نماینده مرودشت درباره ضرورت نظارت بر رفتار و اقدامات نمایندگان در طول دوران نمایندگی آن‌ها و تأثیرات تصویب طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اظهار داشت: طرحی که در حال حاضر در مجلس درباره نظارت بر نمایندگان مطرح است، می‌تواند نمایندگانی که به دنبال سوءاستفاده از جایگاه خود هستند را از بروز اقداماتشان باز دارد.
کد خبر: ۹۲۰۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹ 29 November 2020

به گزارش تابناک فارس: جلال رشیدی کوچی ،در مجلس یازدهم درباره ضرورت نظارت بر رفتار و اقدامات نمایندگان در طول دوران نمایندگی آن‌ها و تأثیرات تصویب طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اظهار داشت: نظارت بر رفتار نمایندگان امری ضروری است که باید مجلس نسبت به آن تأکید و مداومت داشته باشد اما این در حالی است که برخی مطرح می‌کنند باید عده‌ای خارج از مجلس بر اقدامات نمایندگان نظارت کنند.

وی ادامه داد:از آنجایی ‌که مسئولیت نمایندگی، قائم به شخص بوده و در قانون اساسی نیز بر استقلال و اختیار عمل نماینده قید و تأکید شده است، باید راهکاری اندیشیده شود که چنین نظارتی در درون خود مجلس و با کاهش آسیب‌های آن همراه باشد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهار کرد: نظارت بر رفتار نمایندگان در کنار شفافیت آرای آن‌ها، می‌توانند تکمیل‌کننده همدیگر باشند و باعث شکل‌گیری مجلسی قوی با کمترین خطا شود، لذا اجرای این طرح می‌تواند تأثیر زیادی بر رفتار قاعده‌مند نمایندگان و پاسخگویی آن‌ها داشته باشد، البته نظارتی که امروزه هم وجود دارد گرچه کامل نیست، اما نظارتی مثبت است.

نماینده مردم مرودشت در مجلس همچنین ادامه داد: از سوی دیگر، برخی افراد تصور می‌کنند، مصونیت نمایندگان به‌تمامی اقدامات و اظهارات شخصی نماینده هم عمومیت پیدا می‌کند، درحالی‌که باید گفت مصونیت نمایندگان، مصونیتی سیاسی بوده و مصونیت اقدامات دیگر نیست. نماینده‌ای که در دوران نمایندگی خودش مرتکب جرم مشهودی می‌شود، نمی‌تواند بگوید چون مصونیت دارد پس نباید به جرم وی رسیدگی شود. در همین دوره قبلی مجلس نیز شاهد بودید دو تن از نمایندگان در حوزه بازار خودرو، مرتکب فسادها و اقدامات خلاف قانون شدند که چنین موضوعی پذیرفته و شایسته نبود و قطعا باید به چنین مسائلی رسیدگی می‌شد.

رشیدی کوچی افزود: درواقع مصونیت سیاسی نماینده، بر اساس قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس و در راستای ایفای صحیح و کامل وظایف وی است. براساس قانون، نماینده آزاد است، درباره مسائل مختلف اظهارنظر و دیدگاه خودش را منتقل کند اما این‌که بخواهند در صورت ارتکاب جرم مشهود به چنین مصونیتی متوسل شوند، پذیرفتنی نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار