حبیب در ادامه می گوید: قطعا تعطیلی ساعت 6 برای کسبه که با مصائب متعددی دست و پنجه نرم می کنند اوضاع را بد‌تر می‌کند به طوری که تداوم این روند منجر به ورشکستگی مغازه‌ها خواهد شد.
کد خبر: ۹۲۰۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷ 02 December 2020

تاباک فارس به نقل از ایلنا:قدیمی‌ترین بازار شیراز که بیش از هشت دهه جمعیت زیادی از مردم با ترددهای زیاد در آن مایحتاج زندگی‌شان را تامین می‌کردند چند ماهی است به دلیل شیوع کرونا خلوت ترین روزهای تلخ تاریخ را سپری می‌کند.

با گذری در بازار به راحتی مشاهده می‌کنید که کسادی و رکود به حدی در مغازه‌های بازار وکیل نقش بسته است که مغازه‌داران برای گذراندن اوقات تنها با سر کردن در گوشی‌هایشان روز را به شب می رسانند.

گفت‌و گو با رسانه‌ها چه دردی را دوا می‌کند؟

حبیب یکی از مغازه‌داران قدیمی راسته پارچه فروشان بازار وکیل در گفت و گو با ایلنا می گوید: معتقدم که در مرحله نخست تورم بیشتر از بیماری کرونا توانست بازار را کساد کند به طوری که کرونا هم با تحت الشعاع قرار دادن این مهم باعث شده تا در ماه های گذشته روزگار سخت را سخت تر و بدون مشتری بگذرانیم.

او در ادامه می افزاید: متاسفانه وضعیت به حدی دشوار است که مصاحبه با رسانه ها هم نمی‌تواند در وضعیت ما که چک هایمان در حال برگشت خوردن است تاثیری داشته باشد.

این مغازه دار با اشاره به افزایش 20 الی 30 درصدی نرخ اجاره بها مغازه‌ها در بازار می‌افزاید: متاسفانه افزایش نرخ اجاره بها از دیگر مشکلاتی است که مغازه داران با آن دست و پنجه نرم می کنند.

تعطیلی‌ها مغازه داران را ورشکست خواهد کرد

حبیب در ادامه می گوید: قطعا تعطیلی ساعت 6 برای کسبه که با مصائب متعددی دست و پنجه نرم می کنند اوضاع را بد‌تر می‌کند به طوری که تداوم این روند منجر به ورشکستگی مغازه‌ها خواهد شد.

 

کرونا بازار وکیل را بی روح کرده است

یکی دیگر ازمغازه داران پارچه فروش بازار هم از وضع بد اقتصادی و مشکلات ناشی از بیماری کرونا گلایه می کند و می افزاید: اگرچه دوران قبل از شیوع ویروس کرونا با وجود تورمی که بر جامعه حاکم بود بازار رونق داشت و به واسطه آن مردم از خرید پارچه استقبال می کردند اما در حال حاضر این اتفاق به ندرت رخ می دهد و شاهد یک کرختی در بازار هستیم.

او بیان می کند: بی رونقی بازار در زمان شیوع کرونا تاکنون باعث شده تا چک هایی که بابت خرید اجناس داده بودیم برگشت بخورد و این در حالی است که نبود مشتری هم سبب شده تا در پرداخت آن‌ها با مشکل مواجه شویم.

تاثیر نبود گردشگر در کرختی بازار

یکی دیگر از مغازه داران پارچه فروش هم به افزایش بی رویه قیمت ها اشاره می کند و می گوید: متاسفانه در حال حاضر قیمت بسیار محصولات و چیت‌ها گران شده است به طوری که قیمت این محصولات از دو هزار تومان به ده هزار تومان رسیده است.

او در ادامه با اشاره به تاثیر گردشگران در رونق بازار وکیل به خبرنگار ما می گوید: اگرچه در زمان قبل از شیوع بیماری کرونا بسیاری از توریست‌ها و افرادی که از حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی به ایران و شیراز سفر می کردند از مغازه‌های بازار خرید می کردند اما متاسفانه نبود گردشگران در ماه های گذشته توانسته بر مشکلات مغازه داران بازار وکیل بیفزاید.

تورم عامل اصلی کسادی بازار

او بیان می کند: متاسفانه تورم و گرانی‌ها توانسته تاثیرات زیادی را بر کرختی بازار وکیل بگذارد به طوری که قیمت دو متر پارچه که در ماه های گذشته حدود 20 هزار تومان بود در حال حاضر به 100 هزار تومان افزایش یافته است.

افزایش نرخ دلار قیمت پارچه را گران کرد

ناصح رئیس اتحادیه صنف پارچه فروشان شیراز هم در ادامه با انتقاد از عدم حمایت دولت از مغازه داران پارچه فروش شیراز و بازار وکیل می گوید: متاسفانه تاکنون دولت هیچ حمایتی از مغازه داران بازار و بخصوص فعالان پارچه فروش انجام نداده است که این مهم سبب شده تا اعضای صنف ما حال و روز خوبی نداشته باشند.

علی ناصح در گفت و گو با ایلنا می افزاید: در حال حاضر بسیاری از پارچه فروشان به امید کسب روزی اجناسشان را به صورت چکی خریداری کرده اند که وضعیت بد بازار باعث شده تا آنها همواره در وصول کردن چک‌هایشان با مشکل مواجه شوند و در نهایت این مهم سبب شود تا آنها روز به روز از کاسبی عقب بیفتند.

او در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه افزایش نرخ دلار باعث شد تا قیمت پارچه هم گران شود می افزاید: افزایش نرخ دلار در ماه های گذشته باعث شد تا قیمت پارچه روز به روز گران تر و در نهایت سبب بی رونقی بازار و مغازه های پارچه فروشی شود.

رئیس اتحادیه صنف پارچه فروشان شیراز هم بیان می کند: اگرچه مواد اولیه پارچه ها از کشورهای خارج تامین می شود بنابراین افزایش نرخ دلار باعث می شود تا قیمت نهایی پارچه گران تر شود.

ناصح می گوید: هرچند محصولاتی مانند پارچه جزو ما یحتاج زندگی و اقلام ضروری مردم به حساب نمی آید اما مشکلات مذکور باعث تشدید گرفتاری های مغازه داران پارچه فروشی شده است.

 

رئیس اتحادیه صنف پارچه فروشان شیراز با اشاره به اینکه تاکنون دولت هیچ حمایتی از کسبه انجام نداده است می‌گوید: شوربختانه دولت تاکنون هیچ اقدامی برای حمایت از کسبه و جلوگیری از بیکاری کارگران این صنف انجام نداده است.

او در ادامه می افزاید: هزینه اجاره مغازه، نیرو، بیمه کارگران باعث شده تا مغازه داران پارچه فروش روزگار را به دشواری بگذرانند.

ضرورت حمایت دولت از مغازه‌داران و پارچه فروشان

به نظر می رسد که با توجه به مشکلاتی که روزانه به دلایل متفاوت برای اصناف ایجاد می شود اگر دولت نتواند حمایت ویژه ای را از این افراد انجام دهد در آینده ای نه چندان دور شاهد فاجعه بزرگی در این صنف و راسته پارچه فروشان بازار وکیل خواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار