کارشناس هواشناسی اداره کل هواشناسی استان فارس با بیان اینکه در روزهای آتی در کل مناطق استان به جز نواحی شمالی همچون ایزدخواست و نواحی جنوب سمت لار و لارستان احتمال سیلاب و آبگرفتگی را داریم، خاطرنشان کرد: در طی روزهای آتی شاهد بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، جاری شدن روان آب و سیلاب، آب‌گرفتگی معابر عمومی و لغزندگی جاده ها در سطح استان فارس خواهیم بود.
کد خبر: ۹۲۱۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰ 05 December 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: طبق اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور، طی روزهای آتی سامانه بارشی بزرگی به استان فارس وارد شده و نزولات آسمانی را در قالب برف، باران و حتی تگرگ در نقاط مختلف استان خواهیم داشت.

مطابق اعلام ستاد بحران استانداری فارس، با ورود هرگونه سامانه بارشی به استان، مکاتبات و اخطاریه‌‌های لازم به همه دستگاه ‌های عضو ستاد مدیریت بحران ارسال شده تا بحران ‌های احتمالی، با کمترین خسارت و تبعات جانبی همراه باشد و همه دستگاه‌های عضو ستاد، جهت رویارویی با خطرات در آماده باش کامل باشند.

هشدار ستاد بحران و اداره‌کل هواشناسی با رویکرد حفظ و حراست مردم از تبعات احتمالی سیلاب و بارش‌های جوی است و انتظار می‌رود عموم افراد با توجه به هشدارهای موجود، بارندگی پیش رو را در شرایطی مساعد پشت سر گذارند.

کارشناس هواشناسی اداره‌کل هواشناسی استان فارس در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز پیرامون سامانه بارشی نارنجی و زرد رنگی که طی روزهای آتی وارد استان خواهد شد، اظهار داشت: امروز و فردا در سطح استان، بارش‌های پراکنده را داشته و از فردا شب و بامداد روز یکشنبه بارندگی در تمام نقاط استان شروع خواهد شد.

محمد علیزاده با بیان اینکه روز یکشنبه بارش‌های قابل ملاحظه و گاهی با شدت زیاد را در نواحی مرکزی استان شاهد خواهیم بود، اضافه کرد: نواحی شمالی و سردسیر استان همچون اقلید، سپیدان، آباده، صفاشهر و پاسارگاد در روز یکشبنه بارش برف را تجربه خواهند کرد.

وی با اشاره به مه گرفتگی در بیشتر نقاط استان طی بامداد روز دوشنبه، بیان کرد: صبح روز دوشنبه، در شهرستانهای جنوب شرق استان همچون داراب، زرین دشت و جهرم بارش ها را خواهیم داشت و تا ظهر این روز، سامانه بارشی از استان خارج خواهد شد.

علیزاده در مورد دمای هوای نیز بیان کرد: بامداد سه شنبه، در همه نقاط استان افت دما داشته و این افت در مناطق شمالی بیشتر بوده و حتی به زیر صفر نیز خواهد رفت.

توصیه‌های اداره‌کل هواشناسی فارس برای روزهای پیش رو

کارشناس هواشناسی اداره کل هواشناسی استان فارس با بیان اینکه در روزهای آتی در کل مناطق استان به جز نواحی شمالی همچون ایزدخواست و نواحی جنوب سمت لار و لارستان احتمال سیلاب و آبگرفتگی را داریم، خاطرنشان کرد: در طی روزهای آتی شاهد بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، جاری شدن روان آب و سیلاب، آب‌گرفتگی معابر عمومی و لغزندگی جاده ها در سطح استان فارس خواهیم بود.

وی توصیه کرد: توصیه می شود که از تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها اجتناب شده، به دلیل لغزندگی جاده در تردد جاده ای احتیاط کامل داشته و از صعود به ارتفاعات به دلیل خطر صاعقه خودداری شود.

علیزاده از ارسال هشدارهای لازم طی روزهای چهارشنبه هفته گذشته و امروز به همه دستگاه ها و ارگان های استان خبر داد.

 

همه دستگاه‌ها آماده مقابله با سامانه بارشی پیش رو هستند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس پیرامون سامانه بارشی پیش رو گفت: طبق روال معمول همه دستگاه ها و ارگان ها در سطح استان فارس آماده ورود سامانه بارشی بوده و همه مقدمات لازم برای هرگونه احتمال و اتفاقی تدارک دیده شده است.

وی افزود: بر اساس اعلام اداره‌کل هواشناسی استان فارس، با ورود هرگونه سامانه بارشی به استان، مکاتبات و اخطاریه ‌های لازم به همه دستگاه ‌های عضو ستاد مدیریت بحران ارسال شده تا دستگاه‌ ها از آمادگی لازم برای رویارویی با بحران ‌های احتمالی برخوردار باشند.

رحیم آزادی تصریح کرد: همه نهادها، ادارات، ارگان ها از جمله فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها، دستگاه‌های امدادی و خدماتی را پای کار آورده و همه موارد از قبل برنامه ریزی شده است.

وی گفت: اگر هرگونه مشکلی در سطح استان پیش بیاید، آمادگی کامل برای انجام اقدامات اولیه و مقابله را داریم.

منظور از رنگ‌بندی‌ها در هواشناسی

به گزارش فارس؛ برای درجه بندی بحران های هواشناسی از رنگ بندی های خاص همچون سایر کشورهای دنیا استفاده می شود که از احتمال وقوع یک پدیده هواشناسی و میزان خسارت آن خبر می دهد.

در حال حاضر اگر پدیده‌ای‌ داشته باشیم که خطر و خسارتی به دنبال نداشته باشد و صرفا یک پدیده جوی معمولی باشد در هیچ کدام از دسته‌بندی‌های هشدار قرار نمی ‌گیرند و تنها در پیش ‌بینی روزانه هواشناسی به آنها اشاره می گردد.

منظور از هشدار رنگ زرد در هواشناسی این است که پدیده ‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. هشدار زرد رنگ برای آگاهی مردم صادر می ‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده ‌ای جوی که از حالت معمول شدت بیشتری دارد، داشته باشند همچنین مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌ گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

هشدار نارنجی، برای شدت بیشتری از هشدار استفاده می شود که در این نوع از هشدار پیش ‌بینی می گردد که پدیده‌ ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌ های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی رنگ جهت آماده‌ باش دستگاه ‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت ‌زا صادر می‌ شود.

هشدار قرمز، رنگ بالاترین سطح هشدار در هواشناسی بوده که یک پدیده جوی می‌تواند خسارت ‌های وسیعی به دنبال داشته باشد. از این ‌رو با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌ های مختلف اعلام می شود که وارد عمل شده و اقداماتی را برای کاهش خسارات وقوع پدیده‌ های جوی انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار