مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان فارس از توزیع گسترده مرغ گرم از هفته آینده خبر داد و گفت: از امروز تامین نهاده‌ها به صورت ۱۰۰ درصد از طریق سامانه بازارگاه انجام می‌شود.
کد خبر: ۹۲۱۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸ 03 December 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: این روزها وضعیت قیمت مرغ و نحوه توزیع آن به یکی از تیترهای اصلی رسانه‌ها تبدیل شده است. هر چند که در چند روز اخیر شاهد کاهش قیمت مرغ در بازار بودیم ولی همچنان نوسان قیمت این کالای اساسی ادامه دارد به طوری که امروز هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی‌های شیراز 29 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود. این در حالی است که 4 روز پیش هر کیلو مرغ گرم به قیمت 26 هزار تومان هم رسیده بود.

با کمبود نهاده‌ها و کاهش جوجه‌ریزی کارشناسان و فعالان صنعت مرغداری از ماه‌ها‌ قبل نسبت به بالا رفتن هزینه تولید و به طبع آن افزایش قیمت مرغ هشدار داده بودند.

یکی از تولید کنندگان مرغ در استان فارس با بیان اینکه نهاده‌‌های مورد نیاز ما در چند ماه اخیر به صورت کامل تامین نشده و ما به اجبار بخش زیادی از نهاده‌های مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین می‌کنیم، می‌گوید: قیمت‌ها در بازار آزاد متفاوت است و هر کسی به هر قیمتی که بخواهد می‌فروشد مثلا هر کیلو سویا بستگی به میزان انصاف فروشنده‌اش بین 16 تا 20 هزار تومان فروخته می‌شود.

پرویز فروغی دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور نیز از بالا بودن قیمت نهاده‌ها در بازار آزاد سخن گفته و افزوده است: قیمت مصوب نهاده‌ها نیز افزایش یافته است به طوری که قیمت ذرت از هر کیلو 1500 تومان به 1700 تومان رسیده و سویا نیز از 2450 تومان به 3300 تومان رسیده است.

وی گفته است: اگر کل نهاده‌ها با قیمت‌های مصوب برای مرغداران تامین شود، قیمت مرغ زنده کیلویی 17 هزار و 500 تا 18 هزار تومان خواهد شد.

 

صمد رنجبری مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس خبر از توزیع گسترده مرغ از هفته آینده می‌دهد و می‌گوید: از امروز تامین نهاده‌ها به صورت 100 درصد از طریق وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود و مرغداران دیگر نیاز به تامین نهاده‌ها از بازار آزاد ندارند.

وی با بیان اینکه تامین نهاده‌های مصوب از طریق سامانه بازارگاه انجام خواهد شد، می‌افزاید: با توجه به گشایشی که در تامین نهاده‌ها و تسریع تامین آن انجام شده است از هفته آینده توزیع مرغ نیز به همین نسبت افزایش پیدا می‌کند.

رنجبری با بیان اینکه تامین و توزیع به موقع نهاده‌ها سبب متعادل شدن نرخ تخم مرغ و مرغ در بازار می‌شود تا جایی که مصرف‌کننده و تولیدکننده ضرری نکنند.

وی با بیان اینکه نهاده‌های مورد نیاز استان فارس به تفکیک ماه و تفکیک نهاده‌ مورد نیاز مثل جو، ذرت، کنجاله سویا و غیره مشخص می‌شود تاکید کرد: به صورت روزانه رصد و پایش می‌کنیم که نیاز مورد نیاز استان تامین شود.

مصرف روزانه مرغ در استان فارس بین 300 تا 350 تن است اما ظرفیت مرغداری‌های این استان بیش از نیاز داخلی است و همواره در استان فارس مازاد بر مصرف مرغ تولید می‌شود.

شرکت پشتیبانی امور دام فارس نیز با هدف متعادل کردن قیمت مرغ و برطرف کردن کمبود بازار روزانه 100 تن مرغ منجمد با قیمت 15 هزار تومان روانه بازار می‌کند اما به گفته کارشناسان این اقدامات در بلند مدت پاسخگو نیست و برای متعادل کردن قیمت مرغ باید قیمت نهاده‌ها متعادل شود و به موقع به دست تولیدکنندگان برسد تا با کاهش هزینه تولید، مرغ نیز با قیمت متعادل و قیمتی که به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد روانه بازار شود.

گزارش از ثریا ستاری

انتهای پیام/422/ح

برچسب ها: توزیع ، مرغ گرم ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار