در این شرایط بسیاری برای رفتن به سرکار باید تاکسی‌های اینترنتی درخواست بدهند که بار مالی اضافه‌ای ایجاد می‌کند و بسیاری معتقدند که تعطیلی سیستم حمل و نقل عمومی به ضرر مردم است و در این شرایط منطقی نیست در حالی که مسئولان شهری شیراز و ستاد استانی کرونا در فارس با ادامه تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی همراه هستند.
کد خبر: ۹۲۰۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵ 02 December 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم:طبق نظر کارشناسان حمل و نقل عمومی در شیوع و انتقال بیماری کرونا 26 درصد تاثیر دارد که این روند منجر به تعطیلی گسترده ناوگان حمل و نقل عمومی در شیراز شده است.

در روزهای ابتدایی شیوع کرونا تصمیم به تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی در شیراز گرفته شد و با وجود فعال بودن این ناوگان در کلانشهرها سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی در شیراز تعطیل است.

این موضوع منجر به واکنش‌های مختلفی شده به ویژه در شرایطی که کرونا تنگناهای اقتصادی را برای مردم‌ رقم‌ زده است، مزید بر‌علت شده و بسیاری از کارگران و کارمندان برای حضور در محل کار با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

این در حالی است که اقشار متوسط عموما از‌ ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و تعطیلی این ناوگان به ویژه در شرایط کرونایی تنگناهایی را ایجاد کرده است. اما موضوع تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی در شیراز همچنان ادامه دارد و تنها در مقاطعی کوتاه مترو و اتوبوس فعالیت داشتند و دوباره تعطیل شدند.

مشکلات معیشتی در کنار تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی

در این شرایط بسیاری برای رفتن به سرکار باید تاکسی‌های اینترنتی درخواست بدهند که بار مالی اضافه‌ای ایجاد می‌کند و بسیاری معتقدند که تعطیلی سیستم حمل و نقل عمومی به ضرر مردم است و در این شرایط منطقی نیست در حالی که مسئولان شهری شیراز و ستاد استانی کرونا در فارس با ادامه تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی همراه هستند.

از طرفی در محدودیت‌های 2 هفته‌ای که از سوی ستاد ملی کرونا اعلام شده است بسیاری از مشاغل به عنوان مشاغل ضروری و گروه یک شناخته شده‌اند که در تمامی وضعیت‌ها باید فعال باشند. ناوگان حمل و نقل عمومی نیز یکی از مشاغلی است که به عنوان مشاغل گروه یک ضروری است و باید فعال باشد اما در ستاد استانی کرونا این بخش در محدودیت‌های جدید تعطیل خواهد بود.

افزایش بار تاکسی‌ها و نگرانی از لغو پروتکل‌ها

نبود جایگزین مناسب برای جابه‌جایی و افزایش بار ناوگان تاکسی نتیجه دیگر تعطیلی طولانی مدت ناوگان حمل ونقل عمومی است. در این رابطه نواب قائدی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه تصمیمگیری برای تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی مترو و اتوبوس در ستاد استانی گرفته شده است، اظهار داشت: ادامه تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی طبق تصمیم ستاد استانی کرونا است و در این رابطه دخالتی نداشته‌ایم.

 

وی با اشاره به فعالیت دیگر کسب و کارها و اداره‌ها و بانک‌ها گفت: در شرایطی که فعالیت‌ها ادامه دارد تعطیل بودن اتوبوس و مترو توجیهی ندارد.

قائدی با بیان اینکه در این شرایط تقاضا برای استفاده از حمل و نقل ناوگان تاکسی و خودروهای شخصی افزایش داشته است؛ بیان کرد: در واقع استفاده زیاد از یک نوع ناوگان بار را افزایش می‌دهد و در این حالت پروتکل‌ها لغو می‌شود.

برنامه‌ای برای بازگشایی ناوگان حمل و نقل عمومی نیست

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه در حال حاضر برنامه‌ای برای بازگشایی سرویس حمل و نقل عمومی اتوبوس و مترو وجود ندارد عنوان کرد: تاکنون تصمیمی برای بازگشایی گرفته نشده و در این شرایط که شیوع کرونا بیشتر شده است برنامه بازگشایی بعید است.

قائدی تصریح کرد: در این حالت جابه‌جایی برای بسیاری از مردم با سختی همراه شده است و باید تصمیم مناسب‌تری در این زمینه گرفته شود.

وی گفت: در روزهایی که مترو و اتوبوس فعالیت داشت پروتکل‌های بهداشتی استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و نظارت بر آن به خوبی رعایت می‌شد و از این بابت مشکلی وجود نداشت.

تعطیلی بخش ضروری و مهم ناوگان حمل و نقل عمومی با روند طولانی می‌توانست با جایگزین‌هایی مانند کاهش ظرفیت و فعالیت زوج و فرد ناوگان کنترل شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار