نمی شود یا می توان آن را پس از کارهای اصلی که نیاز مردم شهر است، انجام داد. وی ادامه داد: ظاهرا برخی افراد به سبب برخی منافع، پروژه هایی را به شهرداری تحمیل می کنند وگرنه ضرورتی ندارد که پروژه ای چون سنگ فرش خیابان ارم اولویت شهرداری شود در حالی که قبلا چنین پروژه هایی شکست خورده است. رییس مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرداری از جمله سازمان هایی است که با منابع عمومی و پول مردم اداره می شود لذا توجه به نیازها و ضرورت های اولویت دار مردم نیز برای شهرداری یک امر لازم است. عزیزی به پروژه مسیر دسترسی صدرا -دوکوهک و عدم انجام تعهدات شهرداری در این خصوص نیز اشاره و بیان کرد: قرار بود بخشی از این پروژه را نیز شهرداری شیراز انجام دهد اما با گذشت یک سال هیچ اقدامی صورت نگرفته و به خاطر همین اهمال، پروژه خوابیده است و این در حالی است که همگان به ضرورت راه های دسترسی در صدرا واقف هستند. وی به عدم توجه کافی به جنوب شهر شیراز اشاره کرد و گفت: امروز جنوب شهر شیراز با مشکلات عدیده اش رها شده و شهرداری با علم به این موضوع، پروژه هایی را دنبال می کند که ضرورتی برای مردم ندارد. وی ادامه داد: کارهای انجام نشده در جنوب، شرق و قسمت های مختلف شهر شیراز که از محرومیت رنج می برند، به حدی زیاد است که اگر شهرداری بخواهد آن ها را دنبال کند، دیگر وقتی برای پروژه های بی ضرورت پیدا نخواهد کرد. رییس مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: بسیاری از مردم و علمای شهر تماس گرفته و خواستار پاسخگویی ما از عملکرد شهرداری شده اند و ما نیز واقعا نمی دانیم به آنها چه پاسخی دهیم. عزیزی افزود: به هر حال وظیفه ذاتی نمایندگان ایجاب می کند که بر اقدامات دستگاه ها نظارت کنند لذا امیدواریم مسوولان شهرداری پاسخ عقلانی و منطقی برای کارهای خود داشته باشد. آرامش روحی عابرین ارم شهردار منطقه یک شیراز نیز اصل تامین آسایش جسمی و آرامش روحی افراد پیاده را در محورهای گردشگری به دلیل حضور گردشگر و افراد پیاده را مقدم دانست و گفت: یکی از راه‌های متداول مورد قبول صاحبنظران برای شاخص کردن حرکت پیاده، آرامسازی ترافیکی است. غلامرضا نامورچی مناسبترین راه آرام سازی ترافیکی را استفاده از مصالحی مثل سنگ یا بتن و .... در فرش کف این خیابان‌ها دانست که در صورت اجرای نورپردازی مناسب، علاوه بر زیبایی خیابان می‌تواند به لحاظ روحی دقت رانندگی را نیز افزایش دهد و باعث امنیت جسمی و روحی استفاده کنندگان قرار گیرد و به یکی از نمادهای انسان محوری شهر تبدیل شود. ۱۹ میلیارد تومان اعتبار سنگفرش ارم او همچنین برآورد اولیه اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه را حدود ۱۱.۵ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: قیمت نهایی پروژه حدود ۱۹.۵ میلیارد تومان برآورد شده است. شهردار منطقه یک شیراز ادامه داد: در برنامه زمان بندی ارائه شده چنانچه شرایط نامتعارفی اتفاق نیفتد و محدودیت‌های کرونایی در پروژه‌های عمرانی ابلاغ نشود تا نوروز آتی پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید. شهرداری شیراز اولویت ها و نیازهای اصلی شهر را کنار گذاشته است|اعتبارات شیراز فدای سنگ فرش ها می شوند