همه این افزایش قیمت ها در حالی است که استان فارس یکی از قطب های مهم تولید میوه و تره بار در کشور بشمار می آید و بسیاری از محصولات موجود در بازار مربوط به تولیدات خود استان است.
کد خبر: ۹۲۰۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹ 01 December 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:مردم شیراز این روزها پرتقال را حداقل کیلویی ۱۷ هزار تومان خریداری کنند و این در حالی است که هر کیلوگرم از این میوه حدود هفت هزار تومان از باغداران خریداری می شود و یک ماه پیش قیمت هر کیلوگرم از این محصول ۹ تا ۱۰ هزار تومان بود.

قیمت موز هم به حداقل کیلویی ۲۸ هزار تومان رسیده و نارنگی هم کمتر از کیلویی ۱۴ هزار تومان در بازار شیراز یافت نمی شود.انار هم در بازار شیراز کمتر هر کیلو ۱۵ هزار تومان نیست.

قیمت هر کیلو سیب هم حدود ۱۶ هزار تومان است در حالی که این محصول از باغداران حدود هفت هزار تومان خریداری می شود.

قیمت پسته هم آنقدر افزایش یافته که کمتر کسی توان خرید آن را دارد، این محصول کیلویی حداقل ۱۱۰ هزار تومان در واحدهای صنفی به فروش می رسد.

همچنین قیمت صیفی و سبزی نیز افزایش چشمگیری در ۲ هفته اخیر داشته است به گونه ای که قیمت سیب زمینی در بازار شیراز کمتر از هر کیلو هفت هزار تومان نیست.

همه این افزایش قیمت ها در حالی است که استان فارس یکی از قطب های مهم تولید میوه و تره بار در کشور بشمار می آید و بسیاری از محصولات موجود در بازار مربوط به تولیدات خود استان است.

برخی اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی را علت افزایش نرخ میوه می دانند اما این ادعا از آنجا که محدودیتی برای تردد خودروهای باری وجود ندارد، نمی تواند درست باشد.

برخی نیز افزایش صادرات میوه به خصوص مرکبات را علت افزایش قیمت میوه در بازار داخلی می دانند.

سنگ اندازی دلالان در مسیر کاهش نرخ میوه


ییس شورای اسلامی شهر شیراز معتقد است با وجود همکاری استانداری فارس، جهاد کشاورزی و شهرداری، برخی دلالان برای تداوم سودجویی‌ها، در مسیر کاهش گرانی‌های سرسام‌آور در حوزه نرخ میوه و تره بار، سنگ اندازی می‌کنند.

به گفته سید عبدالرزاق موسوی، بر اساس مصوبه شورای شهر که با حمایت استاندار فارس، شهردار شیراز و همکاری سازمان جهاد کشاورزی همراه بوده، شهرداری شیراز مکلف شد که تعداد ۲۲ بازارچه در ۱۱ منطقه ایجاد کند تا در این شرایط سخت فعلی و گرانی‌های نابودکننده، مواد غذایی به صورت مستقیم و با حداقل قیمت به دست مردم برسد.

موسوی بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی اعلام می‌کند که ما می‌توانیم کالاها و مواد غذایی را از تولید به مصرف به دست مصرف کننده برسانیم؛ شهرداری هم با مصوبه شورا مکلف شده است ۲۲ بازارچه را در ۱۱ منطقه شهرداری ایجاد کند تا این مواد غذایی با حداقل قیمت به دست مردم برسد؛ اعضای شورای شهر هم معتقد هستند شهرداری نباید بابت این بازارچه‌ها اجاره‌ای دریافت کند؛ در این صورت به طور طبیعی قیمت میوه و تره بار به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز دلالان و سودجویان را مانعی بر سر راه این مصوبه دانست و تصریح کرد: اجرای چنین مصوبه‌ای منافع واسطه‌گران و سوداگران را به خطر می‌اندازد.

بارش باران روند کاهش نرخ صیفی را متوقف کرد

نایب رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز  بیان کرد: نرخ صیفی قبل از بارش باران رو به کاهش بود اما پس از بارندگی نرخ آن افزایش پیدا کرد به دلیل اینکه امکان برداشت آن در زمین وجود ندارد.

کوروش کشاورز افزود: نرخ پیاز در یک هفته گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته و هر کیلوگرم بین ۲ هزار و ۵۰۰ تومان تا پنج هزار و ۵۰۰ تومان در حال عرضه است، نرخ سیب زمینی نیز نسبت به هفته گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته و با نرخ هر کیلوگرم سه هزار و ۵۰۰ تومان تا چهار هزار و ۵۰۰ تومان در میدان تره بار عرضه می شود.

وی ادامه داد: بادمجان در میدان تره بار با نرخ هر کیلوگرم یک هزار تومان تا ۲ هزار تومان عرضه می شود و کشاورزان متضرر شدند.

کاهش قیمت میوه به دلیل نخریدن مردم

نایب رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز گفت: نرخ میوه نیز از ۲ روز گذشته به دلیل نخریدن مردم در حال کاهش است.

انبار کردن انار برای عرضه در شب یلدا با نرخ بیشتر

کشاورز افزود: تنها انار به دلیل پر بودن انبارها برای عرضه با نرخ بیشتر در شب یلدا، نرخ بالایی دارد اما میوه هایی مثل پرتقال، نارنگی و سیب در ۲ روز گذشته کاهش نرخ داشتند.

وی ادامه داد: امروز نارنگی خوب در میدان میوه و تره بار کیلویی ۱۱ هزار تومان عرضه می شد در حالی که هفته گذشته این محصول کیلویی ۱۴ هزار تومان به فروش می رفت.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز گفت: سیب امروز بین هر کیلوگرم پنج هزار تومان تا ۱۰ هزار تومان در میدان عرضه می شد، در حالی که هفته گذشته هر کیلوگرم بین هشت هزار تومان تا ۱۳ هزار تومان بود.

گرانی پرتقال به دلیل صادرات است

کشاورز افزود: نرخ پرتقال به دلیل صادرات این محصول از یک ماه پیش به عراق و روسیه و پیش خرید شدن این محصول در باغ ها، افزایش داشته است.

وی ادامه داد: نرخ هر کیلوگرم پرتقال در میدان میوه و تره بار شیراز بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است در حالی که سال گذشته این محصول هر کیلوگرم یک هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲ هزار تومان قیمت داشت.

دلالان در حال استقامت برای بالا بردن نرخ میوه هستند

نایب رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز گفت: پیش بینی می شود اگر وضعیت به همین صورت باشد قیمت میوه در چند روز آینده روند کاهشی داشته باشد چرا که در حال حاضر میدان میوه و تره بار پر از بار است و دلالان در حال استقامت هستند برای اینکه میوه را با نرخ بیشتری بفروشند.

کشاورز افزود: نرخ سیب تا یک ماه آینده کاهش چشمگیری خواهد داشت چرا که این محصول در سردخانه ها انبار شده و تنها یک سردخانه در فارس ۱۷ هزار تن سیب ذخیره کرده است.

شرایط صادرات میوه و تره بار سخت شده است


خبرنگار ایرنا برای یافتن چرایی افزیش نرخ میوه در استان فارس و شهر شیراز با مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس تماس گرفت که وی در این زمینه بیان کرد: در حال حاضر شرایط برای صادرات محصولات میوه و تره بار استان فارس به سایر کشورها سخت شده است.

صمد رنجبر افزود: همچنین مصرف میوه توسط مردم با توجه به روند شیوع بیماری کرونا کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از طرفی نیز هزینه های تولید، حمل و نقل و کارگری افزایش داشته و به شدت بخش تولید را تحت فشار قرار داده است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: صادرات میوه و تره بار به شدت کاهش پیدا کرده و کشورهای مختلف محدودیت هایی در این زمینه اعمال کرده اند.

رنجبری افزود: عراق یکی از کشورهای هدف استان فارس در بحث صادرات میوه و تره بار بوده که در حال حاضر محدودیت های شدیدی را اعمال کرده است.

بالا رفتن هزینه های تولید علت افزایش نرخ میوه


وی ادامه داد: مجموعه این عوامل موجب شده است تا صادرات میوه و تره بار با مشکل مواجه شود و از طرفی نیز هزینه های تولید باعث افزایش قیمت میوه و تره بار شده است.

نقش دلالان در افزایش نرخ میوه


مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: همچنین دلالی و واسطه گری همواره در بازار وجود داشته و در حال حاضر افزایش یافته و یکی از علت های اصلی افزایش قیمت میوه و تره بار محسوب می شود.

رنجبری افزود: چندین دلال در مسیری که یک محصول از دست تولید کننده به دست مصرف کننده می رسد وجود دارد که هر کدام می خواهند به اندازه تولید کننده یا بیشتر نرخ را افزایش دهند.

عرضه مستقیم میوه و تره بار راهکار کاهش نرخ


مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: این سازمان تفاهم نامه ای با شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز امضا کرده که تعدادی از غرفه ها و بازارچه های شهرداری را در اختیار جهاد کشاورزی فارس قرار دهند.

رنجبری افزود: سازمان جهاد کشاورزی فارس در این بازارچه ها عرضه مستقیم میوه و تره بار را خواهد داشت تا از این طریق دست دلال و واسطه کوتاه شود.

وی ادامه داد: هرچه زودتر این تفاهم نامه اجرایی شود کمکی به تولید کننده و مصرف کننده می شود.‌

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار