خرمالو، میوه نارنجی رنگ که سرشار از بتاکارتن است و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می کند.
کد خبر: ۹۱۸۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲ 24 November 2020

 خرمالو سرشار از مواد مغذی از جمله پتاسیم، فسفر، منیزیم، فولیک اسید، بتاکاروتن و ویتامین C و دارای خواص سلامتی متعدد است.
چند خاصیت این میوه نارنجی پاییزی را مرور کنیم:
۱- تقویت بینایی
خرمالو حاوی مقادیر زیادی لوتئین و زاگزانتین (انواع ویتامین A) است که در شبکیه چشم تجمع می‌یابند و این ترکیبات به عنوان آنتی اکسیدان ها، از کاهش بینایی بر اثر تخریب ماکولا ناشی از افزایش سن جلوگیری می‌کنند. همچنین ویتامین C و ویتامین E موجود در خرمالو از آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند و در نتیجه از بروز آب مروارید جلوگیری کند.
۲- بهبود عملکرد مغز
خرمالو حاوی یک ترکیب طبیعی به نام «فیستین»، یک آنتی اکسیدان با چندین مزیت است. فیستین حافظه طولانی مدت را افزایش می‌دهد، از اختلال عملکرد عصبی و کاهش عملکرد‌های شناختی مربوط به سن و در نتیجه آلزایمر جلوگیری می‌کند. فیستین باعث کاهش آسیب مغزی ناشی از سکته‌های ایسکمیک نیز می‌شود.
۳- سلامت قلب
پتاسیم خرمالو در کاهش فشار خون و فولیک اسید و ویتامین C موجود در آن، در جلوگیری از سکته‌های مغزی و قلبی نقش موثری دارند. این میوه حاوی میزان قابل توجهی فیبر «پکتین» است که باعث کاهش چربی‌های خون نیز می‌شود. همچنین خرمالو سرشار از پتاسیم و منیزیم است که با افزایش کلسترول و فشار خون بالا مقابله می‌کنند.
۴- جلوگیری از سرطان روده بزرگ
مطالعات اخیر نشان می‌دهد که میوه‌های به رنگ نارنجی و زرد از جمله خرمالو، ریسک سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهند. بتاکاروتن به کنترل رشد و گسترش نیافتن سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. خرمالو همچنین منبع خوبی از فیبر برای هضم بهتر و دفع سموم از بدن است.
۵- تقویت عملکرد سیستم ایمنی
خرمالو به دلیل داشتن مقادیر زیاد آنتی اکسیدان از جمله بتاکاروتن نقش مهمی در افزایش عملکرد سیستم ایمنی دارد. میزان ویتامین C موجود در این میوه بسیار قابل توجه است که این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری است. ویتامین C به افزایش مقاومت بدن در برابر عوامل عفونی، پاک کردن سموم و رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار