با این اوصاف لازم است، شهرداری شیراز ضمن بررسی بیشتر پروژه‌های اجرایی، اولویت‌ها را مناطق مشکل‌دار شهر که تعدادشان هم کم نیست بداند و در هیاهوی اقتصادی امروز و مشکلات بسیاری همچون کرونا که امان مردم را بریده است، اقدام به اجرای پروژه‌هایی کند که انجام ندادنش داد مردم را درآورده است!
کد خبر: ۹۱۹۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶ 28 November 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: خیابانی که به‌ عنوان یکی از خیابان‌های تاریخی، گردشگری و مهم شهر شیراز همواره محل تردد گردشگران بسیاری است‌.

اما چندی است، شهرداری شیراز در اقدامی ناگهانی سنگفرش این خیابان را در دستور کار قرار داد تا حرف و حدیث‌های بسیاری به دنبال آن اوج گیرد.

از عدم ضرورت این اقدام در شرایط فعلی تا چاله چوله‌های بسیاری که در سطح شهر وجود دارد و گویا به چشم نمی‌آید، گرفته تا انتقاد برخی نمایندگان مجلس و علما به اینکه آیا شهر شیراز هیچ مشکل دیگری ندارد که سنگفرش خیابان ارم در اولویت پروژ‌ه‌های شهرداری قرار گرفته است، مهم‌ترین دلیلی شد تا خبرگزاری فارس بار دیگر به این موضوع تکراری اما با اهمیت بپردازد.

شهردار منطقه یک شهرداری شیراز به‌ عنوان مجری این پروژه، از نیازسنجی پتانسیل و ظرفیت‌های موجود منطقه همچنین انتخاب پروژه‌های اولویت‌دار توسط کارشناسان منطقه سخن گفت.

غلامرضا نامورچی بیان کرد: بر اساس انتخاب چند پروژه توسط شهرداری، در نظر گرفتن بودجه و سپس تایید در شورای شهر، پروژه‌های اولویت‌دار تعیین و اجرایی می‌شوند.

وی اظهار داشت: بر این اساس، سنگفرش خیابان ارم نیز در دو لاین هر یک به طول هزار و ۴۰۰ و عرض هشت و نیم در مجموع ۲۴ هزار متر مربع، در دستور کار قرار گرفت.

نامورچی با اشاره به اتمام این پروژه تا پایان سال جاری، اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای آن را ۱۸ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تلاش شده تا از بهترین کیفیت برای سنگفرش این خیابان استفاده شود.

این در حالی است که مبالغی بسیار بالاتر از این در سطح جامعه برای اجرای این پروژه شنیده می‌شود.

وی، موقعیت استراتژیک و بعد گردشگری این خیابان را مهم‌ترین دلیل انتخاب آن جهت کف‌پوش کردن عنوان کرد و افزود: موقعیت خاص این خیابان و راه‌های ارتباطی به خیابان‌های آزادی، چمران و دانشجو در کنار موقعیت علمی باغ ارم، این خیابان را به قطب گردشگری تبدیل کرده است و از طرفی وجهه بین‌المللی باغ ارم دلایلی است که بُعد اقتصادی پروژه را توجیه می‌کند.

این موضوع نیز این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که بار ترافیکی این خیابان پرتردد، قرار است چگونه مدیریت شود؟

شهردار منطقه یک شیراز، سنگفرش کردن این خیابان را منجر به آرام‌سازی ترافیک دانست و افزود: این موضوع، سبب ارتقای کیفیت رانندگی خواهد شد.

این سخن در حالی گفته می‌شود که تجربه تلخ سنگفرش خیابان مقابل آرامگاه حافظ، خاطره بدی را برای مردم ساخته و آسیب زیادی به خودروها وارد می‌کند.

نامورچی در پاسخ به این مساله، از تفاوت در کیفیت و نوع متریال به کار رفته در سنگفرش خیابان ارم یاد کرد و افزود: چنانچه خیابان لاله‌زار تهران نمونه بارز یک نماد گردشگری است، خیابان ارم نیز به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری می‌تواند نمونه‌ای ماندگار باشد.

 

عدم اجرای تقاطع جام‌جم، بار ترافیک را روانه خیابان ارم می‌کند

یک عضو سابق شورای شهر شیراز، فرد دیگری است که نسبت به این پروژه انتقاد دارد.

احسان اصنافی با بیان اینکه آنقدر خیابان‌های خراب و اولویت‌دار در شهر شیراز وجود دارد که این خیابان واقعا نباید در اولویت پروژه‌های شهرداری باشد، گفت: اگر قرار باشد، خیابان ارم برای گردشگران بهسازی شود، بهتر بود پیاده‌روها اصلاح می‌شد و با قرار دادن باغچه‌های خاص یا نورپردازی آن محیط را جذاب‌تر می‌‌کردند، چنان چه در شورای چهارم چنین تصمیمی در مورد خیابان رودکی مطرح شد اما پس از بررسی تصمیم بر این شد که پیاده‌روهای این خیابان اصلاح و بهسازی شود و به دلیل تعدد هتل‌ها در این خیابان، مورد استفاده گردشگران قرار گیرد.

عضو سابق شورای شهر شیراز افزود: در دوره چهارم شورا بر اساس نرم‌افزاری که خریداری شده بود مشخص می‌شد که اگر خیابانی بخواهد بسته شود ترافیک به کدام خیابان‌ها منتقل می‌شود، بر این اساس، با توجه به اینکه شورای فعلی تقاطع جام‌جم که مصوب شورای چهارم بود را اجرایی نکرد، سنگفرش خیابان ارم هم ترافیک سنگینی را بر این منطقه تحمیل خواهد کرد.

اصنافی ادامه داد: از طرفی، فاز دو کوهسار مهدی که خرداد ماه به بهره‌برداری خواهد رسید، در کنار عدم اجرای تقاطع جام‌جم بار را به خیابان ارم خواهد انداخت و این محور گردشگری به یک محور شریانی بدل خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای چنین پروژه‌هایی با مشکلات مشابه، گفت: خیابان مشکین‌فام نیز که به‌ عنوان پیاده‌راه غذا نام گرفته، ترافیک را به بازار انقلاب و کنار گذرها وارد کرده است.

پس جای سوال اینجا است که آیا برای اجرای چنین پروژه‌هایی مطالعات ترافیکی صورت نمی‌گیرد؟

اصنافی ادامه داد: نمونه دیگری از این اتفاقات مربوط به ایستگاه‌ها و معابر مخصوص دوچرخه‌سواری است که بیشتر در معابر شهری با حداکثر ظرفیت همچون ملاصدرا، نمازی، پارامونت، خلدبرین و ... قرار گرفته که بخشی از عرض خیابان هم به محل تردد دوچرخه اختصاص یافته و مشکل ترافیک را ایجاد کرده است، در حالی‌که شریان‌هایی که با حداکثر ظرفیت کار می‌کنند با مشکل مواجه خواهند شد، همانگونه که هنگام بستن خیابان مشیرفاطمی در این دوره به مدت سه روز با مشکل جدی رو به رو شدیم.

وی ادامه داد: نمونه دیگر این اقدام، سنگفرش کردن خیابان خیام است، خیابانی که نه محور گردشگری است و نه آثار میراثی دارد! و هنوز دلیل قانع کننده ای برای سنگفرش این خیابان جز هزینه‌‌ای گزاف، ارائه نشده است.

اصنافی با اشاره به اینکه در پایان شورای چهارم در سال ،۹۶ چهار هزار میلیارد تومان، سود حاصل از املاک را تحویل شورای جدید دادیم، بیان کرد: چرا امروز چیزی از آن پول باقی نمانده و پروژه‌های این چنینی اولویت اجرا پیدا می‌کند در حالی که بدهی شهرداری تنها ۶۰۰ میلیارد تومان بود!

با این اوصاف لازم است، شهرداری شیراز ضمن بررسی بیشتر پروژه‌های اجرایی، اولویت‌ها را مناطق مشکل‌دار شهر که تعدادشان هم کم نیست بداند و در هیاهوی اقتصادی امروز و مشکلات بسیاری همچون کرونا که امان مردم را بریده است، اقدام به اجرای پروژه‌هایی کند که انجام ندادنش داد مردم را درآورده است!

انتهای پیام/ س

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار